Budovu konskej železnice môžu predať, mala by slúžiť pre kultúrne vyžitie ľudí
Budova prvej konskej železnice na rohu Krížnej a Legionárskej ulice, ktorá je majetkom bývalej akciovej spoločnosti Hydrostav a po jej krachu bola dlhší čas opustená, bude môcť byť predaná.
Devätnásteho augusta sa uskutočnila schôdza veriteľov, ktorá schválila plán speňaženia konkurznej podstaty bývalej akciovej spoločnosti Hydrostav. Podľa vedúcej oddelenia daní a poplatkov miestneho úradu Bratislava - Nové Mesto Jany Ondrovej v súlade s týmto plánom sa budú speňažovať majetkové hodnoty, čiže predávať sa budú nehnuteľnosti, hnuteľné veci, pohľadávky a iné majetkové práva.
Majetok sa bude predávať na základe vykonaných znaleckých posudkov v súlade s ostatnými zákonmi. To okrem iného znamená, že na budovu Prvej konskej železnice bude môcť byť vypísaná verejná súťaž. Následne prejde Prvá konská železnica na nového vlastníka, ktorý by mal zodpovedajúco zveľadí túto unikátnu kultúrnu pamiatku, prototyp staničných budov uhorského kráľovstva. Keďže ministerstvo kultúry záujem o kúpu objektu neprejavilo, šancu majú ostatní záujemcovia.
Mestská časť Bratislava - Nové Mesto, ktorá má „koňku“ v erbe a zaujíma sa aj o možnosti jej kúpy, verí, že táto mimoriadne významná kultúrna pamiatka, jediná svojho druhu na Slovensku, bude slúžiť svojmu pôvodnému, kultúrno-spoločenskému účelu. Ako technická pamiatka prvej kategórie bude určite zaujímavým objektom aj pre zahraničných návštevníkov.
Budova Prvej konskej železnice bola postavená v rokoch 1836 -1840 v súvislosti s výstavbou prvej železnice, ktorej prvý úsek do Svätého Jura otvorili v roku 1840. Prvý vlak po trati do Trnavy prešiel 1. júna 1846 a cesta trvala dve a pol hodiny. Konskú železnicu do Trnavy prebudovali po 27 rokoch a 1. mája 1873 prešiel touto traťou prvý vlak s lokomotívou na parný pohon.
V časoch bývalého režimu jej hrozila asanácia, napokon ju zrekonštruovala spoločnosť Hydrostav. Po jej krachu bol objekt, kde ešte nie tak dávno chodili deti i dospelí na pohybové a jazykové kurzy, kde pôsobil známy Detský folklórny súbor Prvosienka i úspešný klub akrobatického rock and rollu Hydrorock, organizovali sa významné kultúrne podujatia, koncerty, opustený.
Ostáva len veriť, že sa to čoskoro zmení a vzácna budova medzi Bratislavčanmi známa ako „koňka“ so spoločenskou zrkadlovou sálou a priestormi pre kultúrne vyžitie ľudí s dobovými vyobrazeniami dokumentov o konskej železnici opäť ožije.
(lau)