Švédi zaplatili za 5-kilometrovú jazdu taxíkom 43 eur a zisťovali, či je to v Bratislave normálne...
Zdroj: koláž abn
Niekoľko švédskych hokejových fanúšikov asi nebude Bratislavu vnímať ako veľmi pohostinné mesto. V piatok 17. mája sa rozhodli odviezť taxíkom a za 5-kilometrovú jazdu trvajúcu 19 minút zaplatili 43,40 eura. Po príchode na hotel sa recepčnej pýtali, či je takáto taxa u nás normálna. Pre taxikára, ktorý ich viezol, zjavne áno, pretože ten asi nálepku "Fair play" na aute nenosí...
Mesto Bratislava ešte pred začiatkom MS v ľadovom hokeji pripravilo tzv. etický kódex taxikára, ktorý mal zamedziť zvyšovaniu cien za jazdu taxíkom počas svetového šampionátu. Taxikári, ktorí ho podpísali, získali nálepku Fair play taxi, ktorú si mohli nalepiť na viditeľné miesto svojho vozidla. Museli však súhlasiť s odporúčanými maximálnymi cenami za prepravu a prehlásiť, že sa vyhnú akýmkoľvek prejavom intolerancie alebo diskriminácie zákazníka.
Mesto odporúčalo, aby bola cena jazdy za jeden kilometer na území mesta maximálne dve eurá na kilometer, nástupné do vozidla maximálne 4,50 eura za jazdu a cena za čakanie maximálne 0,30 eura za minútu. Tieto férové ceny za taxislužby mesto zverejňovalo aj v infopointoch a dodržiavanie týchto pravidiel malo v pláne aj kontrolovať.
Lenže na území Bratislavy už niekoľko rokov pôsobia aj taxikári, ktorí zneužívajú voľnú cenovú tvorbu a pýtajú si za jeden kilometer jazdy závratné sumy. Celé Slovensko určite zaregistrovalo prípad taxikára Aladára Čóku, ktorý viezol koncom novembra starčeka po operácii z nemocnice na Kramároch domov do Podunajských Biskupíc a na záver mu vystavil účet na sumu 95,50 eur. Písali sme o ňom viackrát. Napríklad aj tu:
Neuveriteľné. Taxikár Aladár, ktorý si od dôchodcu vypýtal 95 eur, zarába ďalej
Ak ste si mysleli, že taxikár Aladár Čóka, ktorý si vypýtal od dôchodcu po operácii za cestu z Kramárov do Vrakune 95 eur, svoje remeslo po medializácii prípadu úplne zanechal, mýlite sa. Funguje ďalej a zákazníci platia horibilné sumy.
Na viacerých facebookových stránkach sa cez víkend objavila fotografia taxikárskej účtenky, ktorú mala odfotiť recepčná v istom bratislavskom hoteli. Ukázali jej ju hoteloví hostia zo Švédska, ktorí tu bývajú počas prebiehajúcich Majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji. Nešlo im do hlavy, že za 5-kilometrovú jazdu taxíkom zaplatili 43,40 eura, čo dáva priemer 8,68 eura za kilometer jazdy. To je ešte viac než sadzba slávneho Aladára Čóku, ktorý jazdil v medializovaných prípadoch za 5 respektíve 7 eur za kilometer.
Pochopiteľne, že počin chamtivého taxikára nezostal bez širokej odozvy verejnosti, ktorej sa pochopiteľne nepáči, že sa aj počas MS v hokeji, kedy sa naše hlavné mesto chce ukázať aj pred zahraničnými turistami v čo najlepšom svetle, nájde človek, ktorý je schopný sa takto nehanebne na úkor cudzincov obohacovať. "Ak by sa Švédi chceli ísť pozrieť napríklad do Viedne, tak by ich tam pri takejto sadzbe taxík vyšiel na 600 eur a cesta do Košíc 2700 eur," preratávali niektorí diskutujúci. Zaujímavý príbeh pridal aj Norbert Kováč: "V Prešove šli traja Fíni taxíkom a na konci jazdy si taxikár od nich pýtal tri eurá. V momente ho vysmiali a dali mu 20 eur s tým, že u nich by za túto cestu dali minimálne 40 eur."
Bratislavské noviny oslovili Ondreja Halása z Občianskeho združenia koncesovaných taxikárov, ktorý nám k tomuto prípadu povedal: "Registrujeme túto skutočnosť a mrzí nás, že opäť prišlo k takejto situácii. Bohužiaľ, musím skonštatovať, že vodič nespravil nič protiprávne, avšak po etickej stránke je takáto suma neprijateľná. Stále a dlhodobo poukazujeme na nutnosť cenovej regulácie v oblasti taxislužieb, buď zo strany štátu alebo zo strany mesta. Dlhodobo sa nám však nedarí nájsť u kompetentných vôľu riešiť tento problém. Aj napriek tomu, že mesto vydalo kódex - (ktorý mimochodom vydalo v deň začatia MS bez akejkoľvek spolupráce so združeniami v oblasti taxislužieb), drvivá väčšina vodičov tento kódex nepodpísala. Švédskym fanúšikom sa v mene všetkých slušných taxikárov ospravedlňujeme a odporúčame na prepravu využívať relevantné taxislužby a taxi aplikácie."
(ars)