Staré Mesto postupovalo pri stanovení poplatkov za detské jasle protizákonne!
Postup mestskej časti Bratislava - Staré Mesto pri stanovení poplatkov za detské jasle je v rozpore so zákonom. Uvádza sa to vo vyjadrení Úradu na ochranu osobných údajov, ktorý na náš podnet systém poplatkov preskúmal.
Ako sme informovali, miestne zastupiteľstvo v júni odsúhlasilo systém poplatkov za detské jasle, diferencovaných podľa výšky príjmov rodičov, účinný od prvého septembra. Mestská časť pritom pre určenie výšky poplatku za jasle požaduje od rodičov potvrdenie o výške priemerného mesačného príjmu, a to dvakrát ročne. Keďže tento systém sa nám zdal sporný, obrátili sme sa na Úrad pre ochranu osobných údajov. Vo vyjadrení predsedu úradu Gyulu Veszeleiho sa konštatuje, že mestská časť Bratislava - Staré Mesto môže od občana požadovať uvedenie výšky jeho príjmu iba s jeho výslovným súhlasom. Výška príjmu (plat, mzda, zisk ...) je v spojení s ostatnými údajmi, ktoré v hodnotenom prípade budú použité - meno, priezvisko, bydlisko - osobným údajom, ktorý je chránený zákonom číslo 428/2002 Z. z. o ochrane osobných údajov. Konkrétne túto skutočnosť určuje paragraf 3 pojmom „ekonomická identita“ dotknutej osoby.
„Spracúvať osobné údaje dotknutej osoby bez jej súhlasu je možné iba v prípade, ak to stanoví osobitný zákon,“ uvádza sa vo vyjadrení G. Veszeleiho. „Tu však osobitný zákon neexistuje - túto povinnosť určuje len uznesenie číslo 84/2004 miestneho zastupiteľstva mestskej časti Bratislava - Staré Mesto zo dňa 29. júna 2004. Uznesenie mestskej časti, resp. iná norma (napríklad všeobecne záväzné nariadenie) nemôže svojou právnou silou nahrádzať zákon. Preto požadovanie doloženia výšky príjmu miestnym zastupiteľstvom je v rozpore so zákonom o ochrane osobných údajov - a z toho dôvodu ho nemožno považovať za platné.“
Podľa G. Veszeleiho je pochopiteľná snaha zastupiteľstva riešiť problém financovania detských jaslí. „Som si vedomý obťažnosti tohto problému,“ uviedol. „Myslím si však, že poslanci začali riešenie z nevhodnej a navyše protiprávnej strany. Prečo napríklad nestanoviť poplatok za služby v detských jasliach pevnou sumou, ktorá bude vychádzať z reálnych nákladov na ich prevádzku - pre všetkých záujemcov. A až po tomto stanovení zohľadniť sociálne slabšie rodiny podľa už vypracovanej alebo podobnej tabuľky. V tomto postupe bude v záujme sociálne slabších rodín doložiť, že si nemôžu dovoliť platbu za detské jasle v stanovenej výške. A ak to bude v ich záujme, budú určite súhlasiť aj so spracúvaním takého citlivého údaju, akým je finančný príjem. Svoj súhlas potvrdia pri uzavretí zmluvy na služby detských jaslí.“
Čo dodať? Keďže mestská časť prijala protiprávne uznesenie, situácia je zrelá na to, aby sa ním zaoberala prokuratúra.