Pýtame sa kandidátov na primátora: Pomôže 2,8 milióna eur Hlavnej stanici?
Zdroj: TASR
Dve miestnosti na Hlavnej stanici boli zrekonštruované za 800-tisíc eur. Zmení sa vzhľad Hlavnej stanice – brány pre turistov do hlavného mesta za plánovaných 2,8 milióna? Sú tieto čiastkové rekonštrukcie riešením? Oslovili sme relevantných kandidátov na post primátora, ktorí podľa viacerých prieskumov majú šancu posadiť sa do Primaciálneho paláca.
Vašo Mika:
Hlavná stanica je téma, ktorou sa už zaoberal každý. Nepochybne ju, my Bratislavčania, považujeme za najväčšiu hanbu hlavného mesta. Stanica je vstupnou bránou do metropoly a navyše priestor, kde sa ľudia nielen pohybujú, ale v jej blízkosti aj žijú. Pre nich je to ešte trpkejšie, ako pre nás, ktorí sa tam len zastavujeme pre svojich blízkych alebo cestujeme. Preto preferujem riešenia, ktoré sú systémové. Mesto musí vidieť za roh. Preto sa nemôžeme uspokojiť s „vymaľovaním“ stanice za 2,8 milióna eur. Vedenie mesta malo celé štyri roky tlačiť na štát, aby už konečne začal s jej komplexnou rekonštrukciou. Súčasný stav je nepríjemný signál toho, že všetko sa robí narýchlo, pred voľbami. Ak by som takýmto spôsobom pracoval v mojich predchádzajúcich pôsobiskách, tak sa dnes pozeráme na inú televíziu a počúvame iný rozhlas - a to nielen z pohľadu programu, ale najmä z pohľadu technického zázemia a donedávna aj z pohľadu kvalitného pracovného prostredia. Je potrebné priniesť reálne riešenia a konečne začať konať, aby mala Bratislava modernú Hlavnú stanicu, ktorá bude okrem európskeho dopravného uzla plniť aj funkciu funkčného verejného priestoru s kompletnými službami a občianskym vybavením. Ak získam dôveru Bratislavčanov ja, určite s tým pohnem. Ako vždy doteraz.
Ján Mrva:
Nie sú riešením. Keď sa o tých sumách a výsledku rekonštrukcie rozprávam s Bratislavčanmi, je im z toho do plaču a celkom im rozumiem. Všetci vieme, že za tú sumu by sa dalo vystavať niekoľko zariadených rodinných domov. V staničnej hale nie je kam si sadnúť a veľmi vábne to ani nevyzerá. Ako skúsený starosta viem, ako by sa 2,8 milióna eur dalo preinvestovať oveľa lepšie. A budem to teda vedieť aj ako primátor. Hlavná stanica potrebuje vyzerať inak. Teraz je skôr hanbou, ako bránou do Bratislavy. Necíti sa v nej dobre našinec, ani návštevník. Bratislava je hlavným mestom Slovenska, tak má vyzerať aj Hlavná stanica. Hneď ako zasadnem do kresla primátora, budem postupovať tak, ako som zvyknutý vo Vajnoroch – dáme dokopy všetkých zainteresovaných, budeme hľadať riešenie, predstavíme ho verejnosti, združíme prostriedky a stanicu dáme do poriadku. Už žiadne reči a sľuby, ktoré trvajú desiatky rokov.
Ivo Nesrovnal:
Budova Hlavnej stanice patrí ŽSR, teda do konkrétnych opráv, ktoré železnice robia, nemá ako mesto zasahovať. Čo som však vedel robiť a robím, je klopať na dvere predstaviteľov štátu, aby tento stav riešili. Som rád, že jedným z výsledkov takéhoto úsilia hlavného mesta je dotácia vlády vo výške takmer 3 mil. eur na opravu budovy stanice. Verím, že železnice využijú túto dotáciu naozaj efektívne a budova Hlavnej stanice už nebude dlho hanbou Bratislavy. Bratislava ale nutne potrebuje novú vlakovú stanicu. Dlhodobo preto podporujem nevyhnutnosť vybudovania železničnej stanice Filiálka na Trnavskom mýte, ktoré sa postupne stáva dôležitým kultúrno-spoločenským a dopravným uzlom Bratislavy.
Matúš Vallo:
Viackrát som z úst primátora Nesrovnala v diskusii počul, že situácia sa zmenila a vláda konečne začína pomáhať Bratislave. Ak tým myslel rekonštrukciu čakárne na Hlavnej stanici za 800 000 eur, nesúhlasím s ním. Čakáreň pre cestujúcich má byť taká samozrejmosť, akou je, že stanica má nástupištia a stoja v nej vlaky. Vláda na rýchlu rekonštrukciu stanice vyčlenila peniaze, lebo sa blížia majstrovstvá sveta v hokeji a na tlačovkách sa s primátorom ukazujú preto, lebo sa blížia voľby. Tie necelé 3 milióny eur, ktoré na celú rekonštrukciu odškrtli nie sú prejavom lásky k Bratislave a ani na to Bratislavčania nie sú odkázaní. Ak by vo vláde naozaj objavili lásku k Bratislave, mali dať na rekonštrukciu Hlavnej stanice aj Predstaničného námestia násobne viac financií a zorganizovať normálnu medzinárodnú architektonickú súťaž na riešenie územia celej železničnej stanice. Aby sme mali v Bratislave priestor, ktorý budeme mať radi a nielen stanicu, za ktorú sa budeme menej hanbiť.
(lb)