Ste za? Iniciatíva Bratislavčanov žiada ochranu chodcov na zdieľaných chodníkoch a promenádach
Zdroj: BN
Bezohľadnosť na cestách najviac ohrozuje cyklistov a chodcov, preto petícia Cyklokoalície presadzuje povinný odstup minimálne 1,5 m, resp. 1 m pri ich predbiehaní autami (s rovnakým návrhom prišli poslanci parlamentu). Teraz sa však ozvali aj chodci zo zdieľaných chodníkov, ktorí sa zas cítia ohrození cyklistami a kolobežkármi. Čo žiadajú?
Možno ste zachytili informáciu, že pred letom vzniklo v Bratislave Občianske združenie Skúsenosť a aktivita (OZ SAA). Názov naznačuje, že za ním stoja ľudia, ktorí už majú niečo za sebou (nielen prežité roky a skúsenosti), čiže majú aj jasnú predstavu o spoločnom užívaní verejného priestoru chodcami, cyklistami, kolobežkármi či korčuliarmi. Majú tiež chuť diskutovať o tom, ako meniť veci k lepšiemu, a riešiť ich.
„Aj my seniori máme radi pohyb, šport, bicyklovanie a jazdíme autami. Vieme, že ako vodiči musíme predchádzať cyklistov rovnako, ako keby išlo pred nami iné vozidlo, teda vo voľnom protiidúcom jazdnom pruhu. Tých pár minút zdržania predsa nestojí za život,“ hovorí predseda združenia, právnik a ekonóm Viliam Denko.
Štatistiky potvrdzujú, že pri smrteľných nehodách cyklistov býva častým dôvodom práve nedostatočný odstup auta, idúceho navyše vo veľkej rýchlosti. Dalo by sa argumentovať, že na požadovaný odstup 1,5 m (v zastavanom území 1 m) pri predbiehaní cyklistu nemáme dosť široké cesty, takže doprava sa neúnosne spomalí. Europoslankyňa Lucia Ďuriš Nicholsonová, ktorá je tvárou spomínanej petície, však pripomína, že v mnohých mestách za našimi hranicami to bežne funguje. „Napríklad v Bruseli majú oveľa užšie vozovky a dokázali sa s tým vysporiadať. Auto zabrzdí, počká, kým prejde cyklista, dá prednosť druhému autu a až potom vyštartuje,“ uviedla v dávnejšom rozhovore pre náš web.
"Aj v Bruseli prišla najprv zmena zákona a až potom sa ľudia naučili byť tolerantní," tvrdí europoslankyňa.
Občianske združenie SAA teraz ponúka pohľad na cyklojazdu z opačnej strany. „Ako cyklisti sme my seniori v prevažnej miere tí disciplinovaní, ktorí v rámci svojich mobilných možností dodržiavajú pravidlá cestnej premávky,“ pokračuje Viliam Denko. „Sme však predovšetkým chodci na chodníkoch, ktoré sú súčasťou cestnej infraštruktúry, a ako účastníci cestnej premávky sme ohrození bezohľadnými cyklistami aj kolobežkármi, ktorí sú prevažne absolútni dopravní laici.“
Za veľkú hrozbu pokladá najmä ´pretekárov´, ktorí ignorujú fakt, že na spoločnom chodníku či cestičke sa majú prispôsobiť rýchlosti najzraniteľnejších účastníkov, teda peších. „Parafrázujúc názor europoslankyne – jazdci na zdieľanom chodníku majú v prípade prekážky, ktorou je pre nich chodec, zabrzdiť, počkať, kým prejde, v krajnom prípade aj zosadnúť z bicykla, kolobežky,“ dodáva.
Jazda viacerých ľudí na jednej kolobežke a prekročenie rýchlosti chôdze na zdieľanom chodníku sú najčastejšie prehrešky kolobežkárov.
Pravidlá sú jasné, horšie je to s kontrolou ich dodržiavania a svoje robí tiež anonymita jazdcov. Viliam Denko oceňuje prístup vo švajčiarskom Bazileji aj v nemeckom Mníchove, kde majú zdieľané bicykle a kolobežky registračné čísla, takže v prípade nehody sa dá vinník ľahko dohľadať. Vie si predstaviť, že by to pomohlo aj u nás.
Aktuálne sa však v združení snažia presadiť rovnakú ochranu chodcov na zdieľaných chodníkoch, akú žiadajú cyklisti na cestách. Pri tvorbe novely cestného zákona ponúkajú svoje skúsenosti a odbornosť, komunikovali už s vedúcim oddelenia bezpečnosti cestnej premávky Prezídia Policajného zboru Tomášom Vrábelom, aj s národným cyklokoordinátorom Petrom Klučkom.
V Bazileji aj v Mníchove majú zdieľané bicykle a kolobežky registračné čísla, takže v prípade incidentu sa dá vinník ľahšie odhaliť.
„Uzákonenie povinnosti bezpečného odstupu cyklistov a kolobežkárov pri obchádzaní chodcov nie je len v záujme nás seniorov, ktorí sme možno menej obozretní či obratní, ale tiež v záujme rodičov s deťmi, ktoré môžu kedykoľvek vbehnúť pod kolesá bicykla, a ďalších peších. ´Líznutie´ chodca hoci len o 10 centimetrov môže byť devastačné,“ upozorňuje podpredseda združenia, expert na dopravu Tomáš Fabor. Bezpečný odstup je podľa neho minimálne meter.
No nie je to len o paragrafoch. Problém častých a nebezpečných kolízií cyklistov s chodcami na chodníkoch a promenádach riešili pred rokmi aj vo vyspelejších európskych mestách a ukázalo sa, že veľmi pomohli kampane propagujúce rešpekt a toleranciu medzi oboma skupinami.
V polovici októbra krátko po 17. hodine zaznamenal cyklosčítač 843 cyklistov, ktorí v daný deň a hodinu prešli po dunajskej promenáde.
Takúto iniciatívu, rešpekt a toleranciu, vyvíja i združenie SAA, ktoré ako negatívny príklad uvádza dunajskú promenádu. Pohyb je tu veľmi intenzívny, okrem peších či bežcov tadiaľto denne prejdú stovky cyklistov, prirátajme kolobežkárov, korčuliarov, e-motorkárov... Napríklad v polovici októbra sme na cyklosčítači krátko po 17. hodine videli zaznamenaných 843 cyklistov, ktorí v daný deň a hodinu prešli po promenáde. A nie všetci jazdia ohľaduplne. „Agresivita niektorých jazdcov je tu neúnosná, pričom najviac ohrozujú chodcov,“ hovorí o svojej skúsenosti Viliam Denko. Zdieľanie spoločnej trasy nie je pre žiadneho z užívateľov pohodlné, no platí, že pri vzájomnom rešpekte a pozornosti môžu byť na nej všetci v bezpečí.
Aké sú ciele združenia
OZ Skúsenosť a aktivita pomáha riešiť zásadné priority problémov seniorov v zdravotnej, sociálnej, právnej, ekonomickej, urbanistickej, dopravnej aj rodinnej oblasti. Založili ho právnik a ekonóm Viliam Denko, dopravný expert Tomáš Fabor a lekár Peter Tatár, ktorí spolupracujú s odborníkmi z rôznych sfér. Svoje podnety môžete posielať na mail saa.zdruzenie@gmail.com.
(ac)