Vodička UBER-u na rovinu o tom, prečo je v Bratislave táto služba populárnejšia než klasické taxíky
Zdroj: Uber
To, že Uber tento týždeň v Bratislave skončil, nahnevalo a sklamalo najmä tých, ktorí túto mobilnú aplikáciu využívali na to, aby sa po meste mohli prepravovať lacnejšie než klasickými taxíkmi. Bratislavské noviny sa skontaktovali s Janou, ktorá pre Uber takmer rok pracovala ako vodička, aby nám vysvetlila, v čom sú najväčšie rozdiely a možno aj výhody pre bežného zákazníka.
Spomeniete si ešte, ako ste sa o Uber-i prvýkrát dozvedeli?
Povedal mi o ňom jeden kamarát, ktorý pre Uber jazdil a celkom si to pochvaľoval.
A čo všetko ste museli vybaviť, respektíve si zariadiť, aby ste mohli robiť vodičku pre Uber?
Nebolo to nič zložité. Vlastne stačí mať päťdverové osobné auto, ktoré nie je staršie ako desať rokov. Ako prvé som si nainštalovala mobilnú aplikáciu Uber, vybavila si tzv. kartu vodiča (to je vlastne výpis z evidencie dopravných priestupkov a prípadných pokút za ne) a nechala si vystaviť aj výpis z registra trestov.
Pracovali ste pre Uber na plný úväzok alebo išlo len o akési prilepšenie k vášmu stálemu príjmu?
Niektorí si takto privyrábajú popri zamestnaní a mne sa na tom páčilo práve to, že si sama môžem určiť, kedy a koľko hodín denne budem robiť. Jazdiť som chodila najmä v špičke, teda ráno, keď idú ľudia do roboty, alebo podvečer, keď idú z nej. No a určite sa oplatilo robiť aj v noci z piatka na sobotu alebo zo soboty na nedeľu, kedy sa ľudia chodia do mesta zabávať a je veľa objednávok.
Čo sú, respektíve boli podľa vás najväčšie výhody Uberu v porovnaní s klasickými taxislužbami?
Pre mnohých je to bezhotovostný styk alebo to, že zákazník vďaka jednej z funkcií aplikácie dopredu vie, koľko bude za jazdu platiť. Áut, ktoré sa zapojili do siete Uber, postupne pribúdalo, takže nebol problém nájsť v systéme voľné vozidlo a najneskôr do 10 minút ho pristaviť na miesto určenia. A možno aj samotná jazda je oveľa príjemnejšia s komunikatívnym vodičom, ktorý si ide so svojím autom do ulíc len-tak privyrobiť a snaží sa, aby od zákazníka získal čo najlepšie hodnotenie než s profesionálnym taxikárom, ktorý strávi v taxíku osem až desať hodín denne a častokrát vidno, že ho to už ani veľmi nebaví.
Akí zákazníci Uber v Bratislave najčastejšie využívali?
Tak predovšetkým to bolo veľa zahraničných turistov, ktorí túto aplikáciu asi používajú aj doma, ale aj mnohí riaditelia firiem či podnikatelia, ktorým sa nechce brať na obchodné rokovania služobné autá a potom sa stresovať, že kde zaparkujú. Samozrejme, že s nami jazdilo aj veľa mladých ľudí, ktorí si neraz objednávali odvoz pre svojich rodičov či starých rodičov z rôznych rodinných akcií.
Koľko peňazí ste si dokázali vďaka Uberu v priemere denne zarobiť?
Samozrejme, že záleží vždy na tom, koľko hodín denne jazdím. Ale v priemere som za hodinu zarobila 10 až 15 eur, ak som urobila aspoň dve či tri jazdy. Niektorí moji známi, ktorí si cez Uber popri zamestnaní tiež privyrábali, si mesačne prilepšili aj o 800 eur.
Našli sa však aj mnohí zákazníci, ktorí so službami Uberu neboli spokojní a sťažovali sa na to, že vodiči nevedeli dobre šoférovať alebo sa v Bratislave skoro vôbec nevyznali. To je ako možné?
Problém bol v tom, že sa na Uber nalepili všelijaké firmy, ktoré nakúpili lacnejšie autá ako napríklad Dacie a ako šoférov angažovali všelijakých cudzincov čerstvo žijúcich na Slovensku, ktorí im takýmto spôsobom zarábali peniaze. Ostatne, ak niekto nevie jazdiť alebo sa v meste nevyzná, tak mu zákazníci môžu znížiť hodnotenie a nebude mať toľko objednávok a zákaziek.
Myslíte si, že Uber v Bratislave definitívne skončil alebo ide len o dočasnú záležitosť?
Pokiaľ viem, tak mnohí z tých, čo doteraz robili pre Uber, práve tento týždeň prešli do podobnej služby, ktorá funguje prostredníctvom mobilnej aplikácie Taxify. Vrátane mňa.
(ars, ilustračné foto: koláž abn)