FOTO: Dopravná zmena na Vajnorskej už rozhádala aj poslancov - aké nebezpečenstvo na nej hrozí?
Zdroj: koláž abn - Google Maps a B.F.
Nedávno sme písali o tom, že na Vajnorskej ulici - v úseku medzi Príkopovou a Bajkalskou ulicou dochádza na chodníku k stretom medzi chodcami a cyklistami. Situáciu mala vyriešiť nová cyklotrasa, ktorú v uplynulých dňoch magistrát vyznačil. Situovaná je medzi okraj chodníka a pruh, kde budú zaparkované vozidlá. Viacerí sa obávajú, že sa tým ešte viac zvýši riziko kolízii či nehôd.
"Tak sa nám stala z Vajnorskej až za Novú dobu jednoprúdovka. Po novom bude od obrubníka cyklotrasa (samozrejme ako sme si zvykli vždy na úkor chodcov alebo vodičov, tak sa budujú u nás cyklotrasy) potom 75 cm priestor na vystupovanie z vozidiel, nasleduje parkovanie a jeden jazdný pruh. Čiže detičky a cestujúci budú vystupovať z vozidla k dráhe cyklistov a kolobežkárov. Verím, že sa nikomu nič nestane," napísal na sociálnu sieť vicestarosta MČ Bratislava - Nové Mesto Branislav Filipovič, ktorý priložil k svojmu príspevku aj niekoľko aktuálnych fotografií dokončovanej ulice.
Zdroj:
koláž abn - FB B.F.
Na Vajnorskej nastáva výrazná dopravná zmena - autá budú parkovať v menej využívanom pruhu a na jeho kraji bude cyklotrasa...
Úplne iný pohľad na túto novinku z Vajnorskej má mestský poslanec Jakub Mrva, ktorý hodnotí vykonané zmeny pozitívne.
Zdroj:
FB Jakub Mrva za zelenšiu Bratislavu
"Magistrát hl. mesta kvalitne opravil chodník, pribudla vodepriepustná dlažba pomedzi stromy pre ich lepší rast, opravili sa zničené obrubníky. Následne sa vyznačil na vozovke cyklopruh a vedľa neho parkovacie miesta pre autá. Tak ako sa to bežne robí vo svete. To je ten nový svet, reprezentujúci ulice pre všetkých. Svet, v ktorom chcem žiť. Okamžite sa však zmobilizoval svet starý, ktorý reprezentuje napríklad vicestarosta Nového Mesta B. Filipovič. Svet hejtu. Tento starý svet kričí, ako je cyklotrasa nebezpečná, pričom doteraz jazdili cyklisti radšej pomedzi peších na chodníku. Kričí, ako ubudol jazdný pruh, pričom parkujúce autá tu roky trčali do vozovky a zaberali jeden pruh. Tento svet kričí, nadáva, hejtuje a uráža. To nie je môj svet. Verím, že sa nám postupne bude dariť šíriť myšlienku bratislavských ulíc pre všetkých viac a viac aj napriek kriku a neustálemu hejtu," uviedol poslanec na svojej FB stránke Jakub Mrva za zelenšiu Bratislavu. Medzi ním a pánom Filipovičom sa na Facebooku odohrala pomerne ostrá výmena názorov plná invektív a vzájomných obvinení, pričom novomestský vicestarosta tvrdí, že nerobí nič iné, než háji záujmy ľudí, ktorí v tejto lokalite žijú alebo pracujú. "Napríklad sa úplne zabudlo na potreby polikliniky, ktorej bude teraz chýbať nakladacia, vykladacia a zásobovacia zóna. Ku vchodu chodia sanitky, vozí sa sem zdravotnícky materiál, navštevujú ju imobilní pacienti a teda minimálne jedno miesto by malo byť vyhradené a vyznačené pre ZŤP ľudí, o čo som včera požiadal dopravné oddelenie bratislavského magistrátu," povedal pre Bratislavské noviny poslanec Filipovič.
Do diskusie sa zapojil aj bývalý starosta Starého Mesta Radoslav Števčík: "Toto riešenie je výborné, ale osobne nepovažujem za vhodné, aby bola na cyklotrase prídlažba, a už vôbec nie taká široká. Prídlažby už stratili opodstatnenie a pre cyklistov sú nevhodné. Rovnako by bolo vhodné presunúť kanalizačné vpusty viac do vozovky a vyspádovať cyklotrasu doľava, aby cyklisti nejazdili po vpustoch."
Ľudia z Vajnorskej: Na chodník sa spolu s cyklistami a kolobežkármi nezmestíme, hrozia kolízie
Oprava úseku Vajnorskej ulice v bratislavskom Novom Meste, ktorá zahŕňa cestu i chodníky, trvá už niekoľko týždňov, takže najmä obyvatelia lokality sa museli vyzbrojiť trpezlivosťou a tiež predvídavosťou. Na úzkom priestore chodníka sa totiž chodci tlačia spolu s kolobežkármi a cyklistami. Cyklotrasu vyznačia na ceste až po dokončení opráv.
Magistrát na sociálnej sieti zmenu komunikoval nasledovne: "Nové vodorovné značenie na Vajnorskej, ktoré je súčasťou komplexnejšej opravy chodníkov a cesty v tomto úseku, zachováva doterajšiu kapacitu komunikácie pre autá. Ako je viditeľné na priloženom linku s mapou z Vajnorskej ulice, pravý jazdný pruh bol totiž dlhodobo obsadený parkujúcimi autami, defacto sa doteraz jazdilo iba v jednom ľavom pruhu.
Zdroj:
Google Maps
Dôvod, pre ktorý na Vajnorskej ulici v špičke vznikajú kolóny je semafor na križovatke s frekventovanou Bajkalskou a Jarošovou ulicou. Keď autá na Bajkalskej/Jarošovej majú zelenú, vozidlá na Vajnorskej majú červenú, zbierajú sa autá a tvorí sa zápcha. Kľúčový je preto priestor pred križovatkou a práve tu boli zachované dva jazdné pruhy rovnako, ako boli pred opravou. Zrušiť parkovanie v pravom pruhu nebolo možné, kvôli potrebám parkovania obyvateľov okolitých bytoviek. Aktuálne riešenie je vďaka odstupovému pásu pruhu medzi zaparkovanými vozidlami a chráneným cyklopruhom zároveň bezpečnejšie, nakoľko tento pás poskytuje dostatok priestoru, pre bezpečnejšie otvorenie dverí auta z pravej strany a vystúpenie z vozidla. Toto nové riešenie prináša bezpečnejšie prostredie pre všetkých účastníkov cestnej premávky a dostatok parkovacích miest pre obyvateľov Vajnorskej ulice."
Zdroj:
FB M.B.
V čase našej uzávierky sa väčšina hlasujúcich na FB stránke ECHO - Nové Mesto Bratislava prikláňala skôr k riešeniu, aké bolo realizované napríklad na Košickej ulici (snímka vpravo).
Pravdou je, že ak pôjdu cyklisti po trase medzi chodníkom a zaparkovanými vozidlami, tak budú lepšie chránení pred idúcimi autami a nehrozí nejaká bezprostredná kolízia s nimi. Na druhej strane budú musieť na tomto úseku jazdiť nižšou rýchlosťou, nakoľko sa môžu pred nimi kedykoľvek na niektorom zo zaparkovaných automobilov otvoriť pravé dvere, do ktorých by mohli naraziť, nakoľko na nejaký úhybný manéver tu nie je veľa priestoru, čo dokumentuje aj nasledujúca fotka:
Zdroj:
FB B.F.
Situáciu, keď bude vodič z auta vystupovať priamo do vozovky, nakoľko na tomto úseku Vajnorskej ulice zostane funkčný len jeden pruh a spolujazdec na strane, po ktorej vedie cyklochodník nepokladá za optimálnu ani bezpečnú viacero ľudí, ktorí sa k tejto fotografii vyjadrovali. Bude si to vyžadovať maximálnu obozretnosť posádok osobných automobilov, ale aj samotných cyklistov a kolobežkárov, ktorí budú tadiaľto prechádzať.
(ars)