Pivničné výklenky v panelákoch využívajú niektorí ľudia na parkovanie motoriek - je to dovolené?

11.9.2021

Zdroj: Peter Malatinec

Páčil sa vám článok?

Pri prechádzke sídliskom, pri vnímaní budov, každý registruje najmä úroveň prízemia – parteru stavby. Petržalské bytové domy ho nemajú vábivý – tvoria ho prevažne steny pivníc s pivničnými oknami prerušené vchodmi do domov. Je to tak preto, že naše panelové domy sa zakladali na pilotách, a tak nemajú podzemné podlažie. Môžu v nich parkovať napríklad motorky?

Z pragmatických dôvodov dispozícia prízemia kopíruje pôdorys štandardného podlažia. Týka sa to aj lodžií, ktoré sú v bytoch zapustené a ich plocha je cca 2 metre štvorcové. Týmto opakovaním aj na prízemí vznikli zapustené výklenky, v sekciových domoch najmä za miestnosťou, ktorá bola pôvodne ako sušiareň alebo pred sklenou stenou vchodových “vestibulov”. Ide zrejme o architektonický zámer členiť aspoň takto fádny parter. Že nejde o technické dôvody - lodžie nie sú tepelne ani vodotesne izolované - svedčí to, že pod niektorými lodžiami je pivničná stena v úrovni fasády. V takom prípade tí, ktorí si zasklili lodžiu a spojili ju s kuchyňou sú na tom lepšie ako tí, ktorí urobili to isté, ale majú pod sebou výklenok s nezatepleným podhľadom.

V podstate samoúčelný výklenok je často miestom pre vetrom, ale, žiaľ, aj ľuďmi nazhromaždený neporiadok alebo stojisko pre motorku. Pokiaľ je tento výklenok v priamom kontakte s chodníkom, je to v podstate dobré odstavné miesto – ak s tým súhlasia vlastníci a aj požiarnici, lebo stále ide o súčasť domu. Tam, kde sú v predpolí trávniky a pred výklenkami sú vysadené kríky, ktoré maskujú neblahý parter, je zasa riziko asociálneho využívania výklenkov.

Preto sa mnohé samosprávy, najmä pod tlakom bývajúcich na 1. poschodí, snažia túto otázku riešiť. Tam, kde robia rekonštrukciu domu a za nikou sú pivnice, je možné obvodovú stenu z ľahčených tvárnic vybúrať a posunúť na úroveň fasády. Pozor ale, zväčší sa tým plocha spoločných a pivničných priestorov, čo by sa malo prejaviť v listoch vlastníctva. Ak výklenok ostane, môže slúžiť aj pre motorky alebo bicykle. Existujú aj parkovacie kontajnery, ktoré by sa sem dali inštalovať. Ďalším riešením je premeniť toto miesto na príjemné chránené sedenie, najmä, ak je pred ním pekná predzáhradka. To si ale mnohí vlastníci na nižších poschodiach neprajú kvôli fajčeniu a hluku. Dajú sa sem vložiť aj veľké kvetníky, otázkou je starostlivosť.“

Čo na to mestská polícia?
Motocykle parkujúce vo výklenkoch sú lepšie ako na chodníku alebo v parkovacom boxe, ktorých máme v Petržalke málo aj pre autá. Čo však hovorí zákon? „Pokiaľ ide o samotné výklenky pod panelákmi, tu je potrebné v prvom rade zistiť, resp. mať vedomosť o tom, či je priestor výklenku v súkromnom vlastníctve (je súčasťou bytového domu) alebo ide o chodník,“ vysvetľuje Barbora Krajčovičová, hovorkyňa Mestskej polície hl. mesta SR Bratislavy. „Vo väčšine prípadov ide o vlastníctvo súkromných osôb, ktoré ak s takýmto spôsobom parkovania nesúhlasia, mali by si daný priestor zabezpečiť. O porušenie zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke by šlo len vtedy, ak by sa do priestoru výklenku vodič dostal jazdou motocykla po chodníku. Toto porušenie však musí byť hliadkou mestskej polície spoľahlivo zistené (vodič musí byť pri jazde po chodníku pristihnutý).Priestupcovi vtedy hrozí bloková pokuta do výšky 50 eur.“ Dodáva, že v prípade, ak osoba motocykel na dané miesto odtlačí, je považovaná za chodca, nejde teda o jazdu po chodníku.

Zdroj: koláž abn - Peter Malatinec

„Ak je priestor výklenku definovaný ako chodník, parkovanie motocyklov na ňom, obdobne ako aj v prípade iných vozidiel, upravuje §52 ods. 2 zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke. Ten hovorí, že vozidlo môže zastaviť alebo stáť na okraji chodníka priľahlého k ceste, pri ktorom ostane súvislá voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m.“ Za parkovanie na chodníku, ktorý nie je priľahlý k ceste, je možné dostať pokutu do výšky 50 eur.

(in)

Páčil sa vám článok?