Absurdita Bratislavy: Vozičkári, smola, k vlaku môžu len mobilní, presuňte sa na inú stanicu
Zdroj: Matúš Husár
Ak ste si mysleli, že dlhodobo odstavené výťahy na ŽST Bratislava – Vinohrady raz začnú jazdiť, tak zatiaľ sa nič nemení. Ako teda pocestuje vlakom mama s kočíkom alebo vozičkár, ktorému po strmých schodoch nepomôže ani zdvíhacia plošina? Nech sa páči, nastúpte si na hlavnej stanici, odkazujú železnice. Nezmyselný problém by pritom vyriešil jediný človek.
O zanedbanom okolí ŽST Vinohrady bez riadnych chodníkov sme na webe banoviny.sk písali v predchádzajúcich dňoch. Lokalita, kam denne prichádza množstvo ľudí, pôsobí miestami ako na zabudnutej periférii mimo záujmu kompetentných. Aj samotný vstup na stanicu, kde v pracovné dni zastavuje takmer 170 vnútroštátnych vlakov diaľkovej aj prímestskej osobnej dopravy, pôsobí až príliš skromne, chýba výrazné označenie. Oveľa väčší problém je však prístup k vlakom.
Ak nesiete ťažkú batožinu, veziete dieťa v kočíku alebo ste na invalidnom vozíku, vopred si nájdite dobrú dušu, ktorá vám pomôže na nástupisko. „Dostanete sa naň len po schodoch, výťahy sú už dlho mimo prevádzky,“ pripomenul miestny obyvateľ Alexander Sabol. Nenájdete tu ani funkčnú zdvíhaciu plošinu. Odpoveď Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) však nedáva nádej, že problém v blízkom čase vyriešia – pritom by na to stačil jediný človek.
„Zastávka Bratislava Vinohrady je vybavená výťahmi a schodiskovou plošinou, ktoré nie sú samoobslužné, pri ich použití je potrebná asistencia zaškoleného zamestnanca ŽSR. V súčasnosti sú predmetné zariadenia mimo prevádzky a zastávka je vyradená zo zoznamu staníc a zastávok s bezbariérovým prístupom pre zdravotne postihnuté osoby a osoby so zníženou pohyblivosťou z dôvodu, že nie je obsadená zamestnancom ŽSR,“ uviedla hovorkyňa železníc Ria Feik Achbergerová. Ďalším dôvodom je podľa nej „možné násilné poškodzovanie a pohyb neprispôsobivých osôb“. Krútite nad tým hlavou? Nie ste jediní...
Zdroj:
Matúš Husár
Výťah je odstavený, pretože ho nemá kto obslúžiť... Aj toto je vizitka Bratislavy.
Na výťahoch tak nájdete len oznam, že sú mimo prevádzky, a na tabuli vo vestibule usmernenie, ktorú najbližšiu stanicu môžu použiť mamy s kočíkmi, imobilní ľudia či cestujúci s veľkou batožinou. „V tomto prípade je to Bratislava hlavná stanica, ktorá slúži na bezproblémový bezbariérový prístup a je vybavená potrebnou infraštruktúrou,“ doplnila hovorkyňa.
Zároveň pripomenula, že postupujú v zmysle Nariadenia európskeho parlamentu a rady (ES) č. 1271/2007 z 23. októbra 2007 o právach a povinnostiach cestujúcich v železničnej preprave. V článku 22 v bode 3 čítame: „V staniciach bez personálu železničné podniky a manažéri staníc zabezpečia, aby boli ľahko dostupné informácie... o najbližších staniciach s personálom a priamo dostupnej pomoci pre zdravotne postihnuté osoby a osoby so zníženou pohyblivosťou.“
Z hľadiska paragrafov sa teda železniciam asi nedá nič vyčítať, no platí, že takáto vstupná brána do nášho hlavného mesta je biedna vizitka. A to sme sa ešte nezmienili o úrovni nástupísk či zadnom schodisku smerom na Krasňany.
Zdroj:
Matúš Husár
Do opravy asfaltového povrchu nástupísk sa robotníci zatiaľ nepustili.
Obnova ŽST Vinohrady z roku 2019 mnohých Bratislavčanov sklamala, za vyčlenených 370-tisíc eur dokázali železnice zahladiť len tie najväčšie nedostatky. Ani do zničeného asfaltového povrchu na nástupiskách sa robotníci doteraz vôbec nepustili. „Aktuálne prebieha proces na vyhlásenie verejného obstarania na stavebné práce za účelom odstránenia týchto nedostatkov,“ uviedli železnice k stavu nástupísk ešte vlani v októbri. Odvtedy uplynulo sedem mesiacov, kam sa zámer posunul?
Hovorkyňa Ria Feik Achbergerová dnes konštatuje: „Povrch nástupísk monitorujeme a ospravedlňujeme sa za jeho nekomfortný stav nezodpovedajúci 21. storočiu. Najhoršie stavy sa dočasne opravujú vrecovým asfaltom, resp. dosypaním kamennej drte. V minulosti bola oprava zaradená v rámci opravy budovy, avšak zhotoviteľ stavby nakoniec odstúpil od zmluvy. Aktuálne nevieme garantovať termín opravy nástupísk, nakoľko ešte neprebieha verejné obstarávanie. Na opravu nástupísk boli spracované podklady a vyhlásenie verejného obstarávania bude závisieť od finančných možností ŽSR.“
Zdroj:
Matúš Husár
Železnice tvrdia, že aj toto schodisko chcú opraviť, termín je však nejasný...
A ešte jeden príklad zdevastovaného miesta, kadiaľ si mnohí ľudia zvyknú skracovať cestu k vlaku. Ak zaparkujete na provizórnom parkovisku od Krasňan, pripravte sa na adrenalínový výstup po rozbitom schodisku – popravde, je tu zákaz vstupu. Železnice vysvetľujú: „Schodisko bolo uzatvorené pre jeho nevyhovujúci technický stav, ako aj z dôvodu, že ústi na súkromný pozemok, k čomu nebol súhlas. Oprava schodiska bola uvažovaná v rámci opravy nástupísk. Naďalej ho plánujeme opraviť v rámci rekonštrukcie nástupísk.“
Ani v tomto prípade však železničná spoločnosť o termíne nehovorí. Mnohí cestujúci z okolia, nielen imobilní, aj tak radšej nastupujú i vystupujú na hlavnej stanici, hoci to majú o riadny kus ďalej. Priznávajú: „Stanica Vinohrady sa stala rajom narkomanov, opilcov a bezdomovcov, vzbudzuje strach...“
(ac)
V Dúbravke i Vrakuni vybudujú nové moderné vlakové nástupištia
Nové moderné vlákové nástupištia Lamačská brána v Dúbravke a Vrakuňa v Bratislave sú už pred výstavbou. Ako dnes informoval minister dopravy Andrej Doležal (na foto uprostred), budú hradené z eurofondov a hotové by mali byť do konca roka 2023.