Školy v Bratislave do poslednej chvíle zháňajú učiteľov, mnohých nepresvedčí ani ponuka bytu

31.8.2022
0

Zdroj: Shutterstock

Páčil sa vám článok?

Ešte aj pár dní pred začiatkom školského roka viaceré bratislavské školy netušia, kde zoženú chýbajúcich matematikárov, fyzikárov či jazykárov, ale tiež napríklad kuchárky do školskej jedálne či upratovačky. Ako dokážu samosprávy motivovať pedagógov, aby prišli k deťom, a nie do firiem s lepším platom?

Oslovili sme viaceré mestské časti v Bratislave a takmer všetky potvrdili, že ich základné školy do posledných dní riešia problém s obsadením vyučovacích predmetov. Petržalka, ktorá je najväčšou mestskou časťou, konštatuje, že v 11 základných školách im chýba dohromady 37 pedagogických zamestnancov a 2 odborní zamestnanci. „Konkrétne ide o 10 učiteľov I. stupňa a 21 vychovávateľov, 2 učiteľov angličtiny, 1 učiteľa nemčiny, 2 učiteľov matematiky, 1 učiteľa informatiky, 1 školského psychológa a 1 špeciálneho pedagóga,“ uviedla pre banoviny.sk hovorkyňa Mária Halašková údaje z utorka 30. augusta.

Zároveň pripomína, že chýbajúci zamestnanci v školách sú problémom na celom Slovensku, najmä však v Bratislavskom kraji. „Situáciu s nedostatkom personálu riaditelia riešia individuálne oslovovaním potenciálnych kolegov a ich motivovaním viacerými benefitmi, ktoré mestská časť ponúka. Okrem toho platí, že inzeráty na voľné pracovné miesta v školstve sa snažíme okrem webu, proaktívne zverejňovať aj na pracovnom portáli, na sociálnych sieťach, cez našu mobilnú aplikáciu a najmä  osobne prostredníctvom súčasných kolegov, ktorí sú s prácou v petržalskom školstve spokojní,“ doplnila Halašková.

Problém s nedostatkom pedagógov majú aj vo Vajnoroch. „Dvaja učitelia nám zatiaľ chýbajú na I. stupni a traja na II. stupni, ide o predmety matematika, informatika a fyzika. Hľadáme ich prostredníctvom inzerátov, ale aj inými spôsobmi,“ konštatoval dva týždne pred začiatkom školského roka starosta Michal Vlček s tým, že ak pedagógov nezoženú, situáciu vyriešia zastupovaním.

Zdroj: pixabay

​Chýbajú najmä učitelia matematiky či fyziky, ale aj cudzích jazykov.

Riaditeľka základnej školy v Lamači Alena Petáková musela dobre kombinovať možnosti, aby mala všetky učiteľské miesta obsadené. „Chýbali nám učitelia I. stupňa, matematiky a nemeckého jazyka, momentálne už hľadáme len asistentku či asistenta učiteľa,“ zhodnotila 23. augusta. „Pomohli sme si učiteľmi na dôchodku a vyššími úväzkami učiteľov. Chýbajúce hodiny matematiky sme zabezpečili tak, že ich učí pani učiteľka z I. stupňa.“

S nedostatkom učiteľov sa museli vysporiadať takisto školy v Dúbravke. Podľa hovorkyne mestskej časti Lucie Marcinátovej je problém najmä s matematikármi, jazykármi a s učiteľmi I. stupňa. V prípade potreby by aj tu zachraňovali situáciu dôchodcovia.

Podobne je na tom Ružinov. Už teraz vieme povedať, že v školách budú chýbať najmä vyučujúci matematiky, fyziky, informatiky a cudzích jazykov, predovšetkým angličtiny a nemčiny. Tiež budú chýbať špeciálni pedagógovia, asistenti učiteľov, ale aj  kuchári či kuchárky alebo upratovačky,“ konštatovala Adela Vavrušová z komunikačného oddelenia mestskej časti. Dohromady ide o 20 pedagogických a nepedagogických zamestnancov. Riaditelia sa zakaždým snažia pokryť všetky pozície a vyučovacie hodiny v predstihu - či už cez nadčasy, ponukou práce pre študentov pedagogických smerov posledných ročníkov alebo čiastočnými úväzkami so seniormi. „To však nie je systémové a dlhodobé riešenie,“ doplnila Vavrušová.

Zdroj: pixabay

​Žiadne učenie doma, v novom školskom roku majú školy fungovať ako pred pandémiou. Len v zlej epidemickej situácii môže riaditeľ zatvoriť triedu na 5 dní či vyhlásiť chrípkové prázdniny.

V Karlovej Vsi majú dve základné školy obsadených všetkých potrebných pedagógov a v tretej hľadali  pár dní pred začiatkom školského roka už len nemčinárku. V deviatich materských školách však ešte chýbalo podľa hovorcu mestskej časti Branislava Heldesa sedem učiteliek.

Spokojný môže byť starosta Rače Michal Drotován. „V našich troch základných školách sa podarilo zabezpečiť dosť učiteľov aj vychovávateľov na spustenie školského roka,“ konštatoval. Zároveň potvrdil, že vo všeobecnosti je dlhodobo problém s učiteľmi odborných predmetov II. stupňa, a tiež je problém, že štát dostatočne neprepláca odborných asistentov detí.

Čím dokážu mestské časti prilákať mladých pedagógov, aby k nim prišli učiť, aké benefity ponúkajú? Samosprávy väčšinou hovoria o poskytnutí finančne výhodného ubytovania, to však zjavne nestačí. „Nedostatok učiteľov neriešia benefity, ktoré sme schopní ponúknuť. O toto povolanie nie je u študentov pedagogiky záujem najmä pre nízke finančné ohodnotenie. Nemotivuje ich ani ubytovanie za 150 eur mesačne, ktoré sme im ponúkali,“ uviedla Adela Vavrušová skúsenosť Ružinova.

Vajnorský starosta Michal Vlček pripomína: „Školstvo by malo byť oveľa väčšou prioritou aj pre štát. Najmä v Bratislave je pri hľadaní zamestnancov ťažké konkurovať komerčným firmám, ktoré ponúkajú lepšie odmeňovanie ako sú aktuálne nastavené platy v školstve.“ Podľa račianskeho starostu sa namiesto podpory vzdelávania uberáme opačným smerom, keď štát znižuje príjmy samosprávam, a teda je čoraz náročnejšie nájsť rezervy nielen na platy, ale i na opravy a neskôr na energie.

Niektoré benefity ponúkané samosprávami

 • Dúbravka: Novým učiteľom pomáha pri začleňovaní a adaptácii, poskytuje možnosť ubytovania v školských štartovacích bytoch, od septembra tiež zvyšuje nástupný plat pre učiteľov v materských školách.

• Karlova Ves: V prípade potreby pedagógom poskytuje ubytovanie v služobných bytoch mestskej časti formou zdieľaného bývania.

• Lamač: Učiteľom vedia poskytnúť motivačný jednorazový finančný príspevok.  

• Petržalka: Okrem ubytovania v nájomných bytoch či v izbách stredoškolského internátu poskytuje náborové príspevky od 550 do 1 000 eur aj bezplatné jazykové kurzy. Navyše, zapojením sa do projektov mestskej časti môžu tiež najlepší pedagogickí a odborní zamestnanci verejných petržalských škôl získať o 130 eur v čistom/mesačne viac k výplate.

• Rača: Prerobili viac bytov na bývanie pre učiteľov, zároveň hľadajú ďalšie možnosti ubytovania. Snažia sa tiež zlepšovať technické a materiálne prostredie v školách, budujú úplne novú školu na Plickovej.

• Ružinov: Konštatuje, že nedostatok učiteľov neriešia ani benefity, ktoré im vedia poskytnúť, o toto povolanie nemajú študenti pedagogiky záujem. Dôvodom je najmä nízke finančné ohodnotenie a nemotivuje ich ani ubytovanie za 150 eur mesačne, ktoré im ponúkali.

• Vajnory: Od začiatku tohto školského roka ponúkajú učiteľom dva nájomné byty.

(ac)

Páčil sa vám článok?