Je to nezmysel! Odborník komentuje prístup k vlakom na Hlavnej stanici
Ak vystúpite z električky, aby ste sa dostali na nástupiská k vlakom na Hlavnej stanici, musíte sa ťahať s kuframi hore-dole schodmi. Prístup by pritom mohol byť oveľa jednoduchší, pohodlnejší a tiež bezpečnejší.
Na lepšie riešenie pre cestujúcich, ktorí sa po vystúpení z MHD na Hlavnej stanici potrebujú dostať k nástupiskám vlakov, upozorňuje Ing. Igor Badiar – odborník, ktorý bol 40 rokov projektantom mestských komunikácií.
Igor Badiar bol hlavný inžinier stavby Električková trať po priečnej osi v Bratislave, projektovanej a realizovanej v druhej polovici 70. rokov minulého storočia. Súčasťou stavby bol aj prístup cestujúcich z električkového obratiska do priestorov hlavnej stanice. "Územné rozhodnutie uvažovalo s obratiskom električky na úrovni predstaničného priestoru, v situačnej polohe zhodnej tak, ako je zrealizované. Na návrh Dopravoprojektu bolo obratisko navrhnuté o úroveň nižšie. Vychádzalo sa z názoru, že nie je žiaduce viesť pravidelných cestujúcich do haly stanice, ale je prirodzené ich viesť tunelom z obratiska priamo do tunela k jednotlivým nástupiskám vlakov. Toto riešenie bolo akceptované. Bola spracovaná štúdia, ktorá preukázala reálnosť riešenia," hovorí inžinier Badiar.
Mesto podľa neho zrealizovalo časť tohto riešenia v celom rozsahu stavby obratiska, s tunelom vedľa pohyblivých schodov. Ten sa teraz využíva ako sociálne zariadenie DPB. Železnice tunelovú časť nezrealizovali, ale zväčšili halu.
Zdroj:
Marián Dekan
Trasa od zastávky električky k nástupiskám vlakov je podľa odborníka zbytočne komplikovaná.
"Cestujúci chcú rýchlo, pohodlne a bezpečne prejsť od výstupísk MHD k nástupiskám vlakov. Len minimálna časť z nich má záujem o služby poskytované v hale stanice. V súčasnosti však musia všetci z električiek nezmyselne vystupovať do haly a následne zostupovať do tunela a opäť vystupovať k nástupiskám vlakov. Zároveň sa v stiesnených priestoroch haly spájajú s cestujúcimi z autobusov a miešajú sa s cestujúcimi čakajúcimi na vlak," upozorňuje odborník.
Konštatuje, že v samotnej stanici nastali zmeny. V starej časti sa zrušili dve jedálne, ktoré boli zásobované zo suterénu. Tým sa v suteréne uvoľnili priestory kuchyne, skladov a sociálneho zabezpečenia personálu. V tomto roku sa uskutočnili aj zmeny, ktoré nenasvedčujú tomu, že by sa v blízkom čase uvažovalo s riešením predstaničného priestoru. Tenisový areál a bývalé detské ihrisko na Žabotovej ulici sa prenajalo na 15 rokov na športoviská. Na samotnom Námestí Franza Liszta sa zrealizovala výsadba stromov.
Zdroj:
Marián Dekan
Po vystúpení z električky treba vystupovať do haly, následne zostupovať do tunela a potom opäť vystupovať k nástupiskám vlakov.
"Z doteraz spracovanej dokumentácie nie je zrejmé, kedy dôjde k prestavbe stanice. Preto by bolo vhodné preveriť možné prepojenie tunela z obratiska električiek aj s možným využitím uvoľnených priestorov v suteréne stanice. Zároveň treba preveriť možnosť prístupu rampou z výstupísk autobusov k obratisku električiek. Prínos tohto riešenia by bol aj v tom, že by cestujúci z autobusov a električiek nemuseli dvakrát prekonávať výškový rozdiel medzi tunelmi a hala stanice by sa zásadne uvoľnila," pripomína Igor Badiar.
Keďže realizácia by sa uskutočnila na pozemkoch mesta a Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), je presvedčený, že ani schvaľovanie by nemalo byť časovo náročné. Prínos tejto prestavby pre cestujúcich podľa neho určite prevýši negatíva z realizácie stavby. Navrhnuté riešenie nezamedzí vo výhľade zrealizovať hlavnú stanicu podľa medzinárodnej architektonickej súťaže.
"Vzhľadom na časovú neurčitosť definitívnej výstavby novej stanice s prednádražím by bolo vhodné, aby magistrát a ŽSR zabezpečili štúdiu, ktorá by preverila možné prepojenie obratiska električiek priamo s tunelom k nástupiskám vlakov," uzatvára inžinier Badiar.
Minister dopravy Andrej Doležal: Hlavná stanica v Bratislave zostane vždy hlavnou
Hlavná železničná stanica v Bratislave zostane vždy hlavnou. Pred stredajším rokovaním vlády to povedal minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina). Témou však podľa neho naďalej ostáva aj plánovaná železničná stanica Filiálka pri bratislavskom Trnavskom mýte.
(bn)