Električková trať do Devínskej má obísť sídlisko
Plánovaná výstavba električkovej trate do Devínskej Novej Vsi sa pravdepodobne vyhne najviac zastavaným a obývaným lokalitám tejto mestskej časti. Vyplýva to z návrhu trasy zapracovanej v novom územnom pláne.
Podľa informácií z magistrátu má nová električková trasa pokračovať zo Saratovskej ulice z Dúbravky premostením nad železnicou po ceste II/505 a má ísť stredom rozvojového územia po plánovanú zbernú komunikáciu B2 (predĺženie Eisnerovej ulice) a pozdĺž tejto cesty popri železnici až po železničnú stanicu Devínska Nová Ves. Podrobnejšia dokumentácia trasy zatiaľ nie je spracovaná.
V Devínskej Novej Vsi žije v súčasnosti približne 17-tisíc obyvateľov a pravdepodobne najviac je ich sústredených v pomyselnom trojuholníku medzi ulicami Eisnerova a Istrijská a železničnou traťou. Z možností využívania mestskej hromadnej dopravy zostávajú pre Novovešťanov zatiaľ stále len autobusové linky, z nich iba v prípade č. 21 ide o zrýchlený spoj, ktorý ale kapacitne nie vždy vyhovuje potrebám. Ak by nová trasa električky skutočne obchádzala celú zastavanú časť, boli by zastávky v mnohých prípadoch tak ďaleko, žeby to miestnym obyvateľom asi veľmi nepomohlo.
Nová trasa električky súvisí aj s plánovanou výstavbou medzi diaľnicou D2 a cestou II/505. V súčasnosti sa podľa informácií mesta spracúva urbanistická štúdia Lamačskej brány, ktorá má overiť investičné zámery v území, zhodnotiť územie z hľadiska riešenia územno-technických, urbanistických, architektonických, dopravných a environmentálnych problémov a stanoviť celkovú koncepciu riešenia rozvoja na tomto území.
Vlani v decembri sme informovali, že urbanistická štúdia Lamačská brána spája obchod, zábavu, bývanie a administratívu. Podľa projektového riaditeľa spoločnosti Penta Investments Vladimíra Škrovana „sa v prvej fáze ráta s výstavbou niekoľkých obchodných reťazcov, ktoré v tejto časti Bratislavy nie sú zastúpené a s výstavbou obchodno-zábavného centra na ploche 140-tisíc štvorcových metrov, ktorého súčasťou bude zábavný park, ako aj multifunkčný športový komplex.“ V. Škrovan dodal, že začatie prvej etapy výstavby je naplánované na prvý štvrťrok 2008, jej ukončenie sa predpokladá koncom roku 2009.
V prípade uskutočnenia plánovanej zástavby pribudnú do danej lokality tisíce nových obyvateľov a kardinálnym problémom bude riešenie nielen hromadnej dopravy, ale aj problematiky zaťaženia a priepustnosti komunikácií na dotknutom území, ale aj v jeho okolí. S verejnou dopravou môžu pomôcť aj železnice vybudovaním zastávok, prípadne zriadením vlakových liniek.
(rob)