Verejná osobná doprava má mať prednosť

8.3.2007
0
Páčil sa vám článok?

Riešenie hustnúcej dopravy v Bratislave pre mnohých ešte stále spočíva v potrebe ďalšieho rozširovania existujúcich komunikácií či stavaní parkovacích plôch. O inom názore na riešenie dopravy sme sa pozhovárali s riaditeľkou sekcie dopravy a cestného hospodárstva magistrátu Bratislavy Tatianou KRATOCHVÍLOVOU.

- Pri zjednodušenom pohľade na riešenie tejto situácie by stačilo, keby sme rozšírili úzke komunikácie, alebo vybudovali nové. Situáciu však vnímam inak. V záujme udržateľného rozvoja Bratislavy je potrebné dopravu regulovať. Jedným z nástrojom regulácie je zastavenie vývoja podielu individuálnej dopravy k hromadnej doprave. Napríklad päťdesiat vozidiel so sto osobami zaberie pred križovatkou 350 metrov, autobus so sto cestujúcimi 20 metrov. Riešením je preferencia verejnej osobnej dopravy.

Preferencia verejnej dopravy môže znamenať obmedzovanie individuálnej dopravy. Ako chcete dosiahnuť zníženie počtu osobných áut v meste?

- Medzi možné nástroje regulácie individuálnej dopravy patrí aj obmedzovanie počtu parkovacích miest. Výstavba veľkokapacitných parkovísk totiž spôsobuje nárast dynamickej dopravy. Napríklad Staré Mesto by malo prijať predpis o určovaní počtu parkovacích miest v súvislosti s kapacitou komunikácií. Ďalším nástrojom je vytvorenie mýtneho systému. Jeho zavedenie v Českej republike malo pozitívny dosah aj na dopravu v Bratislave, kde sa od januára znížil prejazd nákladných vozidiel mestom vzhľadom na rovnaké ceny na diaľniciach v Česku a Rakúsku. Na Slovensku bude zavedený v roku 2008.

Dôležitú úlohu tu zohráva MHD. Ako v tomto kontexte vnímate koľajovú prepravu cestujúcich?

- Električková doprava zostáva prioritným dopravným systémom. Dôvodom je jej segregácia, ktorá zabezpečuje jej nezávislosť od dopravnej situácie, ale aj ekológia. Predpokladáme, že štát a región využije potenciál železníc na území mesta a vybuduje sieť železničných zastávok, ktoré zabezpečia dostupnosť pre časť cestujúcich bez ďalšieho prestupu  a dobuduje železničné stavby tak, aby sa mohli využívať aj v rámci integrácie dopravy.

Zhováral sa Robert Lattacher


NÁŠ ROZHOVOR
Páčil sa vám článok?