Starosta Dárius Krajčír: Najviac nás v Devínskej Novej Vsi trápi doprava a komáre

1.8.2024
0

Zdroj: Bratislavské noviny

Páčil sa vám článok?

Od septembra by malo prísť k pozitívnej zmene liniek do Devínskej Novej Vsi. Obyvateľom tejto mestskej časti by pomohla aj zastávka vlaku, ktorá by urýchlila prepravu do mesta. Čo bude s plánovanými cyklotrasami a ako vníma problém s otravnými komármi? Aj o tom sme sa rozprávali so starostom Devínskej Novej Vsi Dári­usom Krajčírom.

Aké najväčšie problémy riešia obyvatelia vašej mestskej časti?

Nielen obyvateľov, ale aj samosprávu najviac trápi doprava. Dlhodobo riešime mestskú hromadnú dopravu či železničné napojenie. Momentálne prebiehajú projekty modernizácie železničnej trate, s tým súvisia aj komplikácie pre obyvateľov s dopravnou dostupnosťou.

Čo je problémom pri MHD?

Máme tri spoje. Linka 21 bola do zmien kľúčovým autobusom v rámci grafikonov. Je to linka, ktorá jazdí z Volkswagenu až na autobusovú stanicu NIVY. Ide o najväčšiu obslužnosť územia. Druhou linkou je číslo 29 cez Devín. Je to zároveň jediný spoj, ktorý majú Devínčania, no aj pre nás je kľúčovým. Keď dochádza k zápcham a komplikáciám v doprave pri Lamači a Dúbravke, využívajú ho aj naši obyvatelia.

Spoj 29 však jazdí každú polhodinu a starostka Devína tvrdí, že je to nepostačujúce...

Od septembra by mala nastať zmena, no zatiaľ som nevidel rozpis. Žiadali sme, aby oba spomínané spoje boli vrátené do pôvodného stavu, teda aby linka 29 jazdila častejšie a linka 21 obsluhovala aj bytové domy na Jána Jonáša. Zatiaľ mám informáciu, že mesto túto požiadavku akceptovalo, a od septembra by teda mala nastať zmena. Tretím spojom bola linka 20. Obyvatelia komentovali zmeny, ale tu, žiaľ, k zásadnému zlepšeniu nepríde. Je to škoda, lebo práve kvôli školákom zachádzala na miesta, kde bez problémov mohli v Dúbravke prestupovať. Teraz jazdí kratšou trasou a nahradil ju iný spoj, ktorý obsluhuje Bory.

Spomenuli ste, že by ste chceli aj zastávku vlaku, čo by bol asi najrýchlejší spoj do mesta.

Zatiaľ mám informáciu, že terminál integrovanej osobnej prepravy nie je vzhľadom na obslužnosť územia prioritou. Minimálne zastávku ale komunikujeme so ŽSR a aj s ministerstvom dopravy. Nemusí ísť o terminál, ktorý je finančne a stavebne náročný. Cieľom je zastávka pri obchodnom centre Glavica, ktorá by obslúžila aj nové byty, ktoré sa v danej oblasti stavajú. Podľa našich výpočtov po nasťahovaní ľudí do nových bytov bude mať svoj význam. Dosť by nám pomohlo takéto spojenie, ktoré by aspoň sčasti nahradilo autobusovú dopravu.

Pred pár rokmi sa hovorilo o cyklotrase, ktorá by spojila Lamač, Dúbravku a Devínsku Novú Ves. Bol to vtedy plán Bratislavského samosprávneho kraja. Pohlo sa v tejto veci niečo dopredu, alebo sa zmenili plány novou výstavbou bytov?

Pravidelne komunikujeme s bratislavskou župou, kde sa vytvára sieť cyklotrás do budúcnosti. Vychádzala nám trasa na Agátovú ulicu popri železnici, kde sa nachádzame v ochrannom pásme železníc. Predbežne sme však od Železníc SR dostali informáciu, že by nám súhlas zrejme nedali. Spolu s BSK preto hľadáme alternatívu. Máme však jednu trasu, o ktorej sme sa bavili aj s developerom Borov. Tie majú v rámci svojej výstavby plánovanú cyklotrasu až po Metro a predĺženie Eisnerovej ulice. Už majú naprojektovanú túto časť cyklotrasy, ktorá by sa mala napojiť na Lamač, lamačský cyklomost a na Hodonínsku ulicu v Záhorskej Bystrici, ktorú plánuje zase starosta Jozef Krúpa. Vedeli by sme cyklotrasu prepojiť popri potoku Mláka pri policajnej škole.

Čo všetko by sa teda malo do budúcnosti prepojiť?

Vedeli by sme prepojiť Bratislavu IV, teda Lamač, Dúbravku, Záhorskú Bystricu až do Devínskej Novej Vsi k trase na Vysokú pri Morave. Stojíme však na tom, že si potrebujeme vysporiadať majetkovoprávne vzťahy so štátnym podnikom Hydromeliorácie, keďže účelová cesta popri potoku patrí práve im. Radi by sme od nich, ideálne delimitáciou štátneho majetku, dostali práva k tejto ceste, ktorá je dnes účelová. Z nej by sme cez majetkovoprávne vysporiadanie vedeli s BSK riešiť cyklotrasu. Už ju máme čiastočne zameranú, ak by sme teda mali k ceste majetkový vzťah, vieme s tým pohnúť.

S čím sa na vás najčastejšie obracajú obyvatelia vašej mestskej časti?

Okrem dopravy je to bežný a každodenný život. Je leto, prirodzene si tak každý chce užívať svoju záhradu a voľný čas. Devínska Nová Ves má množstvo turistických zaujímavostí, ktoré obyvatelia radi navštevujú. Máme vodnú nádrž, jazerá, kde obdivujú vodné vtáctvo... Športové aktivity však ľudia väčšinou robia pri Morave alebo na Devínskej Kobyle, a tak aktuálne schytávajú letnú dávku romantiky v podobe štípancov od komárov. Od mesta sme sa dozvedeli, že tu máme komáre stromové, ktoré sa nedajú riešiť, pretože sa vyskytujú v najvyššom stupni ochrany. Hoci požiadať o výnimku nie je až taký problém a ani nevieme, či taká žiadosť vôbec bola podaná. Už piaty rok riešime BTI a výsledky sú minimálne. S rakúskou stranou magistrát tiež komunikoval málo.

Aké je riešenie celej situácie, aby bola väčšina Bratislavčanov spokojná?

Okamžitý alebo pravidelný zásah na základe monitoringu. My tvrdíme, že monitoring zvládnutý nebol.

S Devínom si ho už riešite sami. Ak sa ukáže, že v týchto častiach je kalamitný stav komárov, čo budete robiť ďalej?
Mesto tvrdí, že všetko mimo BTI je chémia, čo nie je pravda. Na nás mesto zhodilo ťarchu riešiť dospelých jedincov, komárov. Odkázali nám, že ak máme pocit, že situácia je mimoriadna, tak si ju máme sami vyhodnotiť, čo aj robíme. A nielen na základe nejakého pocitu starostu, ale na základe odborných vyjadrení a odporúčaní docenta Násira Jaliliho, ktorý sa vyjadroval aj pre iné samosprávy, kde majú tiež problém. U nás je situácia zložitá. Mesto na to má peniaze a hádže to na mestské časti. My nechceme použiť chémiu, čo nám stále niekto vkladá do úst. Ako mestská časť sme nakúpili CO2 lapače, ktoré rozmiestnime na miesta ako letné kino či materské školy, ktoré nám fungujú aj počas leta. Dvor nebudeme striekať, ale nasadíme CO2 lapače. Toto všetko by však nemala byť len naša starostlivosť a zodpovednosť, ale spoločná s mestom.

Veríte, že do budúcna sa tento problém vyrieši?

Hlavne chcem povedať jednu zásadnú vec, že tento problém nie je čierny a ani biely. Problém je inak vnímaný v Devíne, Devínskej Novej Vsi a inak v Starom Meste. Ako starostovia najviac postihnutých obcí by sme očakávali výrazne väčšiu spoluprácu a pochopenie, že nežijeme v rovnakých oblastiach, ale žijeme v jednom meste. Stále diskutujeme, či na komáre treba použiť chémiu, alebo nie, my však hovoríme jedno. A to, že nechceme choré deti, ktoré budú ich rodičia neustále striekať repelentami rovno na kožu.

Bola to aj správa Regionálneho úradu verejného zdravotníctva, ktorá upozornila na nebezpečnú častú aplikáciu repelentov...

Áno, presne to nám napísali. A chcem zdôrazniť, že rovnako napísali, že pokiaľ sa chemický postrek robí dôsledne, odborne a dva- až trikrát počas sezóny, je výrazne menej škodlivý, ako keď rodičia deťom denne striekajú na kožu repelenty. A to je to, čo my riešime. My ako Devínčania, Dúbravčania, Karlovešťania a obyvatelia Devínskej Novej Vsi chceme normálny život pre svoje deti. O tom sa tu bavíme. Pre dospelého človeka, ktorý sa nevyvíja, to nemusí byť tak škodlivé. My sa len snažíme ochrániť naše deti. Vedel by pán primátor nepustiť svoje deti v lete na dvor? A toto chce od nás. Preto nerozumieme tomu, prečo sa to opäť stavia do čiernej a bielej. Prečo tu nie je normálna diskusia o tom, že situácia v Starom Meste a v Devínskej Novej Vsi je odlišná. Bratislava je jeden kataster a musí mať centrálne riadenie pri akejkoľvek kalamite. Ak je kalamita, prijímajú sa okamžité opatrenia. Za dobrých časov použime BTI, ak je kalamita, poďme ju spoločne riešiť. Na druhej strane nám odkazujú, ako to musíme vydržať. Poviem len jedno, nie je to zvládnuté. A ja nechcem robiť vyšetrovateľa, či konali načas alebo nie, no tie komáre nám kazia leto a vyháňajú nás z terás.

(lb)

Páčil sa vám článok?