Pre e-kolobežkárov platia jasné pravidlá - nie sú chodci, ale vodiči!
Zdroj: Bolt.sk
Zdieľané elektrické kolobežky sú v Bratislave k dispozícii v stovkách kusov a tešia sa veľkej popularite. Mnohí jazdci však zjavne nepoznajú pravidlá, ako jazdiť. Z pohľadu zákona sú totiž vodičmi nemotorového vozidla.
Magistrát pripravil konkrétne odporúčania pre operátorov zdieľanej mobility, ktorí požičiavajú elektrické kolobežky, ale aj elektrické mopedy, motorky či bicykle. Napríklad pri jazde v pešej zóne navrhuje rýchlosť 10 km/h (najviac 15 km/h) a odporúča tiež, kde by mali byť tieto dopravné prostriedky zaparkované - podľa možnosti paralelne s chodníkom či pri stojanoch na bicykle tak, aby neblokovali iné zdieľané služby.
Zdroj:
koláž abn
Odparkované zelené kolobežky často blokujú chodníky a prekážajú chodcom...
Pritom už teraz platia pre viaceré situácie jasné pravidlá, ktoré určuje Zákon o cestnej premávke – práve pre rozmach kolobežiek s pomocným motorčekom sú od vlaňajšieho decembra upravené. Zjavne ich však nie všetci e-kolobežkári ovládajú a strpčujú tak život iným. Z pohľadu zákona sú pritom vodičmi nemotorového vozidla, chodcami sú iba jazdci na klasickej kolobežke.
Naša čitateľka, ktorá si želá zostať v anonymite, upozornila v tejto súvislosti na viacero paragrafov spomínaného zákona, ktoré mnohí jazdci na elektrických kolobežkách ignorujú. Vyplýva z neho napríklad to, že jazdiť majú predovšetkým po cyklistickej cestičke a cestách. „Po chodníku, bez ohľadu na to, či sú tam iní chodci alebo nie, smú kolobežkári jazdiť iba rýchlosťou neprevyšujúcou rýchlosť chôdze, teda približne 5 km/h,“ pripomína Bratislavčanka.
Mimochodom, pravidlá, ktoré navrhol magistrát, sú v tomto prísnejšie - podľa nich má operátor zdieľaných e-kolobežiek „zabezpečiť, aby užívatelia nejazdili na chodníkoch, ale využívali existujúce cyklotrasy a cestu“.
Zdroj:
FB S.P.
Na elektrických kolobežkách by mali ich používatelia jazdiť prioritne po ceste...
Realita je často úplne iná, mnohí jazdci bežne prefrčia po chodníku rýchlosťou ako o preteky. A po dojazdení odparkujú zdieľanú kolobežku pokojne hoci v strede chodníka. Aj tu sú pritom paragrafy jasné.
Elektrické kolobežky sú nebezpečné, tvrdia petržalskí poslanci
Zdieľané elektrické kolobežky priniesli v Bratislave okrem pozitívneho vplyvu na ekologickú a zdieľanú mobilitu aj negatíva vo forme blokovania komunikácií či porušovania verejného poriadku nadmerne hlučným bezpečnostným alarmom.
„Biznis model zdieľaných kolobežiek je založený na premise, že ju užívateľ nechá v princípe kdekoľvek na konci svojej cesty, takisto kdekoľvek si ju nájde na začiatku cesty. Avšak zákon nedovoľuje kolobežky nechávať len tak na cestičkách pre cyklistov ani na chodníkoch, kde prekážajú,“ upozorňuje naša čitateľka. Uznáva, že kolobežka s motorčekom je super vec, ideálne však v rukách zodpovedného majiteľa. „Netreba zabúdať ani na mlčiacu významnú časť nás tiež Bratislavčanov - dôchodcov či chudobnejších ľudí alebo nevidiacich, ktorí nikdy nebudú zákazníkmi zdieľaných kolobežiek. Zelený bordel im prekáža pri presunoch po chodníkoch, a zároveň sa boja ozvať, lebo sa cítia nepriamo zastrašovaní, keďže nie sú ´moderní´,“ podotýka s tým, že práve pre tento dôvod si neželá uviesť svoje meno.
Firma Bolt, ktorá v Bratislave prevádzkuje zdieľané zelené kolobežky, sa snaží riešiť parkovací chaos. „Pravidelne diskutujeme s magistrátom už od počiatku našich plánov na spustenie služby v Bratislave. Jednou z tém, o ktorej komunikujeme, je aj problematika parkovania. Momentálne plánujeme zaviesť odporúčané miesta na parkovanie, ktoré budú viditeľné v aplikácii,“ uviedol pre náš web banoviny.sk Roman Sysel zo spoločnosti Bolt.
Zdroj:
R.F.
Vyložiť kolobežku do výklenku okna alebo ju nechať na kraji chodníka, kde ju môže zachytiť okoloidúci autobus, takisto nie sú ideálnymi alternatívami kde a ako kolobežky zaparkovať.
(ac)