Nehoda na Hodžovom námestí: Vodič narazil do betónových zvodidiel
V centre Bratislavy došlo vo štvrtok popoludní k dopravnej nehode, ktorá skomplikovala dopravu.
Zdroj: ac
„Mestská hromadná doprava je na jednej z najlepších úrovní, aká tu kedy bola,“ vyhlásil na koncoročnom zasadnutí mestského zastupiteľstva primátor Matúš Vallo. S tým rozhodne nesúhlasil starosta Devínskej Novej Vsi Dárius Krajčír. Reagoval emotívne, pri svojom vystúpení sa dokonca postavil.
Podľa skúseností starostu Krajčíra je to presne naopak, doprava v Bratislave vrátane MHD sa za posledné roky výrazne zhoršila. „Jazdím autom, jazdím emhádečkou, je to živá katastrofa. Spoje MHD nenadväzujú, choďte sa previezť,“ odkázal primátorovi. Na zasadnutie zastupiteľstva prišiel neskoro vraj preto, lebo zvolil autobus cez Devín a ten meškal. „Chvalabohu sa cestou nepokazil,“ doplnil starosta. Obslužnosť Devínskej Novej Vsi mestskou hromadnou dopravnou fungovala podľa jeho slov do vlaňajšieho augusta v únosnej miere bezproblémovo, teraz je však situácia veľmi zlá.
Dopravný podnik totiž pristúpil od augusta 2023 k väčšej reorganizácii niektorých autobusových a trolejbusových liniek. Ubezpečoval však, že cieľom je zlepšiť MHD vo vybraných častiach mesta, prispôsobiť ju potrebám obyvateľov v nadväznosti na výstavbu nových obytných štvrtí, nákupných centier i novej nemocnice Bory. Najvýraznejšie zmeny sa týkali práve západnej časti mesta, kde je aj Devínska Nová Ves, a takisto Dúbravka, Lamač, Záhorská Bystrica, a potom východnej časti - Trnávka, Avion Shopping Park, Letisko.
Nielen obyvatelia, ale aj ľudia, ktorí pracujú v Devínskej Novej Vsi, od začiatku kritizovali zmeny v MHD z augusta 2023.
So zmenami troch autobusových liniek (20, 21 a 23) však Devínskonovovešťania od začiatku nesúhlasili, vznikla dokonca petícia. Poukazovali na to, že nimi došlo k obmedzeniu a odrezaniu obyvateľov sídliska, študentov, cezpoľných či množstva ukrajinských rodín z ubytovne od priameho spojenia nielen s Devínskou Novou Vsou, ale aj s ďalšími mestskými časťami.
Kritizovali nové intervaly spojov, ich zlú nadväznosť, zvýšený počet prestupov, horšie spojenie napríklad s nemocnicou Bory, autobusovou stanicou i železničnými stanicami, taktiež komplikovanejšie cestovanie žiakov základných a stredných škôl v Dúbravke... My sme sa rozhodli vyskúšať cestu MHD, ktorú mohol na spomínané koncoročné zastupiteľstvo absolvovať aj starosta Dárius Krajčír, trasa do centra Bratislavy má odhadom asi 15 - 16 kilometrov. Do Devínskej Novej Vsi sme si zvolili spoj cez Patrónku a cez Devín sme sa vracali.
Na električku sme nasadli krátko pred deviatou ráno, v tom čase jazdila v 5-minútovom intervale.
Pri Priori na Kamennom námestí sme nasadli o 8.57 h na električku číslo 3 (ďalšia mala prísť o 5 minút), ktorou sme sa odviezli na Račianske mýto. Tam sme vystúpili presne o 9.03 h a presunuli sa na zastávku MHD na Legionárskej ulici, kde sme asi 10 minút čakali na autobus 21 do Devínskej Novej Vsi. V tom čase mal spoj už dlhší, 15-minútový interval. Keby sme išli neskoršou električkou, stále by sme 21-tku stihli, a to i s presunom na zastávku. Naším cieľom bola zastávka MHD Novoveská, kde je aj miestny úrad, sem sme sa dostali o 9.41 h. Cesta z centra mesta aj s prestupom nám teda trvala takmer trištvrte hodiny.
Pri návrate sme sa presunuli na zastávku oproti a počkali na autobus 29, ktorý ide cez Devín. Na zastávke MHD Novoveská sme nastúpili o 9.46 h, ďalší spoj mal prísť až o 10.16 h. Čiže keby sme ten skorší nestihli, museli by sme čakať až polhodinu. Práve toľko nám pritom trvala cesta MHD do centra mesta - na Šafárikovom námestí sme boli už o 10.14 h, teda o 27 minút. No a k Prioru, čo bol náš východiskový bod, nás už o minútku viezla električka z vedľajšej zastávky, na ďalšej sme vystupovali. Pokiaľ vám spoj neujde pred nosom ani nemá meškanie alebo nevypadne napríklad pre poruchu, ako spomenul starosta Krajčír, tak trasa cez Devín sa dá dobre zvládnuť.
Cesta z centra do "starej" Devínskej Novej Vsi autobusom 21 nám aj s prestupom trvala takmer trištvrte hodiny. Lepšie nám to vyšlo cestou naspäť cez Devín 29-tkou.
Hovorca dopravného podniku Jozef Vozár pre banoviny.sk uviedol, že na interval liniek vo všeobecnosti vplýva najmä dopyt cestujúcich, ale aj voľba dopravnej obsluhy. „Zjednodušene povedané, viac liniek rovná sa slabší interval, menej liniek rovná sa lepší interval,“ upresnil s tým, že záleží aj na koordinácii medzi linkami v celej sieti MHD a, pravdaže, finančných možnostiach. Vzdialenosť mestskej časti od centra však podľa neho nepodmieňuje interval liniek.
Pripomenul tiež, že zmeny v premávke MHD koordinuje dopravný podnik s mestom. Zamýšľané trasy aj intervaly liniek pre tento rok opisuje Zmluva o službách vo verejnom záujme v mestskej doprave, schválená na mestskom zastupiteľstve vlani v novembri. „Dopravný podnik plánuje v priebehu prvého kvartálu 2024 zaradiť do premávky 50 nových kapacitných trolejbusov, súčasťou čoho je aj ekologizácia liniek 61 a 41, teda nahradenie autobusov trolejbusmi. Zároveň plánuje zaradiť do premávky 20 nových električiek, čím významne prispeje k zvýšeniu komfortu cestovania MHD v Bratislave,“ doplnil hovorca Vozár.
• Ako často jazdia?
Vybrané nosné linky, ktoré spájajú okrajové mestské časti s centrom mesta, zdroj DPB
Devínska Nová Ves, linka 21: minimálny interval 5 – 6 minút, maximálny interval 15 minút
Devín, linka, 29: minimálny interval 10 minút, maximálny interval 15 – 30 minút
Rusovce, linka 91 + 191: minimálny interval 7 – 8 minút, maximálny interval 20 minút
• Najväčšie zmeny v MHD v roku 2023
Hovorca Dopravného podniku Bratislava Jozef Vozár:
Zmeny v linkovom vedení sú vždy komplexné a nemožno ich zjednodušiť na zrušenie a pridanie liniek. Ak príde k zrušeniu linky, v jej trase vedie náhradná linka, alebo spojenie liniek a naopak, ak vznikne nová linka v už obsluhovanom úseku, spravidla nahrádza spojenie niekoľkých liniek.
V roku 2023 Dopravný podnik Bratislava v spolupráci s mestom, mestskými časťami a Bratislavskou integrovanou dopravou optimalizoval linkové spojenia vo viacerých častiach mesta. Jednou z najväčších zmien bola kompletná zmena autobusovej linky 30, ktorá svojou trasou v rôznych úsekoch nahradila linky 23, 36 a 123 a ponúka častejšie spojenie Borov a Dúbravky (v súvislosti s tým zanikli linky 123 a 130). DPB pravidelne vyhodnocuje vyťaženosť jednotlivých liniek a následne zmeny spracováva aj s ohľadom na efektívnu prevádzku, z tohto dôvodu boli pre nízku vyťaženosť zrušené linky X70, 27 (ako náhradu možno využiť linku 83), 58 (cestujúci z Mierovej kolónie môžu využívať električky zo zastávky Magnetová a cestujúci z Technickej ulice majú v blízkosti linky MHD premávajúce po Galvaniho a Rádiovej ulici) a linka 74, ktorá okrem nízkej vyťaženosti predstavovala aj súbeh s linkami 70 a 61, ktoré ju nahradili v celej trase. Navyše, na linke 61 došlo aj k pretrasovaniu na Trnávku (ako predpríprava na jej ekologizáciu, teda nahradenie autobusov trolejbusmi) a zlepšeniu intervalu. Na Trnavskej ceste a Ivanskej ceste nahradila linku 61 pretrasovaná linka 63, na ktorej sa aj vďaka optimalizácii trasy zlepšil interval. Zrušila sa tiež posilová linka 196, ktorá premávala iba v špičkách, no zároveň sa linka 96 optimalizáciou trasy zmenila na nosnú a zlepšil sa jej interval. Podobná zmena na nosnú linku sa aplikovala aj na linku 37, ktorej sa zlepšil interval. Vzhľadom na nepriaznivú finančnú situáciu a nízku vyťaženosť sa upravovali cestovné poriadky na linke 45, ktorá premáva iba v špičkách a zároveň zostali zachované spojenia pre zamestnancov NOÚ. Premávka liniek 145, 147 a 151 sa optimalizovala na pracovné dni. Na linke 20 sa optimalizáciou trasy zlepšil interval.
(ac)