Ako po novom požiadať o OČR bez návštevy pobočky?

26.3.2020
0

Zdroj: ac

Páčil sa vám článok?

Vláda Igora Matoviča prijala nové opatrenia na zmiernenie dopadov spôsobených súčasnou krízou (koronavírus), keď väčšina z nás musí sedieť s deťmi doma a nechodí do práce. Sociálna poisťovňa vám prizná OČR na celé obdobie, počas ktorého budú zatvorené školy a škôlky. Ako postupovať?

  1. Rodič musí prejaviť záujem o priznanie ošetrovného dvoma možnými spôsobmi:
    a/ vyplniť formulár žiadosti o dávku ošetrovné buď vo formáte pdf alebo word:
    Žiadosť o ošetrovné pre koronavírus (pdf) | Žiadosť o ošetrovné pre koronavírus (word) b/ zatelefonovať (odporúčame uprednostniť e-mailové alebo poštové podanie žiadosti o dávku, telefonické linky môžu byť preťažené) do pobočky Sociálnej poisťovne (ak je zamestnanec, tak v sídle zamestnávateľa; ak je SZČO alebo dobrovoľne poistená osoba, tak v mieste trvalého bydliska) alebo
  2. Odoslať formulár e-mailom alebo poštou do príslušnej pobočky a zostať s dieťaťom doma.
    Pozor:Všetky kontakty (e-mailové adresy, poštové adresy a telefónne kontakty) na pobočky nájdete tu:  Kontakty – pobočky
    Pozor: Vyplnené formuláre žiadosti posielajte na e-mailové adresy pobočiek, nie pracovísk (tie samostatné e-maily nemajú).
  3. Zamestnanec o tom musí informovať svojho zamestnávateľa.
  4. Následne si Sociálna poisťovňa z vlastnej iniciatívy overí, že školské/predškolské zariadenie daného dieťaťa bolo uzavreté a takisto z vlastnej iniciatívy začne konanie o dávke ošetrovné.
  1. Po skončení konania vydá rozhodnutie, ktoré doručí žiadateľovi a vyplatí peniaze.
  • V prípade dieťaťa, ktoré je vo veku nedovŕšených 11 rokov(teda max 10 rokov plus 364 dní) netreba kontaktovať pediatra (nemusí nič potvrdzovať), nárok na ošetrovné po uzatvorení školského/predškolského zariadenia vzniká automaticky.
  • V prípade dieťaťa, ktoré má 11 a viac rokov,treba telefonicky kontaktovať pediatra, ktorý ak to uzná za vhodné, vystaví žiadosť o ošetrovné z dôvodu nepriaznivého zdravotného stavu dieťaťa a pošle ju do Sociálnej poisťovne. Následne Sociálna poisťovňa postupuje podľa vyššie uvedených bodov.

Predĺženie OČR-iek bez žiadosti

Sociálna poisťovňa prizná ošetrovné pri osobnej a celodennej starostlivosti o dieťa vo veku do 10 rokov (10 rokov + 364 dní) počas celého obdobia, na ktoré príslušný orgán vyhlásil mimoriadnu situáciu/núdzový stav a svojim rozhodnutím uzavrel školské a predškolské zariadenia. V takýchto prípadoch sa poistencom nebude ani prerušovať povinné sociálne poistenie.

Sociálna poisťovňa preto automaticky predĺži trvanie a následnú výplatu aktuálne začatých 14 – dňových OČR-iek bez to, aby si rodič musel podávať novú žiadosť.

O dávku bude poistenec žiadať novou žiadosťou len vtedy, ak sa na OČR rodičia potrebujú vystriedať. Rodičia sa môžu striedať najskôr po uplynutí 10 dní, pričom každý nástup do zamestnania musia Sociálnej poisťovni ohlásiť najneskôr do konca kalendárneho mesiaca.

Pozor: Rodičia na OČR musia poslať Sociálnej poisťovni čestné vyhlásenie!

Sociálna poisťovňa upozorňuje všetkých poistencov, ktorí si v súvislosti s pandémiou koronavírusu uplatnili alebo ešte len uplatnia nárok na dávku ošetrovné (OČR), že musia do príslušnej pobočky poslať čestné vyhlásenie. Ide v ňom o oznámenie skutočností potrebných pre nárok na výplatu ošetrovného za príslušný mesiac. Sociálna poisťovňa potrebuje poznať presné dni, kedy sa ktorý rodič o dieťa staral.

Na tento účel Sociálna poisťovňa pripravila formulár/tlačivo tu: Čestné vyhlásenie k žiadosti o ošetrovné v súvislosti so šírením nákazy koronavírusu aj s postupom, ako ho vyplniť.

Toto čestné vyhlásenie musí Sociálnej poisťovni poslať každý rodič osobitne za seba ku koncu každého mesiaca, za ktorý žiada vyplatiť ošetrovné.

Vzhľadom na blížiaci sa koniec mesiaca marec je potrebné zaslať čestné vyhlásenie čím skôr (ak nebude dodržaný termín – koniec mesiaca – nárok na výplatu dávky nezanikne, ale bude vyplatená až po doručení tohto dokladu).

Všetky kontakty (e-mailové adresy, poštové adresy a telefónne kontakty) na pobočky nájdete tu: Kontakty – pobočky

Uprednostnite zaslanie e-mailom – výhradne na jednu e-mailovú adresu pobočky: E-mailové adresy pobočiek SP

Ako požiadať o nemocenskú dávku

  1. Ak ste osoba, ktorej bola nariadená karanténa úradom verejného zdravotníctva alebo sa vrátila z rizikových oblastí, telefonicky alebo e-mailom kontaktujte svojho ošetrujúceho lekára. Ak rozhodne o opodstatnenosti dočasnej PN, vystaví potvrdenie o dočasnej PN, na ktoré zapíše aj vaše telefónne číslo.
    Lekár bez ohľadu na chýbajúci podpis pacienta zašle príslušné diely potvrdenia o dočasnej PN-ke pobočke Sociálnej poisťovne. Sociálna poisťovňa zašle IIa. diel zamestnávateľovi (ak je pacient v právnom postavení zamestnanca).
  2. Poistenec, ktorý je zamestnancom, musí informovať zamestnávateľa telefonicky alebo e-mailom o prekážke v práci.
  3. a/ Ak je na potvrdení o dočasnej PN uvedené telefónne číslo poistenca, Sociálna poisťovňa ho bude iniciatívne telefonicky kontaktovať a v prípade jeho záujmu o dávku s ním spíše žiadosť.
    b/ Ak na potvrdení o dočasnej PN nebude uvedený telefonický kontakt poistenca, musí pobočku (telefonicky alebo mailom) kontaktovať poistenec a až potom s ním spíše žiadosť o dávku.
  4. Následne Sociálna poisťovňa začne konanie o dávke a rozhodnutie doručí žiadateľovi.

Sociálna poisťovňa nemôže uznať PN bez potvrdenia lekára

Mnoho zamestnancov sa obracia na Sociálnu poisťovňu so žiadosťou o uznanie dočasnej práceneschopnosti z dôvodu uzavretia ich prevádzky. Podľa zákona Sociálna poisťovňa prizná dávku nemocenské iba vtedy, ak je potvrdená ošetrujúcim lekárom. Je teda na rozhodnutí lekára, či žiadosť o PN uzná ako opodstatnenú z medicínskeho hľadiska.

Kedy môže v súvislosti so šírením koronavírusu lekár vystaviť poistencovi PN-ku? Len osobe, ktorej regionálny úrad verejného zdravotníctva nariadil karanténu, ďalej pacientovi, ktorý sa vrátil z rizikových oblastí alebo tomu, komu bola nariadená karanténa z dôvodu potvrdenia ochorenia. Pacient v takýchto prípadoch kontaktuje lekára výlučne telefonicky a riadi sa jeho pokynmi.

Osobitne sa v tomto období posudzuje PN-ka len v prípade učiteľov, sociálnych pracovníkov a iných zamestnancov takýchto zariadení, ktoré boli na základe rozhodnutia Ústredného krízového štábu uzatvorené. V takýchto prípadoch (po komunikácii telefónom alebo emailom) lekár poistencovi dočasnú PN vystaví.

Ďalšie informácie získate na webovej stránke Sociálnej poisťovne https://www.socpoist.sk/.

(in, zdroj:  socpoist.sk)

Páčil sa vám článok?