Nultý okruh Bratislavy je stále len v štádiu štúdií
O absencii skutočného obchvatu Bratislavy už nehovoria len odborníci, ale stáva sa čoraz viac predmetom záujmu všetkých občanov mesta. Tranzit osobnej i nákladnej dopravy totiž strpčuje každodenný život nielen vodičom.
Na riešenie si budeme však musieť počkať ešte niekoľko rokov. Podľa riaditeľa odboru cestnej infraštruktúry ministerstva dopravy Mariána Miškoviča totiž nie je nádej, že by sa s reálnou výstavbou začalo skôr ako po roku 2010: „V súčasnosti robí Národná diaľničná spoločnosť štúdie prepojenia od Marcheggu na D2 a ďalej cez Karpat na diaľnicu D1,“ uvádza. Odborníci však predpokladajú, že okolo roku 2020 bude už Bratislavá odľahčená od všetkých tranzitujúcich vozidiel.
V súčasnosti sa uvažuje o prekonaní Malých Karpát tunelom, ktorý by sa mal začínať niekde v priestore medzi Mariánkou a Borinkou na juhovýchodnej strane vyústiť medzi Račou a Svätým Jurom. Stade by okruh pokračoval poza ivánske letisko s perspektívou napojenia na južný rakúsky ťah A6 - prepojenie z Kittsee do Parndorfu v smere Berg an der Leitha. Tým by sa napojil na európsku sieť diaľnic. M. Miškovič ešte dodáva, že tieto stavby zatiaľ neboli zaradené do plánu, a preto je to otázka dlhšieho časového horizontu, hoci v územnom pláne sa s takýmto cestným prepojením počíta. V ňom sa však o tomto ťahu uvažuje len ako o rýchlostnej ceste, dopraváci majú ambíciu vybudovať skutočnú diaľnicu a zaradiť ju do siete diaľnic.
V týchto súvislostiach sa hovorí o tlaku rakúskych dopravcov, ktorí používajú rýchlostnú cestu S8 na severnej strane Dunaja. Ich záujmom je prekonať Moravu v priestore Marcheggu čo najskôr, hoci by sa takto dostali len na diaľnicu D2.
Tento úsek komplikovaným terénom, kde bude na dvadsiatich dvoch kilometroch diaľnice 37 mostov, by mal byť hotový v novembri tohto roku. Vzhľadom k tomu, že stavebné práce budú ukončené už v auguste, sa však dá očakávať otvorenie tohto spojenia o dva mesiace skôr.
Pre tranzit je však spojenie severnou cestou cez Marchegg výhodnejšie ako južný diaľničný ťah, pretože S8 má parametre diaľnice. Marchegg sa tak stane nielen železničným, ale aj cestným uzlom, na čo by mal reagovať rozvoj dopravnej infraštruktúry v oblasti Devínskej Novej Vsi. Na našej strane by v týchto chvíľach už aj schválený projekt mohli brzdiť vlastnícke pomery k pôde v priestore stavby. Žiada sa zmena legislatívy, pretože zatiaľ nemáme zákon o nadradených dopravných stavbách.
(gub)