Joseph Beuys: umenie rovná sa život
Najdôležitejšie medzníky výtvarného umenia druhej polovice dvadsiateho storočia vytýčilo viacero tvorivých osobností. Okrem Andy Warhola sa k nim právom zaraďuje aj Joseph Beuys.
Kolekciu prác tohto legendárneho nemeckého výtvarníka s názvom Polentransport 1981 vystavuje do konca augusta Galéria mesta Bratislavy v Mirbachovom paláci.
Joseph Beuys (1921-1986) bol všestrannou osobnosťou a možno je tak trochu paradoxom, že dnes sa jeho diela predávajú za astronomické sumy. Beyusovi totiž nikdy nešlo o slávu v „svete umenia“ uzavretom pred bežným človekom. Naopak, neustále sa pokúšal ozvláštniť sféru každodennosti tvorivými činmi.
O búraní hraníc medzi umením a osobnou históriou svedčia aj známe fakty Beysovho životopisu: ako nemecký letec bol v druhej svetovej vojne zostrelený nad ruskou stepou. Krymskí Tatári ho však našli a polozamrznutého zabalili do plsti a natierali masťou, aby vyzdravel. Beuys využíval materiály, ktoré mu zachránili život, pri tvorbe svojich objektov.
Pre charizmatického muža v klobúku však boli rovnako dôležité happeningy, sadenie stromov, výchova detí v experimentálnych komunitách či činnosť v rakúskej Strane zelených. Kvôli utopickým ideálom musel dokonca v 70. rokoch odísť z postu na Düsseldorfskej akadémii, keď spolu so študentmi zorganizoval okupačný štrajk.
Kresby, náčrty, fotografie a poznámky na bratislavskej výstave pochádzajú zo zbierok poľského Múzea umenia v Lodži. Keď Poľskom roku 1981 burácala revolta hnutia Solidarita, Joseph Beuys pricestoval do Lodže a miestnemu múzeu venoval truhlicu plnú svojich prác.
Bohuš Dúbrava