Prednosť v jazde budú mať električky najprv na trati z centra do Dúbravky
Zavedenie preferencie električkovej dopravy je nutné aj preto, aby mohla plniť úlohu nosného dopravného systému. Prvým úsekom, kde sa bude realizovať, je karloveská radiála.
Ako nám povedal vedúci magistrátneho oddelenia dopravného plánovania a riadenia dopravy Vladimír Mikuš, karloveská radiála bola vybraná preto, lebo sa na nej realizujú najväčšie prepravné výkony zo všetkých radiál v meste. Ešte v tomto roku sa začne s príslušnými technickými úpravami (informujeme o nich na inom mieste) na Riegeleho ulici, Žižkovej ulici, v Mlynskej doline, na Botanickej ulici pri internáte Družba, pri Riviére a na križovatke Karloveská - Molecova. Celý tento úsek bude vybavený tak, aby mali električky na ňom maximálnu prednosť v jazde, čo podnieti aj zmenu grafikonov liniek s cieľom dosiahnutia úspor. „V budúcom roku by sa malo pokračovať v opatreniach až po koniec radiály,“ dodal V. Mikuš. Úpravy by sa podľa neho mali realizovať na prejazdoch cez trať na Jurigovom námestí, na križovatke Segnerova, v oblasti ulice Nad lúčkami, na križovatke so Suchohradskou ulicou, na prejazde na Kútikoch, na križovatke Kuklovská a potom aj v Dúbravke - na Dolných Krčacoch pri Iuvente, v oblasti Hanulovej a Švantnerovej ulice vrátane prejazdu pri predajni Auto Valušek.
Ostatné tri radiály - Račianska, Ružinovská a Vajnorská - prídu na rad následne a tiež budú riešené ako jeden celok. Ako konštatoval V. Mikuš, na tieto opatrenia treba pamätať aj v súvislosti s plánovanou traťou električiek z Janíkovho dvora v Petržalke cez Starý most s vyústením na Štúrovu. „To bude vlastne piata radiála, vybudovaná v parametroch rýchlodráhy, ale s napojením na trať v centre, kde narazí na prostredie obyčajnej električkovej dopravy,“ upozornil. „Je to určitá nevyváženosť parametrov električkového systému a preto je zmysluplné pozdvihnúť úroveň jestvujúcich radiál. Výstavba trate z Petržalky teda nepriamo ovplyvní električkovú dopravu v celom meste.“
Ako ďalej vysvetlil V. Mikuš, preferencia električiek nespôsobí podstatné zvýšenie investičných nákladov, pretože tvorí len tri až šesť percent celkových nákladov na signalizáciu. „Rozdiel je len v tom, že pri ich budovaní sa zohľadnia potreby aj električkovej dopravy,“ vysvetlil.
Projekt preferencie mestskej hromadnej dopravy považuje bratislavská samospráva za natoľko dôležitý, že sa stal súčasťou priorít rozvoja mesta na rok 2004 - 2006. Tento dokument je zoznamom úloh a investícií, ktoré súčasné vedenie mesta pokladá za kľúčové.