Pripravuje sa preferenčný systém, ktorý umožní cestovať električkami rýchlejšie
Mesto pripravuje systém preferencie električkovej dopravy zameraný na odstránenie zbytočných zdržaní, ktorý umožní, aby cestovanie električkou bolo spoľahlivejšie, rýchlejšie a tým aj atraktívnejšie pre cestujúcich.
Cestovanie električkou spomaľuje narastajúci počet cestných svetelných signalizácií, ktoré sa budujú najmä kvôli cestnej doprave, ich fungovanie však má negatívny dôsledok v podobe nárastu zdržaní električiek. Tie totiž na rozdiel od minulosti musia zastavovať nielen na zastávkach, ale aj na miestach, kde pribudli nové cestné svetelné signalizácie. Každý rozjazd električky zvyšuje spotrebu elektrickej energie, takže rastú prevádzkové náklady. Tým, že vozidlá jazdia pomalšie, je nižšia aj celková prepravná kapacita jednotlivých liniek, takže je nutné nasadzovať na trate väčší počet vozidiel, čo tiež zvyšuje náklady. Zníženie cestovnej rýchlosti má aj ďalší negatívny následok: znižuje atraktívnosť mestskej hromadnej dopravy, čo vedie k tomu, že ľudia stále viac preferujú individuálnu dopravu.
Mesto preto v spolupráci s externými odborníkmi vypracovalo systém, ktorý umožní, aby na jednotlivých radiálach - Karloveskej, Ružinovskej, Račianskej a Vajnorskej - mali po ich celej dĺžke maximálnu preferenciu v jazde električky. Ako nám povedal vedúci magistrátneho oddelenia dopravného plánovania a riadenia dopravy Vladimír Mikuš, technológia preferencie spočíva v tom, že električka v dostatočnom predstihu pred križovatkou vyšle signál, na základe ktorého zariadenie regulujúce cestnú svetelnú signalizáciu zabezpečí, aby mala v okamihu príchodu na križovatku voľný prejazd. „Pritom riešiť izolovane jednotlivé križovatky je veľmi málo efektívne, je preto potrebné vybudovať systém na celej radiále,“ uviedol V. Mikuš. Ako dodal, cieľom je v prvom rade odstránenie chýb z minulosti, keď sa pri svetelnom riadení dopravy vôbec, alebo len minimálne prihliadalo na potreby električkovej dopravy. Preto odteraz všetky nové cestné svetelné signalizácie budú musieť byť vybavené systémom preferencie električiek. „Cestná svetelná signalizácia by mala pribudnúť aj na prejazdoch cez električkové trate,“ dodal V. Mikuš. „Je totiž bežné, že autá stoja na koľajach, keď dávajú prednosť protiidúcim vozidlám a električky kvôli nim musia zastať, nehovoriac o častých nehodách, ktoré spôsobujú ešte oveľa väčšie zdržanie električkovej dopravy. Podobné opatrenia je vhodné realizovať aj na miestach, kde sa križujú samotné trate električiek.“
Celý systém podľa jeho slov nestačí len vytvoriť, ale aby dobre fungoval, bude ho treba neustále udržiavať aktuálnym voči meniacim sa miestnym podmienkam, pričom súvisiace činnosti musia medzi sebou skoordinovať Dopravný podnik Bratislava, Siemens ako prevádzkovateľ technologických zariadení, Policajný zbor a magistrát.