Chodci budú nadávať: Frekventovaný priechod na Dunajskú plánujú zrušiť
Zdroj: Matúš Husár
Mesto má v súvislosti s pripravovanou rekonštrukciou autobusovej stanice na Mlynských nivách jedinečnú šancu vybudovať spoločne s developerom chodníky, cyklochodníky aj ulice, ktoré budú slúžiť k spokojnosti všetkých účastníkov dopravy dlhé roky.
Infraštruktúra by preto mala kopírovať osvedčené postupy zo zahraničia a myslieť aj na ohromný nárast ľudí v tejto prudko rozvíjajúcej sa oblasti. Namiesto toho to po rekonštrukcii vyzerá skôr na nervóznych vodičov, ktorým sa pod kolesá budú pliesť cyklisti, frustrovaných chodcov, ktorí sa nezmestia na stredové ostrovčeky a o chodník sa budú deliť s bicyklami a naštvaných cyklistov bez cyklochodníkov. V čom je podľa Cyklokoalície problém?
Na zvýšený počet automobilov na križovatke Karadžičova-Mlynské Nivy sa myslelo. Projekty HB Reavis pridávajú jeden jazdný pruh na Karadžičovu a dva (jeden v každom smere) na Mlynské nivy.
Chodci sú na tom horšie. Zúžený budú mať existujúci priechod pre chodcov cez Mlynské Nivy, pretože deliť sa oň budú s cyklistami. A to napriek tomu, že sa v tejto novobudovanej štvrti ráta s nárastom mobilnej populácie na úroveň 40-60-tisíc ľudí! Môže sa vám preto stať, že sa nezmestíte na stredový ostrovček. Chodci by však mali vedieť najmä to, že najfrekventovanejší priechod pre chodcov od VÚB banky smerom na Dunajskú sa má podľa návrhov a pre rozšírenie cesty zrušiť! Ak sa teda budete chcieť dostať pešo zo stanice do centra, bude to s obchádzkou a časovým zdržaním. Návrh Cyklokoalície, aby boli priechody pre chodcov cez všetky ramená križovatky, a tiež, aby šli cyklotrasy všetkými smermi, neprešiel.
Ani s nárastom cyklistov o tisíce, teda s cieľom mesta dosiahnuť do roku 2020 osempercentný podiel cyklistov na celkovej deľbe dopravy, projekt rekonštrukcie Stanice Nivy akoby nerátal. Cyklotrasa, ktorá na Mlynských Nivách bude súčasťou šesťprúdovej cesty, končí náhle pri zástavke autobusu a za ňou zase pokračuje. Čo má urobiť cyklista? Kedy na tejto zastávke nezastavovalo 60 trolejbusov za hodinu, asi cez ňu aj prejde. Takto to nejeden riskne, obíde zastávku a natlačí sa do jazdného pruhu áut. Netreba hovoriť, že je to nebezpečné a hrozia tu dopravné nehody. Ale aj keď ju v zdraví prejde, hrozí mu kolízia opäť, a to v prípade, že bude chcieť z Mlynských Nív pokračovať do centra cez Dunajskú. V tomto smere totiž cyklochodník nebude (pôjde len doľava alebo doprava - na Dostojevského rad alebo na Karadžičovu). Ak bude chcieť ísť na Dunajskú, bude sa musieť preštrikovať cez odbočujúce trolejbusy a ísť v jazdnom pruhu určenom pre autá.
Na Cyklotrasu na Dunajskej sa však nedostane ani z Páričkovej. A to je v rozpore s územným plánom.
A napokon budú cyklisti zdrojom nevraživosti chodcov, pretože projektanti navrhujú, aby bol úsek pred VÚB zmiešaným chodníkom pre chodcov a cyklistov. Cyklokoalícia zdôrazňuje, že v tomto prípade sú riešením len samostatné a jasne oddelené koridory pre obe skupiny.
Cyklokoalícia má na všetky problematické úseky funkčné riešenia inšpirované zahraničím, developer ich však neakceptoval. Najviac diskusií vyvolal návrh Cyklokoalície, viesť cyklochodníky na Mlynských Nivách poza autobusové zastávky. Argumentom proti je, že by dochádzalo k stretu s pešími vychádzajúcimi zo zastávky smerom k Stanici Nivy. „Je to otázka dizajnu,“ je presvedčený Peter Netri z Cyklokoalície. „Napríklad výškové či farebné oddelenie cyklotrasy, spraviť rovno pred obchodným centrom pás zelene, vyvýšený záhon... Spravia sa vstupy na zastávku, ľudia z nej nebudú odchádzať všetkými smermi, ale vo vymedzenom koridore, kde bude priechod pre chodcov a cyklisti budú povinní zastaviť.“ Holanďania a Dáni to aplikujú už desiatky rokov a kopírujú to od nich všetci. Je to totiž najbezpečnejšie riešenie.
Stanovisko mesta k výhradám Cyklokoalície, ktoré nám zaslal Marek Papajčík z tlačového odboru, je všeobecné. Magistrát tvrdí, že Územný plán mesta je preňho záväzný a vraj od developera vyžaduje, aby zlepšil kvalitu verejných priestranstiev. „Návrh konkrétneho riešenia križovatky je úlohou investora, ktorý zodpovedá tiež za správnosť a úplnosť vypracovania dokumentácie,“ citujeme zo stanoviska. „Kompetenciou mesta je kontrola, či predložený dopravný zámer investora je v súlade so záväznými dokumentmi mesta...“ HB Reavis v reakcii na kritiku vo facebookovej diskusii na svojej stránke zase reagoval: „Požiadavky na komunikáciu vychádzajú od viacerých zainteresovaných strán ako dopravný inšpektorát, mesto, atď. Tie musíme samozrejme akceptovať a implementovať do projektov.“
Podľa Netriho je v moci mesta primäť developera, aby návrhy upravil. A to napriek tomu, že začiatok rekonštrukčných prác HB Reavis avizuje už na september. Podľa skúsenosti Cyklokoalície je dokonca možné upraviť isté veci aj počas výstavby. „Tak to bolo aj na Štúrovej ulici, podarilo sa nám kopec vecí zlepšiť už za behu,“ hovorí. A preto sa Cyklokoalícia nevzdáva a okrem výzvy primátorovi, ktorú už podporilo vyše dva a pol tisíc ľudí, zvažujú aj riešenie právnou cestou.
Cieľom cyklokoalície je však aj motivovať kompetentných, aby zmenili rozmýšľanie už pri ďalších projektoch. Nielen rozširovali jazdné pruhy, ale mysleli aj na chodcov a cyklistov. Pretože dnes všetky zmeny financuje developer. Ale ak bude mesto musieť nedostatky v infraštruktúre odstraňovať v budúcnosti, zaplatíme to už my všetci.
(in)