Vodič autobusu MHD na linke 80: O cestujúcich by každý kolega vedel napísať knihu
Zdroj: mc
Martin Novotka robí prácu, ktorá ho baví. Už 15 rokov pracuje ako vodič bratislavskej MHD. Stretnúť s ním sa môžete takmer každý deň na linke autobusu číslo 80.
Ako ste sa dostali k práci vodiča a ako dlho ju robíte?
Vždy ma bavilo jazdiť, a preto bol môj príchod do DPB cielený. Ako každé dieťa som sníval o práci kozmonauta alebo vodiča autobusu. Môj sen sa stal skutočnosťou v roku 2009, od-kedy robím vodiča autobusu.
Koľko máte najazdené?
Presné číslo nepoznám, ale od získania vodičského preukazu som najazdil viac ako 800 000 km, pričom viac ako polovicu z toho ako vodič autobusu.
Môžete priblížiť, ako vyzerá váš pracovný týždeň, kedy vstávate do práce, kedy chodievate spať, keď idete na rannú, aký je váš pracovný rituál, kedy končíte?
Do práce vstávam o štvrtej ráno. Môj pracovný deň je rozdelený na dve časti: rannú a popoludňajšiu dopravnú špičku. Medzi nimi mám osobné voľno, ktoré využívam na odpočinok, nakoľko moja služba trvá viac ako 9 hodín. Večer končím o 18:30 a spať chodím okolo 21:00 a takto to ide od pondelka do piatku.
Stalo sa vám už, že ste museli odísť z oslavy, lebo ste ráno museli vstávať do práce? Ako riešite takéto situácie?
Doteraz som takú situáciu riešiť nemusel, nakoľko mám voľné víkendy a oslavy plánujem na tieto dni. Ale, samozrejme, treba si dávať pozor na skoré vstávania, aby sme boli v práci oddýchnutí. Keď vodič potrebuje voľno, stačí to nahlásiť dostatočne dopredu, aby vedel hlavný výpravca preplánovať jeho službu niekomu inému, no a keď sa vyskytne niečo náhle, sú na výpravni vodiči v pohotovosti, ktorí sú pripravení „naskočiť“ na hocijakú službu, ktorá vypadne.7
Kontrolujete aj brzdy, stierače, pneumatiky?
Samozrejme, každý zodpovedný vodič si vozidlo pred jazdou dôkladne skontroluje, vrátane bŕzd, stieračov a pneumatík. Ja mám pridelené vozidlo bez pracovného partnera, takže viem, v akom technickom stave je. Musím pochváliť aj nášho vedúceho prevádzky, ktorý sa stará o to, aby bolo vozidlo v dobrom stave.
Prináša vám vaša práca nejaké výhody?
Využívam zamestnanecký benefit v podobe ročnej električenky pre moju manželku a syna, ktorú mám ako zamestnanec za výhodnú cenu. A, samozrejme, táto práca musí aj baviť, musíte byť vždy naladený pozitívne. Vždy ma poteší, ak sa stretnem s pozitívnymi ohlasmi napríklad, keď niekomu pomôžem s nástupom s vozíkom a on poďakuje – vtedy má človek skvelý pocit, že táto práca nie je len o prepravovaní cestujúcich z jedného bodu do druhého, ale aj o pomoci ľuďom, ktorí to skutočne potrebujú, či už je to pomoc s invalidným vozíkom alebo detským kočíkom a podobne.
Vodič autobusu MHD Martin Novotka.
Akou rýchlosťou bežne jazdíte a akú maximálku by ste vedeli vytiahnuť, ak by ste neboli obmedzený pravidlami bezpečnosti premávky?
Vždy sa snažím dodržiavať pravidlá cestnej premávky. Prekračovať rýchlosť s cestujúcimi by bolo veľmi nezodpovedné.
Zažívate v práci úsmevné príhody, alebo skôr tie vážnejšie? Čo sa vám prihodilo, alebo vášmu kolegovi, čo sa my cestujúci nedozvieme?
Keďže sme za volantom každý samostatná jednotka a kolegov vidím len na konečných zastávkach, príhod je menej. Väčšinou sú to krátke rozhovory alebo drobné zážitky, ktoré si vymeníme. Ale je milé, keď malé deti stoja mávajúc na zastávkach a my im zablikáme alebo zatrúbime. Takisto, keď sem tam robím nepravidelnú dopravu s detskými zájazdami je v autobuse toľko detského kriku, ale je to s nimi radosť a príjemná zmena.
Akí sú dnes cestujúci? Zažili ste nejaké incidenty? Cítite sa ako šofér bezpečne?
Hmmm... o cestujúcich by každý kolega určite vedel napísať knihu. Sú rôzni a je veľa vecí, ktoré by mali robiť a ktoré by nemali robiť. Určite každému cestujúcemu odporúčam aspoň raz si prečítať povinnosti cestujúceho, nielen práva. Incidenty sa stávajú najmä s neprispôsobivými občanmi, ako sú bezdomovci a opití ľudia. Ale takéto veci sa dejú raz za čas, nie je to nič vážne, ale vždy mám na mysli doviezť cestujúcich do cieľa.
Pracovať ako vodič vo verejnej doprave, to chce poriadnu dávku odvahy, keďže máte veľkú zodpovednosť. Priblížite nám, na čo všetko musíte myslieť a sledovať kvôli bezpečnosti?
Áno, chce to poriadnu dávku odvahy a nie každý by sa na takéto povolanie dal. Premávka v Bratislave je naozaj niekedy na hranici únosnosti a mentalita vodičov je rôzna. Vždy mám na pamäti, že veziem ľudí a každého jedného cestujúceho chcem doviezť do jeho cieľa živého a zdravého. O to viac viem oceniť aj prácu svojich kolegov, pretože všetkým nám záleží na tom, aby sa naši cestujúci doviezli bezpečne tam, kam potrebujú.
(mc)