NOVINKA: Zdieľané e-skútre v uliciach Bratislavy. A šoférovať ich môžu už pätnásťroční!
Zdroj: I.J.
Od včera, t.j. od 1. apríla, nájdete v uliciach Bratislavy elektrické skútre s tyrkysovou ŠPZ-kou. Prenajať sa dajú na minútovej báze cez mobilnú aplikáciu, pričom na jazdu stačí vodičský preukaz AM.
Ako to funguje? Najskôr si treba stiahnuť aplikáciu a v rámci registrácie do nej nahrať fotografiu vodičského preukazu a tiež poskytnúť podrobnosti o vašej platobnej karte, keďže účtovanie poplatkov prebieha automaticky. Do 24 hodín by mala byť schválená a účet aktivovaný.
V aplikácii potom stačí nájsť najbližší skúter, zarezervovať si ho a do 15 minút sa k nemu dostaviť. Skúter sa odomyká pomocou aplikácie. Helma je v odkladacom boxe. Cena za minútu jazdy je 0,19 eura, pauza stojí 0.09 eura za minútu, za deň je hraničná suma 22 eur. Študenti majú 10-percentnú zľavu. Skúter má dojazd 60 kilometrov a maximálnu rýchlosť 45 km/h.
My sme ich našli parkovať pre hypermarketom v Petržalke, mapa na webovej stránke služby ich lokalizovala aj pri SND. Skútre však nemajú vyhradené stanovište. Môžete ich po skončení jazdy zaparkovať kdekoľvek v tzv. zelenej zóne. Do nej spadá takmer celá Bratislava s výnimkou Dúbravky, Lamača, Vajnôr, Vrakune a Podunajských Biskupíc. „Náš technický tím následne batérie vymieňa priamo v teréne, bez potreby sťahovať skúter z ulice,“ vysvetlil pre Bratislavské noviny Tamás Lovász zo služby blinkee.city, ktorá e-skútre do Bratislavy, ako prvého mesta na Slovensku, priniesla.
V Bratislave bude 60 kusov
„Projekt Blinkee pochádza z Poľska (kde funguje v 28 mestách, pozn.red), a na Slovensku, ako aj v Maďarsku ho robíme formou franchise. Postupom času plánujeme expanziu do viacerých slovenských miest,“ pokračuje Tamás Lovász. V Bratislave bude prvý týždeň v ponuke 20 skútrov. „V ďalších týždňoch ich počet postupne zvýšime o 20 a 20, až dosiahneme počet 60 kusov. Ten je nateraz konečný, ale dlhodobý cieľ pre Bratislavu je 150 skútrov.“
Koncept Blinkee má v ponuke aj klasické bicykle, elektrické bicykle a e-kolobežky. „ Ich integráciu do ´bratislavskej flotily´ zvážime podľa záujmu o službu a hospodárskych výsledkov. Každopádne chceme, aby nateraz dominovali elektrické skútre,“ konštatuje zástupca projektu. Tie totiž na rozdiel od e-bikov a e-kolobežiek doteraz v Bratislave neboli.
A aký je záujem Bratislavčanov? Podľa Tamása Lovásza evidujú stovky predregistrácií, ktoré ľudia realizovali minulý mesiac na sociálnych sieťach. Na štatistiky z Bratislavy je ešte priskoro, pre porovnanie v Budapešti, kde služba funguje už tri roky, si ľudia prenajímajú skúter priemerne na 19 minút, pričom 6 minút je doba pauzy.
E-skúter nie je e-bike
Možno riešite dilemu, či je dovolené vojsť s e-skútrom, podobne ako s bicyklom aj na lesné chodníky, kde je zákaz vjazdu pre motorové vozidlá. Tamás Lovász však upozorňuje, že e-skúter sa berie motorové vozidlo. „Nemožno s ním teda jazdiť po chodníkoch, v pešej zóne, ani nikde inde, kde je zákaz vjazdu motorových vozidiel. Na jazdu je potrebný vodičský preukaz, taktiež prilba.
So zdieľaným skútrom by ste nemali prekročiť administratívne hranice hlavného mesta. Ak nevrátite alebo stratíte prilbu podľa obchodných podmienok zaplatíte 64,90 eur + DPH, ak po skončení jazdy necháte skúter mimo tzv. zelenej zóny, zaplatíte 21 eur + DPH, prepravné náklady a zvýšenú výpožičnú dobu, úplné zničenie vozidla vás vyjde na 2.499 eur + DPH.
(in)