Vedenie mesta hľadá financie na výstavbu trate električiek

3.10.2006
Páčil sa vám článok?

V porovnaní s plánmi vybudovať v Bratislave metro si súčasný zámer postaviť trať električiek z Petržalky do centra vyžaduje iba zlomok financií, napriek tomu je zrejmé, že mesto nemá dosť peňazí, aby ho vládalo postaviť samo.

Vybudovanie trate na trase z Janíkovho dvora do centra je naprojektované v troch variantoch, ktoré sa odlišujú najmä finančnou náročnosťou. Trať by mohla stáť v závislosti od zvoleného variantu asi 4,5 až 5,5 miliardy, vozidlá, ktoré by mali po nej premávať, ďalšie asi tri miliardy. Ako uviedol námestník primátora Karol Kolada, vozidlá v súčasnosti nie sú naliehavým problémom, stačí ich kúpiť až po vybudovaní trate. Finančnú záťaž spojenú s ich kúpou je navyše možné rozložiť v čase tým, že sa nebudú kupovať naraz, ale postupne.

Väčším problémom je suma potrebná na výstavbu samotnej trate a vozovne. Na projekt vybudovania trate, ktorá je prvou etapou budúceho nosného systému MHD v Bratislave, sa ráta so sumou asi 1,9 miliardy korún, z toho 1,7 miliardy je krytých z úveru, ktoré si mesto zobralo. Ďalších pol miliardy by mohlo nájsť pri priaznivom vývoji kapitálových príjmov rozpočtu na rok 2006. Dovedna je to stále len 2,2 miliardy, pričom sa vynára otázka, odkiaľ vziať zvyšné financie.

Doteraz všetky projekty nosného systému dopravy v meste - v uplynulých desaťročiach sa už rátalo so systémom VAL, ľahkým metrom i projektom nosného systému prepojeného na železničnú sieť v regióne - podľa K. Koladu stroskotali na tom, že nebol vytvorený vhodný model financovania. Model, s ktorým prišlo súčasné vedenie mesta, je podstatne skromnejší ako niekdajšie veľké plány vyžadujúce si investície rádovo v desiatkach miliardách korún. Mesto preto dúfa v pomoc štátu. Jednou z ciest, ako získať chýbajúce prostriedky, je vykrytie financií zo štátneho rozpočtu. Ak by bolo vybudovanie trate zaradené medzi verejné práce, stavba by mohla byť spolufinancovaná zo štátneho rozpočtu. Na to, aby bola zaradená medzi verejné práce, je okrem iného potrebné, aby projekt prešiel expertízou ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja a zisťovacím konaním, resp. konaním podľa zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie. V prípade kladného výsledku posudzovania by sa zámer dostal na medzirezortné posudzovanie ekonomických ministrov. Po schválení ekonomickými ministrami by sa otvorila cesta k financiám od štátu. Mesto verí, že táto cesta je reálna.

Páčil sa vám článok?