Tu sú ich výhody a nevýhody: Porovnali sme služby, ktoré vám dovezú nákup až domov
Zdroj: koláž abn - FB eDELIA a LUNYS
Pandemická situácia spôsobila, že sa možno trochu zmenili nákupné návyky obyvateľov Slovenska. Zodpovednejší ľudia už nemajú potrebu chodiť do obchodov každý deň, ale radšej si urobia raz za čas väčší nákup a potom žijú v bubline zo zásob. Výrazne sa zväčšili aj možnosti objednať si dovoz potravín až pred dvere vášho domu či bytu. Aké sú výhody a nevýhody týchto služieb?
Aj keď cesta na nákup základných potravín patrí počas núdzového stavu medzi výnimky zo zákazu vychádzania a dokonca môžu chodiť do obchodov aj ľudia s pozitívnym výsledkom testu na Covid-19, tak existujú aj ľudia, ktorí nechcú riskovať, že sa v hypermarkete či počas cestovania v MHD zbytočne nakazili koronavírusom a radšej si objednajú doručenie základných životných potrieb či už potravín alebo drogérie priamo k sebe domov. V poslednom období sme vyskúšali štyri azda najznámejšie firmy, ktoré takéto služby zákazníkom poskytujú a radi sa s vami podelíme o naše skúsenosti.
TESCO - Potraviny domov (cena za dovoz nákupu od 2,99 do 4,49 €)
Priekopník v oblasti rozvozu nákupov počas už takmer rok trvajúcej pandémie musel niekoľkokrát zmeniť či prispôsobiť pravidlá fungovania tejto služby rôznym obmedzeniam v záujme ochrany nielen zákazníkov, ale aj svojich vlastných pracovníkov. V porovnaní s minulosťou, teda obdobím pred vznikom pandémie, kedy robili rozvozy dvaja zamestnanci, tak k nám prišiel len jeden. Ten najskôr musel nájsť miesto na zaparkovanie dodávky v lokalite, kde je to dosť veľký problém a potom tovar naložený v typických zelených prepravkách vyložiť z auta a previezť pred vchod do domu. Pravdupovediac trochu nás zaskočilo, keď nám následne oznámil, že podľa ich interných predpisov už nákup až pred dvere vášho bytu nevynášajú a nakoľko sme chceli byť ekologickí a neobjednali sme si ho zabalený v igelitkách, tak v praxi to vyzeralo tak, že sa na prízemí domu nazhromaždilo niekoľko kartónov minerálok, kofoly, piva a okrem toho aj väčšie množstvo fľašiek vína, sklenených pohárov so sterilizovanými uhorkami či konzerv. Každú jednu položku bolo treba vyniesť hore schodmi, potom naložiť do výťahu, na našom poschodí z neho povykladať a potom zase postupne všetko z chodby preniesť do bytu. Celé to trvalo okolo 15 až 20 minút, pričom sa nám podarilo na istý čas zablokovať aj výťah, ktorý ostatní susedia z domu v tej chvíli nemohli využívať.
Zdroj:
tesco.sk
„Ja som si objednala v Tesco väčší nákup tesne pred Vianocami. Ku mne do Petržalky prišli síce dvaja pracovníci, ale zaparkovali trochu ďalej od nášho vchodu, takže som si to musela preniesť sama ku dverám nášho domu a s vynášaním hore do bytu mi našťastie prišla pomôcť 13-ročná dcéra. Bolo to dosť únavné, ale chápem, že momentálne majú aj v tomto obchodnom reťazci určité obmedzenia, ktoré musíme akceptovať,“ opísala svoju skúsenosť s nákupom cez internet pani Iveta. Nevýhodami tejto služby je napríklad aj to, že si treba dopredu rezervovať termín na doručenie, a kým v súčasnosti bol najbližší voľný o dva dni, tak počas prvej vlny pandémie boli všetky termíny obsadené aj niekoľko týždňov dopredu. Takisto buďte pripravení aj na to, že Tesco má momentálne stanovenú aj Maximálnu veľkosť objednávky. Tá je obmedzená jednak hmotnosťou nákupu, ale aj počtom kusov tovaru, ktoré si môžete objednať počas online nákupu. Viacero zákazníkov však nie je napríklad spokojných s tým, že im boli doručené potraviny, ktoré boli tesne pred koncom svojej spotreby.
eDELIA – online potraviny (cena za dovoz 2,99 eur, pri nákupe nad 30 eur zadarmo)
Priznáme sa, že dovoz potravín a drogérie cez túto firmu sme tento rok vyskúšali viackrát. A vždy sme boli maximálne spokojní. Výhodou tejto služby je to, že dokáže zabezpečiť doručenie vášho nákupu už od dvoch hodín od vystavenia online objednávky. Nevýhodou sú možno trochu vyššie ceny, aj keď si môžete okrem toho, čo nevyhnutne potrebujete na uvarenie obedu či prípravu večere povyberať z ponuky to, čo je momentálne v akcii a teda cenovo výhodné. Mali sme pocit, že výber z jednotlivých komodít je čoraz väčší a okrem potravín či drogérie si môžete objednať aj konzervy pre zvieratá, čokoľvek pre vaše dieťa či domácich potrieb, vrátane v hypermarketoch ešte donedávna nedostupných výrobkov, akými boli vrecia na odpad, papier na pečenie, ale dokonca sa nám podarilo kúpiť aj tužkové baterky. Nie je problém nechať si doručiť nové teplé ponožky či rezané kvety.
Zdroj:
FB eDELIA
Príjemným prekvapením pre nás bol darček v podobe nejakého mliečneho výrobku či cukríkov, ktorý sme si našli pri vykladaní nákupu z papierových tašiek. Za tie nám bol účtovaný poplatok vo výške 0,30 eur, ale aktuálne sa doručuje nákup v tzv. EKO boxoch, z ktorých si buď preložíte pred domom tovar do vlastných tašiek alebo si ho doma v pohode vyložíte. Kuriéri tejto spoločnosti totiž doručujú nákup až do bytu, ak je to možné. A ešte sme ocenili aj to, že nám prišla na mobil SMS s časovým údajom, kedy asi môžeme očakávať príchod dodávky označenej logom eDELIA.
LUNYS (cena za dovoz 5 eur, pri nákupe nad 30 eur zadarmo)
Táto donáška potravín funguje na podobnom princípe ako eDELIA, teda na internetovej stránke si vyberiete tovar, ktorý vám doma chýba, vo virtuálnej pokladni vyplníte vaše kontaktné údaje a adresu, kam chcete nákup doručiť a následne si zvolíte spôsob platby. Môžete platiť vopred či už kartou alebo bankovým prevodom, prípadne až pri doručení vašej objednávky. Priznáme sa, že my sme si zvolili druhú možnosť, nakoľko sme služby tejto spoločnosti využívali po prvý krát a tak bola možno istá opatrnosť na mieste. Pri výbere spoločnosti LUNYS zavážilo aj to, že mali v ponuke výmenu originálnych bombičiek na výrobu sódy v domácnosti, teda sme v čase pandémie nemuseli ísť osobne kvôli takej maličkosti do žiadneho obchodu či prevádzky.
Zdroj:
FB Lunys
Samotný nákup dokážu takisto vybaviť pomerne rýchlo – záleží na momentálnej vyťaženosti kapacít kuriérov. My sme však potrebovali najskôr úplne vyprázdniť bombičku na sódu, takže sme si doručenie nákupu objednali až o dva dni neskôr. Doručený bol v presnom čase, zaplatili sme kartou pri dverách bytu a pracovník tejto spoločnosti nám dokonca nechal prepravku s logom spoločnosti, ktorú buď pri ďalšom nákupe prázdnu vrátime respektíve vymeníme za plnú. Uvedomili sme si, že asi aj takto nenápadne sa dá získavať pravidelný zákazník...
HOPE FAMILY – Potraviny až domov (Pri minimálnom nákupe za 30 eur je dovoz zadarmo)
Aj keď firma má až dva eshopy – jeden pre prevádzky a druhý pre domácnosti, tak my sme ju prvýkrát objavili vďaka mobilnej aplikácii, ktorá je prioritne zameraná na objednávanie hotových jedál a obedových menu z reštaurácií. Tým pádom sme si nevšimli upozornenie, že dovoz objednaného nákupu sa uskutoční až najbližší pracovný deň. Pri druhom nákupe sme už boli poučení a pripravení aj na to, že jeho doručovanie sa môže uskutočniť v skorých ranných hodinách, čo sa v oboch prípadoch stalo. Spoločnosť má dosť veľký výber mrazených hotových jedál, ale aj rôznych polotovarov ako sú pirohy s príchuťami, ovocné knedličky či plnené šúľance za ceny, ktoré sú v porovnaní s konkurenciou veľmi lákavé.
Zdroj:
FB potravinyazdomov
Kuriéri vozia tovar v mraziarenských dodávkach, čo môže spôsobiť, že vám môžu trochu primrznúť aj výrobky, ktoré mali byť maximálne chladené. Možno aj preto sa v spoločnosti snažia, aby boli rozvozy nákupov uskutočnené čo najskôr v deň doručenia. Za nevýhodu však musíme označiť samotný spôsob prevzatia nákupu. Veľké biele auto s logom firmy zastalo v oboch prípadoch na rohu našej a susednej ulice, kam nás jeho vodič telefonicky navigoval a tu sme si museli tovar naložiť do vlastných tašiek a odniesť, teda skôr doslova odvliecť domov. Takže asi neočakávajte, že sa slová „až domov“ zo slogana naplnia.
HOPIN STORE (Cena za doručenie nákupu do 2 hodín – 10 eur, v časovom rozmedzí – 4,50 eur, kedykoľvek počas dňa 3,50 eur)
Priznáme sa, že nákup prostredníctvom mobilnej aplikácie Hopin sme na vlastnej koži nevyskúšali, ale považujeme túto službu, ktorá vznikla na začiatku pandémie za veľmi dobrý nápad. V čase, keď bol vyhlásený prvý núdzový stav, spojený so zákazom vychádzania a taxikári zostali prakticky bez práce, sa im zrazu naskytla možnosť nakúpiť pre zákazníka objednaný tovar a doručiť mu ho na zadanú adresu. Určite to bola zmysluplnejšia činnosť než sedieť doma, prípadne priamo v taxíku niekde na stanovisku a márne čakať celé dni na nejakú zákazku.
Zdroj:
FB HOPINTAXI
Za necelý rok sa táto služba trochu zmenila a momentálne funguje tak, že si môžete na internetovej stránke alebo v aplikácii vybrať tovar z ôsmych obchodov, ktoré sú zamerané na potraviny, ovocie a zeleninu, alkohol, drogériu, papiernictvo a kvetinárstvo. Nevýhodou je, že musíte celý internetový nákup urobiť v jednom obchode, teda nie je možné sortiment kombinovať, čo je určite škoda nielen pre potenciálneho zákazníka, ale aj pre samotnú službu.
(ars)
Ešte viac firiem a služieb poskytujúcich donášku nákupov domov nájdete v našom staršom článku:
Donáška potravín pred vchod – ideálna alternatíva nákupov v čase koronavírusu
(pr) Koronavírus zastihol väčšinu obyvateľov nepripravených. Asi len málokto má v špajze rezervy jedla na dhšiu dobu dopredu. Či už ste si stihli urobiť zásoby ešte pred zavedením preventívnych opatrení alebo chodievate nakupovať aj teraz, donáška potravín priamo pred váš vchod predstavuje určite výraznú pomoc a zjednodušenie už i tak dosť zložitej situácie. Preto sme sa rozhodli pozrieť na to, kde všade si v týchto dňoch môžete v rámci Bratislavy a blízkeho okolia takúto donášku potravín objednať.