Pýtame sa kandidátov na primátora: Ako chcete riešiť povodne a nefunkčnú dopravu po dažďoch?
Zdroj: TASR
Silné prívalové dažde v Bratislave ochromujú dopravu. Zaplavené ulice, autá pod vodou.. To je realita posledných silných dažďov. Oslovili sme relevantných kandidátov na primátora Bratislavy. V čom je problém a ako by ste ho riešili?
Caroline Líšková:
Zmena klimatických podmienok spôsobuje neadekvátne horúčavy v miernom podnebí a zároveň intenzívne prívalové dažde. Danú skutočnosť treba brať na zreteľ a prijať adekvátne rozhodnutia na úrovní vedenia hlavného mesta Bratislavy, aby doprava v Bratislave nebola pravidelne ochromená. Okrem potreby rekonštrukcie kanalizačných rozvodov, ich opráv a údržby je potrebné zväčšovať priepustné plochy v meste, nie bezhlavo asfaltovať verejné priestranstvá, cesty a chodníky. Jedným z riešení je rozširovanie zelených plôch v meste, budovanie záchytných nádrží na dažďovú vodu, ktoré by sa využívali na zavlažovanie zelene a súčasne by mali protizáplavový efekt. Taktiež budovanie vodných kanálov, stromoradí pri cestách s dostatočnou priepustnou plochou by eliminovali následky prívalových dažďov.
Vašo Mika:
V prvom rade je nevyhnutná pravidelná údržba kanalizácie, vrátane kanálových vpustí. Vedenie mesta musí zároveň pri opravách ciest či obnove verejných priestranstiev upustiť od bezhlavého asfaltovania. Som presvedčený, že je nevyhnutné projektovať a realizovať vodozádržné opatrenia. V našom hlavnom meste musíme kombinovať aj budovanie dopravnej infraštruktúry s opatreniami, ktoré zmierňujú vplyv zmeny klímy – napríklad osadenie električkovej dráhy do podložia znižujúceho hluk a otrasy, zadržiavajúceho dažďovú vodu, či vysadenie stromoradí popri koľajovej dráhe, nahradenie nepriepustných parkovacích plôch priepustnými, revitalizovanie a zakladanie nových zelených deliacich plôch popri cestách spolu so stromoradiami. Potrebná je aj postupná výmena nepriepustných povrchov spevnených plôch za vodopriepustné. Zmeny klímy neobchádzajú ani Bratislavu, a preto musí systematicky plánovať a prijímať opatrenia na zamedzenie škôd pri búrkach a prívalových dažďoch. Ide o kombináciu aktívnych a preventívnych opatrení, ktoré škody úplne neeliminujú, ale dokážu ich minimalizovať.
Ján Mrva:
Prívalové dažde budú, žiaľ, stále častejšie súčasťou nášho počasia. Musíme na ne mesto pripraviť, aby Bratislavčanom nevznikali materiálne škody. Zatiaľ nepoznám presné detaily problému zlého odtoku prívalovej vody v celej Bratislave, ale zistím ich. U nás vo Vajnoroch sme na podobné situácie preventívne mysleli už pred rokmi. Ako starosta som na to dbal. Základom je mať čistý a priechodný kanalizačný systém. To znamená aj preventívne čistenie systému, vrátane povrchu, kde dochádza k upchatiu vstupu popadanými listami či inými nečistotami. Ďalší problém vidím v tom, že nie je dostatočne realizované podzemné odvodňovanie do suchého poldra. Vo Vajnoroch nám výborne funguje na Osloboditeľskej ulici, ktorá bola pri dažďoch, spolu s parkoviskom vždy zatopená. Po vybudovaní odvodnenia, v spolupráci s vodárenským odborníkom, sa nám problém podarilo vyriešiť. Rovnako s odborníkom a podľa dobrých skúseností z miest, ktoré sú v ochrane proti zatopeniu ďalej ako Bratislava, to budem ako primátor rozhodne riešiť.
Ivo Nesrovnal:
Hlavné mesto pravidelne čistí kanálové vpusty v meste. Po prívalových dažďoch v júni tohto roka sme sa sústredili na najviac postihnuté miesta a dali prednostne vyčistiť kanálové vpusty na komunikáciách, ktoré boli rizikové. Hlavné mesto vyčlenilo tento rok pol milióna eur navyše oproti rozpočtu s cieľom preventívne čistiť najviac postihnuté miesta. Tieto aktivity koordinujeme aj s BVS a.s. s cieľom zefektívnenia zásahov a navýšenia kapacity dodávateľa v rámci urýchlenia zásahov. V budúcom roku budeme pokračovať v nastavenom trende zvýšenia investícií do pravidelnej údržby dažďovej kanalizácie. Navyše alokujeme finančné prostriedky vo výške jeden milión eur do investičných projektov s cieľom zvýšiť kvalitu kanálových vpustov komunikácií. Projekty bude hlavné mesto pripravovať v spolupráci s BVS a.s., nakoľko dažďová kanalizácia komunikácií sa napája na kanalizáciu BVS a.s. a postup musí byť koordinovaný.
Matúš Vallo:
Pri extrémnych zrážkach sa vody v uliciach nezbavíme, musíme sa však snažiť, aby pre nás extrémnou zrážkou nebola už každá väčšia búrka. Pravidelným čistením kanalizačných vpustí, lebo ich upchatie spôsobuje, že verejná kanalizácia nevyužíva plnú kapacitu, lepšou prácou s vodou tam, kde spadne, čo znamená viac zelenených plôch, menej asfaltu a betónu, používaním vodopriepustných materiálov. Pomôcť môžu aj zelené aleje pri električkových tratiach, cestách a na chodníkoch, prídlažby na cestách a vsakovacie jamy. Žiadne z týchto opatrení samostatne problém nevyrieši, spolu však prispejú k tomu, že aj extrémne zrážky zvládne naše mesto lepšie, ako to zvláda teraz. Naším plánom je pripraviť manuál verejných priestorov, v ktorom budú zahrnuté všetky požiadavky kladené na nové a rekonštruované verejné priestory. Len tak zabezpečíme, že sa v meste neudeje žiadna rekonštrukcia, ktorá by súčasný stav nezlepšila alebo dokonca zhoršila.
(lb)