Mifune stavia na absolútnu autentickosť
Milujete veľkovýpravnosť a technickú dokonalosť dnešnej, prevažne hollywoodskej filmovej produkcie? Vyžívate sa vo vzájomnom koketovaní „veľkého umenia“ s počítačovými trikmi a efektmi, ktoré sem-tam prechádza už do absurdných rozmerov?
Nič ľahšie, stačí otvoriť ktorýkoľvek program kín a... Alebo, priznajme sa, sme z toho všetkého už poriadne unavení. Lenže - trend je neúprosný a iná možnosť vlastne neexistuje...
Skupina dánskych filmových tvorcov však tvrdí opak. Únavu z hollywoodskeho smerovania kinematografie otvorene priznáva a dokonca drzo dodáva, že keď už Ameriku „starý kontinent“ nemôže predbehnúť v technike, je tu iná cesta - čistota, autentickosť, prirodzenosť. Keď pred piatimi rokmi prišli dánski režiséri s manifestom Dogma 95, všetci napäto očakávali, či z toho niečo bude.
Ako sa dá predsa filmovať iba s ručnou kamerou, bez rekvizít, nahraných zvukov, umelého svetla, techniky, počítačov? Dá. Film Sorena Kragha - Jacobsena (absolventa pražskej FAMU), horko-láskavá komédia Mifune je v poradí už tretím filmom z dielne Dogmy a rozhodne diváka neunáša do stiesnených klubových kinosál, kde desať divákov diskutuje o „skutočnom“ umení.
Mifune je celkom jednoduchý príbeh mladého muža, ktorý sa na vrchole úspechu musí vrátiť na špinavý rodný statok a starať sa o svojho mentálne retardovaného brata. A keďže sa kariéry nemieni vzdať, hľadá k bratovi ošetrovateľku. Prostitútka na úteku, ktorá sa mu pripletie do cesty, mu pomáha pochopiť hodnoty života... Banálne, a ešte k tomu nakrútené primitívnym spôsobom? Naopak.
Príbeh, ktorý by sa v balení technického a formálneho perfekcionizmu stal možno naozaj banalitou, získava zvláštnymi postupmi „dogmatikov“ to najcennejšie - prekvapujúcu pravdivosť, sugestívnosť, ktorými sa v momente dávame vtiahnuť do deja. A že vás čosi také ako prirodzenosť v dnešnom filmovom svete už dávno nezaujíma? Tak sa vráťme k tomu programu kín. Napokon, „dogmatici“ sami tvrdia, že chcú robiť aj iné filmy. Dogma je iba jednou z ciest. Pre nich, aj pre diváka.
Alexandra Tinková
Príbeh filmu Mifune získava prekvapujúcu pravdivosť a sugestívnosť.
FOTO - archív