Vedeli ste, že na používanie e-kolobežky Bolt potrebujete mať 18 rokov a vodičský preukaz?
Zdroj: koláž abn
„Zelené kolobežky“ od Boltu sa za niekoľko mesiacov stali v oblasti zdieľanej prepravy rovnakým hitom, akým boli v minulej sezóne „žlté bicykle“ od Slovnaft Bajku. Na rozdiel od bicyklov má nielen jazda na elektrických kolobežkách, ale predovšetkým ich využívanie ešte prísnejšie pravidlá, ktoré sa však v Bratislave akosi nedodržiavajú...
Aj keď podľa novely zákona o cestnej premávke, ktorú poslanci NR SR schválili vlani, bola jazda na tzv. kolobežkách s motorčekom dovolená osobám nad 15 rokov, tak v globálnych pravidlách pre využitie zdieľaných elektrických kolobežiek patriacich spoločnosti Bolt je jasne stanovené, že osoba musí byť plnoletá a vlastniť vodičský preukaz.
Zdroj:
Bolt.eu
K využívaniu aplikácie totiž potrebujete mať vytvorený účet, ktorý je prepojený s platnou kreditnou alebo debetnou kartou, prípadne inou platobnou metódou. A aj keď bankovú kartu na svoje meno majú aj mnohé maloleté osoby, tak vodičským preukazom väčšinou nedisponujú, nakoľko skúšky naň sa dajú urobiť až po dovŕšení veku 17 rokov. Ale, kým nie sú dospelí, tak by motorové vozidlo na ceste sami riadiť nemali. Úplne jasné nie je ani to, či sa aj elektrické kolobežky dajú zaradiť medzi jednostopové motorové vozidlá, ktorými sú motocykle, mopedy a skútre alebo majú skôr bližšie k bicyklom s elektrickým pohonom. Je jasné iba to, že nie sú považované za klasické kolobežky, ktoré človek uvádza do pohybu vlastnou silou. Pri tých totiž žiadne vekové obmedzenia neplatia... Ak jazdia na kolobežkách Boltu deti, respektíve tínedžeri, tak im to pravdepodobne umožnili ich rodičia, starší súrodenci alebo nejakí dospelí kamaráti. A práve oni v tom prípade preberajú aj zákonnú zodpovednosť, ak by sa maloletým osobám počas ich jazdy niečo nepríjemné prihodilo či už dopravná kolízia, úraz alebo poškodenie samotnej kolobežky.
Preto radšej mnohí e-kolobežkári využívajú radšej chodníky než cesty. Môžu? "Pokiaľ ide osoba na kolobežke po chodníku rovnakou rýchlosťou ako ostatní chodci a nijako ich neohrozuje ani neobmedzuje, tak je považovaná za chodca, ale pochopiteľne, že tieto kolobežky s prídavným motorčekom sú schopné vyvinúť oveľa väčšiu rýchlosť - až okolo 25 kilometrov za hodinu a v takom prípade sa už z ich používateľov stávajú vodiči, ktorí by mali jazdiť buď po pravom okraji cesty alebo po cyklistickom chodníku. Problémom však je to, že stav krajníc na cestných komunikáciách v našom hlavnom meste je dosť katastrofálny, a tak ľudia radšej s nimi jazdia po chodníkoch, kde nehrozí, že im koliesko zapadne do kanála alebo nejakého výmoľu," vysvetlil pre Bratislavské noviny dopravný expert Ján Bazovský, ktorého sme sa opýtali aj na základný problém a to je ten, či smú na elektrických kolobežkách jazdiť aj osoby mladšie ako 18 rokov.
Podľa jeho názoru môžu byť obchodné podmienky Boltu za určitých podmienok nadradené miestnym zákonom a teda aj oveľa prísnejšie. V každom prípade ten, kto s nimi pri aktivácii aplikácie súhlasil, sa zároveň zaviazal, že ich bude aj dodržiavať. Spomínaná spoločnosť si do nich dala napríklad aj bod, podľa ktorého je užívateľ na ich žiadosť povinný im poskytnúť doklad totožnosti vo forme fotografie vodičského preukazu alebo občianskeho preukazu na účely získania či udržania si prístupu k poskytovaným službám, ale v praxi je to tak, že mobilnú aplikáciu a teda aj samotné kolobežky využíva aj veľa osôb, ktoré na to oprávnenie nemajú. Povedzme si pravdu, že záujmom Boltu je hlavne to, aby im kolobežky čo najviac zarábali. A to aj napriek negatívnym sprievodným javom, že na nich jazdia mladšie osoby než 18 rokov, často sa vezú na jednej kolobežke dvaja či dokonca traja, nechávajú ich pohodené alebo odložené na nevhodných miestach, kde tvoria prekážku chodcom či motoristom alebo ich ničia a poškodzujú. "To je tiež veľký problém, že nie sú presne určené miesta, kde by sa tieto kolobežky mohli nielen odparkovať, ale hlavne zabezpečiť, aby sa s nimi nemohlo ďalej neoprávnene manipulovať," dodal Bazovský.
Elektrické kolobežky sú nebezpečné, tvrdia petržalskí poslanci
Zdieľané elektrické kolobežky priniesli v Bratislave okrem pozitívneho vplyvu na ekologickú a zdieľanú mobilitu aj negatíva vo forme blokovania komunikácií či porušovania verejného poriadku nadmerne hlučným bezpečnostným alarmom.
Tu je niekoľko základných pravidiel pre osoby jazdiace na kolobežke s motorčekom a možno aj sami budete poznať odpoveď na otázku či a ako sa u nás dodržiavajú:
- Na ceste s výnimkou cestičky pre cyklistov, poľnej cesty, lesnej cesty a obytnej zóny smie jazdiť len osoba staršia ako 15 rokov.
- Smie jazdiť po pravej strane chodníka, ak neohrozí alebo neobmedzí chodcov, pričom nesmie prekročiť rýchlosť chôdze.
- Smie jazdiť po pravej strane vyhradeného jedného pruhu pre cyklistov.
- Smú jazdiť len jednotlivo za sebou.
- Na jednomiestnej kolobežke nie je povolená jazda viacerým osobám.
- Osoba je povinná počas jazdy držať oboma rukami riadidlá.
- Nesmie viesť počas jazdy psa ani iné zviera a voziť predmety, ktoré by sťažovali vedenie vozidla.
- Nesmie používať alkohol, s výnimkou jazdy v obci a na cestičke pre cyklistov, ak množstvo alkoholu v jeho organizme nepresiahne hodnotu 0,24 mg/l vydýchnutého vzduchu.
(ars)