Diana, ktorá prišla z Talianska, sa počas noci na zelenú linku nakoniec dovolala. Ako to dopadlo?
Zdroj: ms
Neuveriteľný príbeh študentky Diany, ktorá sa vrátila z regiónu Talianska s veľmi vysokým výskytom koronavírusu, vyvolal váš obrovský záujem. Hoci mala Diana v Taliansku horúčky, u nás sa celé dni nedokáže dostať k tomu, aby ju na koronavírus otestovali. Oslovili sme kompetentných, prinášame reakciu Úradu verejného zdravotníctva.
Diana od piatka márne kontaktovala linky určené pre tých, ktorí majú podozrenie, že ochoreli na koronavírus. Horúčky mala totiž i v Taliansku, kde navštívila aj lekárku. Cez 37 stupňov jej vystúpili i po návrate domov. V piatok a v sobotu na Slovensku márne volala na určené linky až 45-krát. Keď sa v nedeľu dovolala, prikázali jej kontaktovať najskôr obvodného lekára, aby jej vystavil odporúčanie, no u svojej lekárky nepochodil. Tá takéto odporúčania nevydáva a odkázala ju na linky, ktoré kontaktovala i doteraz. Odvtedy Diana márne volala na spomínané linky až 75-krát, spolu teda 120-krát.
Podrobne opísaný príbeh Diany nájdete tu:
Zhrozená Diana po návrate z Talianska: Na Slovensku boj s koronavírusom funguje oveľa horšie
Počet obetí koronavírusu na severe Talianska už prekročil štyri stovky. Mnohí sme mali pocit, že Taliani museli zlyhať. Diana, ktorá v Taliansku študuje, sa však vrátila na Slovensko a to, čo zažila, jej doslova vyrazilo dych. Tvrdí, že u nás je organizácia boja s vírusom horšia.
S Dianou sme sa spojili i dnes. Prezradila nám, že o jednej v noci z pondelka na utorok sa na zelenú linku, tú celoslovenskú (na bratislavskú sa za celý čas nedovolala ani raz), nakoniec dovolala. "Pani bola veľmi milá, povedala, že sa celý deň nezastavia, v jednom kuse volajú ľudia. Testy mi ale robiť nejdú, keďže nemám respiračné príznaky. Mám zostať dva týždne doma v karanténe," prezradila nám o telefonáte Diana. Keď si dnes doobeda merala teplotu, už neprekračovala 37 stupňov, včera ešte áno.
K problému sme oslovili aj Úrad verejného zdravotníctva. "Pokiaľ ide o call centrá, odborníci poskytujú verejnosti informácie k aktuálnej situácii vo výskyte nového koronavírusu či informujú o vhodnej prevencii a vykonaných preventívnych opatreniach zo strany rezortu zdravotníctva v súvislosti s COVID-19. Call centrá zriadené na úradoch verejného zdravotníctva (9 telefonických liniek – ÚVZ SR a 8 krajských RÚVZ v SR) sú od momentu, kedy bol na Slovensku potvrdený prvý prípad ochorenia COVID-19 enormne preťažené. Epidemiológovia na telefonických linkách úradov verejného zdravotníctva robia v tejto situácii maximum. Veľmi pekne prosíme verejnosť, aby sme boli k sebe navzájom ohľaduplní a trpezliví. Epidemiológovia sú na infolinkách Úradu verejného zdravotníctva a regionálnych úradov verejného zdravotníctva non-stop k dispozícii. Telefonáty vybavujú jeden po druhom. Zároveň by sme radi dali do pozornosti webové stránky Ministerstva zdravotníctva SR a Úradu verejného zdravotníctva SR, kde na dennej báze aktualizujeme všetky potrebné informácie k uvedenej problematike, vrátane odpovedí na najčastejšie otázky, za účelom ktorých ľudia uvedené infolinky úradov verejného zdravotníctva kontaktujú," reagovala na naše otázky hovorkyňa ÚVZ Daša Račková..
"Ak osoby s podozrením na ochorenie COVID-19 pociťujú príznaky ako kašeľ, horúčka, sťažené dýchanie, bolesť hrdla, hlavy, kĺbov, je potrebné zostať doma a telefonicky kontaktovať lekára, lekársku pohotovostnú službu alebo operátora KOS ZZS (Operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby -poznr. red.) a informovať ho o pobyte v rizikovej oblasti. Telesná teplota 38 °C je pre transport pacienta s podozrením na COVID-19 rozhodujúcim faktorom. Pacienti s pozitívnou cestovateľskou anamnézou a symptómami respiračného ochorenia, ktorí majú telesnú teplotu nižšiu ako 38 °C, majú zostať v domácej izolácii. Lekár operátor KOS ZZS odporučí takémuto pacientovi symptomatickú liečbu. Lekár operátor KOS ZZS kontaktuje po 8 až 12 hodinách pacienta a verifikuje si jeho zdravotný stav. V prípade zhoršenia zdravotného stavu spojeného so vzostupom telesnej teploty, lekár KOS ZZS kontaktuje príslušného regionálneho hygienika. Po konzultácii s ním KOS ZZS v prípade potreby zabezpečí odber klinických vzoriek od pacienta. Pacienti podozriví z ochorenia na COVID-19, ktorí sú za prísnych preventívnych opatrení privezení na infekčné oddelenie posádkou ambulancie ZZS, zostanú hospitalizovaní do výsledkov laboratórneho vyšetrenia, ak lekár oddelenia nerozhodne inak," dodala Račková.
Diane však niektorí ľudia vyčítali, že neostala v Taliansku. "Rovnaký názor som mala aj ja. Prvý týždeň či dokonca dva. Univerzita, na ktorej študujem, nás však informovala každý jeden deň o tom, aké sú nové nariadenia. Ostala som tak ako jedna z mála zahraničných študentov v Taliansku presne pre tento dôvod. Počet mailov sa však stupňoval a po tom, čo som obdržala e-mail zo slovenskej univerzity, kde odporúčali všetkým slovenským študentom pricestovať naspäť domov, som tak spravila. Opatrenia, ktoré som mohla, som vykonala, k doktorke som pred vycestovaním zašla, no keby som ostala tam, riskujem dve veci:Že by som stade vycestovať v najbližšiu dobu nemohla a to, že so situáciou, ktorá tam momentálne je, by som neskončila na infekčnom, ale ako jedna z mála študentov, ktorá v študentskom meste ostala, na psychiatrii," reagovala Diana.
"A nedá mi ešte nedodať. Myslím, že je úplne iný prípad, keď sa domov vráti niekto, kto v zahraničí študuje a ak by sa niečo stalo, nemá tam blízkych, a ľudia, ktorí tam v tomto období cestujú na dovolenky. A moje zovšeobecňovanie nie je vôbec prehnané, dokonca by som povedala, že som to napísala veľmi mierne. Pretože možno to v zahraničí s testami nefunguje tak ako tu, no po mojich skúsenostiach sa človek aspoň dovolal na potrebné číslo. A nie po troch dňoch. A možno aj preto, že na hlavný kraj nebolo zriadené len jedno číslo," dodala Diana
(ms)