V národnom múzeu prvýkrát vystavujú fotografie Rudolfa Sandala - je na nich aj stará Bratislava!
Zdroj: SNM
Slovenské národné múzeum a Múzeum mesta Brno otvoria vo štvrtok (18. 4.) v Bratislave výstavu Vízie modernosti: Rudolf Sandalo (1899 - 1980). Expozícia v sídelnej budove SNM prezentuje modernú architektúru prvej čs. republiky na originálnych fotografiách Rudolfa Sandala mladšieho na Slovensku po prvý raz.
"Dielo tohto svetoznámeho brnianskeho fotografa, ktorý fotografoval nielen vilu Tugendhat, ale aj ďalšie unikátne stavby architektonickej avantgardy vo vtedajšom Československu, bolo vystavené okrem iného aj v New Yorku," TASR informovala Zuzana Vášáryová zo SNM.
Tvorba Rudolfa Sandala ml. patrí k najcennejším a najpočetnejším konvolútom v architektonickej zbierke Múzea mesta Brno. Jeho snímky sú považované za jedinečné doklady medzivojnovej československej architektúry a zároveň aj za ukážky vynikajúcej úrovne vtedajšej fotografickej dokumentácie. Súčasťou Sandalovho diela je aj približne 80 fotografií ikonickej stavby svetovej klasickej moderny – brnianskej vily Tugendhat, ktoré s najväčšou pravdepodobnosťou zhotovil na zákazku architekta stavby Ludwiga Miese van der Rohe. Záber zo záhradnej terasy s presklenou stenou a pohľadom do hlavného obytného priestoru vily sa objavil aj na titulnej strane katalógu k výstave The International Style, ktorá sa konala v roku 1932 v Múzeu moderného umenia v New Yorku.
Domy Unitas stoja dodnes...
"Sandalove fotografie sú charakteristické ako príklad práce autora so svetlom a tieňom, dokonale stvárňujú podstatu modernej architektúry. Autor správne porozumel zámerom a víziám vtedajších architektov a zachytil ducha modernosti realizovaných stavieb. Vždy vystihol optimálne svetelné podmienky a dôsledne a starostlivo retušovaním upravoval sklenené negatívy," hovorí Jindřich Chatrný, spoluautor výstavy a vedúci Oddelenia dejín architektúry Múzea mesta Brna.
Nemecký veslársky klub na petržalskom brehu Dunaja...
Súbor 42 originálnych Sandalových fotografií vily Tugendhat získalo brnianske múzeum v roku 2012. Približne dvadsať z nich prezentuje aj výstava v SNM, ktorá predstavuje dve stovky originálnych snímok prevažne z pozostalosti architektov a staviteľských spoločností. Návštevníci uvidia napríklad fotografie Moravskej banky, hotela Avion, kaviarne Savoy, zotavovne Morava a kúpaliska Zelená žaba v Trenčianskych Tepliciach, ako aj iných moderných stavieb v Bratislave, Nitre a v Košiciach.
Interiér kaviarne Savoy...
Okrem fotografií je vystavená dobová literatúra, české aj zahraničné časopisy, ktoré publikovali Sandalove snímky. Niektoré z fotografií je možné vidieť aj vo videoprojekcii. Výstavu doplňuje pôvodná koláž Bohuslava Fuchsa so Sandalovými snímkami Fuchsových Mestských kúpeľov na Kopečnej ulici v Brne a niekoľko modelov známych realizácií medzivojnovej architektúry na území Čiech aj Slovenska.
Ateliér de Sandalo, ktorý Rudolf ml. prevzal v Brne po svojom otcovi v 30. rokoch 20. storočia, sa pod jeho vedením špecializoval už výhradne na fotografovanie architektúry. Dostával zákazky od architektov všetkých národností – Čechov, Slovákov, Nemcov i Židov na území celého Československa. Pracoval pre osobnosti zvučných mien ako – Ernst Wiesner, Jindřich Kumpošt, Jaroslav Grunt, Mojmír Kyselka st. a ďalší. V Brne bol Rudolf Sandalo ml. takmer "dvorným" fotografom Bohumíra Čermáka a Bohuslava Fuchsa. Od polovice 30. rokov Sandalo pôsobil v Prahe a v Nemecku.
Kostol povýšenia Svätého kríža...
V roku 1938 začal spoluprácu s nemeckými spravodajskými službami (ako agent Abwehru pre Prahu a Krakov) a podľa povojnových svedectiev obchodoval so židovským majetkom, najmä s umením a starožitnosťami. V roku 1942 odišiel definitívne z Prahy do Berlína a najneskôr začiatkom 50. rokov žil vo Frankfurte nad Mohanom, kde pracoval ako fotograf a obchodník s umením a 30. decembra 1980 tu aj zomrel. Napriek problematickým postojom Rudolfa Sandala ml. počas okupácie, bola jeho tvorba unikátna. Špecializáciou na fotografiu modernej architektúry, ako aj jej vynikajúcou kvalitou, sa dnes radí k výnimočným tvorcom nielen v kontexte československej, ale aj európskej fotografie.
Výstava je verejnosti prístupná od 18. apríla do 1. septembra.
(TASR)