Železničný tunel vráti Bratislavu Európe
Chcel by som prispieť do diskusie o železničnom tuneli v Bratislave a jeho zmysle pre mestskú, prímestskú, integrovanú i medzinárodnú dopravu. Predovšetkým treba pripomenúť, že súčasná konfigurácia železničných tratí v Bratislave je produktom zvrátenej filozofie z druhej polovice 20. storočia.
Jej cieľom bolo vytlačiť železničné trate z mesta s plným vedomím existencie železnej opony za jeho hranicami. Výsledkom bolo vybudovanie staníc Bratislava Nové Mesto i Bratislava ÚNS. Toto riešenie funkčne nezodpovedá súčasným potrebám osobnej regionálnej a medzinárodnej dopravy. Vybudovanie železničného tunela medzi stanicami Petržalka a Predmestie, ako súčasti medzinárodného koridoru, vytvorí podmienky na efektívne napojenie našej železničnej siete na európsku, bez zbytočného zachádzania na Hlavnú stanicu. Podzemná stanica Filiálka bude dostupným a dôstojným miestom na zastavovanie medzinárodných vlakov, porovnateľná so stanicami vlakov Eurostar v Lille alebo Praha Holešovice.
Dôležitým prvkom regionálnej koľajovej dopravy je doviesť cestujúceho čo najbližšie k cieľu cesty v meste, bez zbytočného prestupovania. Vybudovaním tunela, zastávok na Dostojevského rade a Filiálke, vrátane trate v trase nosného systému cez Petržalku, sa vytvoria podmienky na smerovanie regionálnych vlakov k cieľom v centre, skráti sa čas cestovania a v podstate odľahčí MHD.
Zmysluplnejším by sa stal i systém integrovanej dopravy. Nosný systém MHD na báze električky a prepojenie staníc Petržalka a Predmestie železničným tunelom sa navzájom nevylučujú, ani nenahrádzajú. Z hľadiska finančného zabezpečenia je reálnejšie, aby tunel pod Dunajom vybudovala železnica.
Nosnému systému MHD by prospelo hľadanie využitia spoločných prvkov pre obidva koľajové systémy. Jednou z možností je napríklad spoločné využívanie trate na petržalskej strane, čo by mohlo znížiť náklady mesta na výstavbu. V záujme priblíženia základných parametrov technického riešenia oboch koľajových systémov by bolo vhodné upustiť od presadzovania
Výstavba železničného tunela s využitím stanice Filiálka je v podstate poslednou šancou vrátiť zodpovedajúce postavenie železnice pri plnení úloh v osobnej doprave v bratislavskom regióne. Vytvorí predpoklady na zavedenie plnohodnotného systému prímestskej dopravy, aký poznáme z iných európskych miest.
Ing. Viliam Šestina, Bratislava
LIST ČITATEĽA