Železnice rátajú v meste s budovaním nových zastávok
Železnice Slovenskej republiky evidujú niekoľko žiadostí na zriadenie nových železničných zastávok v mestských častiach Bratislavy. Okrem Vrakune ide aj o oblasť na konečnej zastávok električiek v Ružinove a ďalších častiach mesta.
Podľa riaditeľa odboru rozvoja Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Daniela Maruniaka dopyt je aj po zriadení novej zastávky pri hypermarkete Tesco v Lamači, ktorá by nahradila existujúcu stanicu vzdialenú len asi o jeden kilometer ďalej. Vážne sa uvažuje o zriadení zastávky vo Vrakuni pri obratisku autobusov. Vzhľadom na priemyselné a nákupné centrá v tejto oblasti by sa podľa D. Maruniaka zriadila električková trať a postavila prestupná stanica s podchodom.
O železničnú zastávku bojuje aj Devínska Nová Ves a na tento zámer je už podľa neho spracovaný aj projekt. V tejto oblasti je aktuálna aj zastávka na Eisnerovej ulici a na Agátovej v Dúbravke. Opäť sa pravdepodobne ráta aj so zastávkou Horský park - Kramáre a v hre je aj ďalšie zastavenie vlaku v Rusovciach. V Petržalke by mohli pribudnúť zastávky Petržalka centrum, Petržalka - Ekonomická univerzita či zastávka pri obchodnom centre Danubia. V širšom centre mesta sa ráta so zastávkou Dostojevského rad a Mlynské nivy. Okrem obnovenia bratislavskej Filiálky ako významnej mestskej stanice, majú vlaky stáť aj na Slovanoch a na Račianskej ulici. Svoju zastávku by mohol mať aj Martinský cintorín a Ružinov.
Úlohou ŽSR bude podľa D. Maruniaka vybudovanie infraštruktúry, teda napríklad nastupovanie či osvetlenie a mesto či mestská časť by sa mohli postarať o prístup k zastávke. Systém platby by mal dopravca zabezpečiť čo najjednoduchší, napríklad čipovými kartami tak, aby cestujúci neboli nútení neustále prestupovať, alebo chodiť na spoj dlhšie pešo.
Rýchlosť uskutočnenia týchto plánov záleží podľa D. Maruniaka najmä na tom, ako iniciatívne a razantne chce so železnicami spolupracovať samospráva mesta. Pripomenul, že prvým krokom k spolupráci je nedávna dohoda ministra dopravy s primátorom Bratislavy o spoločnom budovaní integrovanej dopravy v meste. V prípade že mestské zastupiteľstvo s ňou bude súhlasiť, môže sa do pol roka začať pracovať na niektorých konkrétnych projektoch, konštatoval riaditeľ odboru rozvoja ŽSR Daniel Maruniak.
Budovanie ďalších železničných staníc na území mesta, s perspektívou zavedenia koľajovej dopravy typu S-Bahn, ako má napríklad Viedeň, je jedným z cieľov integrovanej dopravy.
(rob)