Prežijú obchodníci na Obchodnej? Legendárnu ulicu sa snažia reštartovať po koronakríze dobrovoľníci
Zdroj: ac
Núdzový stav, vyhlásený pre koronakrízu, sa síce v sobotu skončil, no s jej dopadmi sa budú podnikatelia pasovať dlho. A ktovie, koľkí to zvládnu. V prieskume občianskeho združenia Obchodná ulica a okolie sa takmer štvrtina opýtaných priznala, že museli prepúšťať zamestnancov, inak by neprežili.
„Je nevyhnutné, aby nastal reštart čo najskôr, aby sa situácia dostala do normálu,“ zdôrazňuje Davy Čajko, predseda spomínaného občianskeho združenia, ktoré dlhodobo spolupracuje s prevádzkovateľmi na Obchodnej ulici.
Združenie preto vytvorilo dotazníkový prieskum, aby mohli informovať kompetentných o konkrétnych potrebách podnikateľov v tejto lokalite. „Naším cieľom je, aby Obchodná prekvitala. Musíme spraviť všetko pre to, aby nenastala situácia, kedy prevádzky nebudú schopné platiť nájomné a Obchodná začne chátrať,“ doplnil Davy Čajko s tým, že je to predovšetkým apel na tých, ktorí tomu môžu pomôcť – teda na štát a samosprávu, v našom prípade bratislavský magistrát.
Ponechanie nedele ako sanitárneho dňa je podľa právnikov protiústavné, kritizujú aj hlavného hygienika
Opatrenie, ktoré hovorí o tom, že v nedeľu majú zostať obchody zatvorené, kritizujú viacerí právnici a zatiaľ sa v tomto smere nedohodli ani koaličné strany.
Na prieskume Dopad Covid-19 na Obchodnú sa zúčastnilo 25 prevádzkovateľov, podnikateľov aj živnostníkov. Potvrdili, že na začiatku koronakrízy mali až 100-percentné straty, keďže museli zo dňa na deň zatvoriť. No aj dnes, po uvoľnení opatrení sa mnohí obávajú, čo bude ďalej, pretože o ten ich konkrétny sortiment nemusí byť rovnaký záujem ako pred koronou. A nielen to. „Zredukovali sme našu ponuku tak, aby prevádzka vyžadovala menej pracovných síl, keďže si ich toľko nemôžeme dovoliť,“ pripomenul ďalší problém majiteľ jednej z prevádzok na Obchodnej. K prepúšťaniu zamestnancov pristúpila takmer štvrtina opýtaných, presne 24 percent.
Podnikatelia, ktorí si na Obchodnej ulici prenajímajú priestory, sa zhodujú v tom, že teraz je pre nich najdôležitejšia otázka nájmu. Zisky mali totiž nulové, prípadne klesli o viac ako 40 percent, čo im neumožňuje platiť plnú výšku nájmu (mnohí majitelia prevádzok neboli ochotní zľaviť z nájomného). Navrhujú tiež podporiť ich podnikanie formou stimulácie zákazníkov – k nákupu na Obchodnej by mohla ľudí motivovať napríklad zľava/voucher do kultúrneho zariadenia, na MHD a podobne. Samozrejme, pomohlo by i odpustenie odvodov aj za mesiac máj.
Podnetov z prieskumu je naozaj dosť, len aby ich kompetentní vypočuli a snažili sa problémy riešiť. Pripomeňme tiež, že dobrovoľníci z občianskeho združenia sa pustili do tejto iniciatívy bez akéhokoľvek finančného krytia. „Záleží nám na tom, aby sa Obchodná stala pekným miestom, a to môže byť len vtedy, ak naše prevádzky, ktoré prispievajú k rozvoju prostredia, prežijú. Na Obchodnej ulici je veľa zaujímavých konceptov, ktoré jej dávajú novú tvár. Prieskum nášho občianskeho združenia je preto jedným z prostriedkov, ktoré využijeme pri vytváraní návrhov na pomoc prevádzkam,“ vysvetlil Davy Čajko
Je jednoduché túto historickú ulicu v Starom Meste kritizovať, opisovať ju ako nebezpečné miesto či no-go zónu. „Energiu však treba venovať skôr konkrétnym riešeniam a aspoň hľadaniu pozitívnych prvkov, tak ako sa o to snažíme my,“ uzatvára šéf OZ Obchodná ulica a okolie.
(ac)