Vrakunskí školáci vzorne šetria energiou

24.3.2007
0
Páčil sa vám článok?

Len rok potrebovali pedagógovia a žiaci zo Základnej školy na Rajčianskej ulici vo Vrakuni na prvý významný výsledok v kampani za šetrenie energiami Display.

V rámci európskej kampane Display sa na energetických štítkoch označuje spotreba energií a vody písmenami abecedy ako na energetických spotrebičoch od A po G. Zároveň sa na ňom uvádzajú odporúčané opatrenia na ďalšie znižovanie spotreby.

Škola na Rajčianskej, kde do výchovy žiakov zaradili aj rôzne ekologické programy, postúpila v hodnotení spotreby vody z kategórie E o stupienok vyššie. Za túto aktivitu jej Energetické centrum Bratislava prisľúbilo vykonať bezplatný energetický audit, ktorý vyhodnotí tepelné úniky a nastaví systém šetriacich opatrení. Okrem toho bude škola slúžiť ako vzorová štúdia konkrétneho dosahu kampane.

„Nejde nám o samoúčelné znižovanie spotreby energií a vody,“ hovorí koordinátorka európskej kampane pre Slovensko Henrieta Peškovičová, „ale aj o jeden z jej konečných dôsledkov, o šetrenie verejných prostriedkov.“ Uvádza, že vo Vrakuni predstavujú náklady škôl na energie až 70 percent celkových nákladov. Ušetrením na platbách za energie si škola vytvorí finančné zdroje na iné potreby.

Kampaň Display bola pôvodne určená pre verejné budovy, Vrakuňa sa však do nej zapojila cez komunálnu správcovskú spoločnosť Spokojné bývanie, a tak zapojila do kampane aj bytové domy. Vrakuňa s takmer 150 hodnotiacimi štítkami DISPLAY na sledovaných budovách je siedma najúspešnejšia obec v Európe.

„Pôsobenie kampane registrujeme už teraz. Klienti Spoločného bývania prejavujú väčší záujem o to, ako znižovať spotrebu energií a ako financovať opatrenia na dosiahnutie tohto cieľa. V rámci národnej kampane pre školu hľadáme partnerov na financovanie úsporných opatrení i v zahraničí. Už teraz vieme, že vďaka menším opatreniam sa podarilo v niektorých domoch naozaj spotreby energií znížiť,“ uvádza H. Peškovičová.

Dodáva tiež, že ako koordinátorka kampane má ambície v roku 2007 naštartovať kampaň aspoň v desiatich ďalších slovenských mestách.

(gub)

Páčil sa vám článok?