TIS: Najtransparentnejšiu prezidentskú kampaň má Zuzana Čaputová
Zdroj: TASR - Martin Baumann
Najtransparentnejšiu prezidentskú kampaň zatiaľ vedie Zuzana Čaputová. Vyplýva to z analýzy, ktorú dnes zverejnila organizácia Transparency International Slovensko. Jej experti hodnotili kampaň všetkých kandidátov na prezidenta.
"Má veľmi dobre čitateľný rozpis príjmov a výdavkov na svojom transparentnom účte, zverejnila svoje majetkové, ale aj daňové priznania a poskytla aj detailné údaje o svojom volebnom tíme a programe. S odstupom za ňou nasledujú kampane Roberta Mistríka a Eduarda Chmelára. Naopak z pohľadu transparentnosti celkom prepadli Martin Daňo a Róbert Švec," uvádza sa v hodnotení TIS.
Hodnotenie bolo založené na skúmaní verejne dostupných transparentných účtov, webstránok kandidátov ale aj vyžiadaných majetkových či daňových priznaní. Do úvahy brala Transparency i to, či boli kandidáti ochotní informovať o finančnom a organizačnom pozadí kampaní.
Hodnotenie transparentnosti prezidentských kampaní
|
Kritérium
|
Celková známka
|
Transparentný účet
|
Majetkové priznanie
|
Výdavky pred of. kampaňou
|
Volebná kampaň
|
Web kampane
|
Váha kritéria
|
|
35%
|
35%
|
10%
|
10%
|
10%
|
Zuzana Čaputová
|
1,00
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Robert Mistrík
|
1,70
|
2
|
2
|
1
|
1
|
1
|
Eduard Chmelár
|
2,05
|
3
|
2
|
1
|
1
|
1
|
Štefan Harabin
|
2,20
|
2
|
3
|
N/A
|
1
|
1
|
Ivan Zuzula
|
2,27
|
N/A
|
1
|
N/A
|
5
|
4
|
Béla Bugár
|
2,50
|
3
|
3
|
1
|
1
|
2
|
Juraj Zábojník
|
2,80
|
1
|
5
|
5
|
1
|
1
|
Milan Krajniak
|
2,85
|
3
|
3
|
1
|
5
|
2
|
František Mikloško
|
2,90
|
2
|
3
|
5
|
5
|
1
|
Bohumila Tauchmannová
|
2,90
|
5
|
1
|
5
|
1
|
2
|
Marian Kotleba
|
2,90
|
1
|
3
|
5
|
5
|
5
|
Maroš Šefčovič
|
3,00
|
2
|
4
|
N/A
|
5
|
1
|
Martin Daňo
|
4,80
|
5
|
5
|
5
|
5
|
3
|
Róbert Švec
|
5,00
|
N/A
|
5
|
5
|
5
|
5
|
Vďaka novej legislatíve, ktorá zaviedla povinné transparentné účty, sú dnes vytvorené podmienky pre doteraz najtransparentnejšie prezidentské voľby v histórii. Výzva Transparency, aby kandidáti zverejnili podrobné majetkové a daňové priznania, túto latku ešte zvýšila.
Čaputová je jednou z troch kandidátov (ďalšími sú Ivan Zuzula a Bohumila Tauchmannová), ktorí okrem vyplneného majetkového priznania zaslali aj kópie daňových priznaní za ostatných päť rokov. Vo svete slovenskej politiky ide zatiaľ o ojedinelý počin (tradične svoje daňové formuláre zverejňujú kandidáti v USA). Čaputová má tiež suverénne najpodrobnejší transparentný účet, kde je možné identifikovať prijímateľa aj konkrétny účel jej výdavkov. Bezpochyby sa dá konštatovať, že transparentnejšiu kampaň na prezidenta na Slovensku ešte nik neviedol.
Ako ďalej informuje TIS, Mistrík má spomedzi kandidátov najvyššie príjmy, na rozdiel od Čaputovej ich nedoložil daňovými dokladmi. „Body v hodnotení stratil aj na tom, že tri štvrtiny doterajšej kampane presunul pomocou dvoch veľkých zálohových platieb z verejne kontrolovateľného transparentného účtu do skrytého prostredia mediálnej agentúry,“ vysvetlil analytik TIS Ľuboš Kostelanský. Mistrík postup odôvodňuje ekonomickou výhodnosťou a snahou neprezradiť konkurencii detaily kampane. Transparency tlmočil verejný záväzok, že po voľbách podrobne vyúčtuje ako boli jeho peniaze v mediálnej agentúre použité.
"Zatiaľ v prieskumoch najsilnejší kandidát Maroš Šefčovič nebol ochotný vyplniť podrobné majetkové priznanie a neposkytol ani svoje daňové doklady. Formulár, ktorý zverejňuje ako eurokomisár neobsahuje sumy jeho príjmov ani majetkov ale len suchý výpočet nehnuteľností. Kým Čaputová mala ku dňu hodnotenia vo výdavkovej časti transparentného účtu zatiaľ 492 položiek a na jednej účtuje v priemere 677 eur, Šefčovič ich mal osem a na každej v priemere zaúčtovaných až 4148 eur, čo naznačuje jeho neochotu odhaliť detaily kampane," uvádza správa TIS.
"Štvrtý preferenčne najsilnejší kandidát Štefan Harabin má transparentný účet kvalitatívne na úrovni Mistríka a Šefčoviča. Nebol ochotný vyplniť podrobné majetkové priznanie. Odkázal len na tie príliš všeobecné, ktoré podáva ako sudca Najvyššieho súdu," konštatuje ešte správa Transparency International
Limitom hodnotenia Transparency je nemožnosť preveriť, či sú naozaj všetky výdavky reálne zverejnené na transparentných účtoch, či neboli dary maskované cez tretie strany, prípadne či boli majetkové priznania vyplnené pravdivo. Ochota poskytnúť tieto dáta však zvyšuje šancu, že v prípade ich nepravdivosti budú kandidáti odhalení.
Cieľom volebného monitoringu, ktorý realizuje Transparency, je vystaviť prezidentských kandidátov sústavnému tlaku na férové vedenie kampaní. „Aj toto hodnotenie je len úvodným a kandidáti majú možnosť zlepšiť svoje skóre napríklad tým, že skvalitnia svoje transparentné účty, volebné weby, alebo predsa len vyplnia a zašlú majetkové priznanie,“ odkazuje Kostelanský. Výsledky opakovaného hodnotenia Transparency zverejní v týždni pred prvým kolom volieb.
(ts, ms)
Prieskum: Vedie Šefčovič, Čaputová však naďalej rastie
Ak by sa prezidentské voľby konali v polovici februára, najviac hlasov v prvom kole by dostal Maroš Šefčovič. So stratou 1,5 percenta by za ním skončil Robert Mistrík, tretiu Zuzanu Čaputovú delí od výsledku Mistríka necelé percento. Vyplýva to z prieskumu volebných preferencií, ktorý u agentúry AKO nechala zrealizovať prezidentská kandidátka Zuzana Čaputová.