Osud metra zostáva stále nejasný

25.1.2007
0
Páčil sa vám článok?

V otázke výstavby bratislavského metra stále nie je jasno. Do dnešného dňa totiž nebola podpísaná zmluva medzi a.s. Metro Bratislava a francúzsko-rakúskym konzorciom spoločností Matra Transport International a Siemens, ktorá čaká na podpis od konca minulého roku.

Mesto Bratislava, ktoré je 100% vlastníkom a.s. Metro Bratislava, stále nedalo súhlas na podpis decembrovej zmluvy.

Podľa konzorcia MTI - Siemens by sa s výstavbu mohlo začať už do dvoch rokov. Ako nedávno uviedol viceprezident spoločnosti Matra Transport International Antoine Massabki, krajiny ponúkajúce technológiu metra poskytnú Slovensku niekoľkomiliardový úver.  Rakúsko je ochotné podporiť metro úverom 1,3 miliardy šilingov a rovnakou sumou by mala prispieť aj francúzska strana. Výhodou týchto úverov má byť, že Slovensko by ich začalo splácať až po dokončení výstavby prvej 10-kilometrovej trasy, teda najskôr v roku 2006.

Konzorcium MTI - Siemens predložilo niekoľko variantov výstavby ľahkého metra, pričom výstavba prvej trasy môže stáť od 18 do 32 miliárd korún. Na jej začatie je však potrebná garancia vlády a potvrdenie projektu zo strany mesta. Nová vláda pri svojom nástupe deklarovala, že garancie na výstavbu bratislavského metra najbližšie dva až tri roky určite neposkytne. V septembri by údajne mala vláda prijať o bratislavskom metre uznesenie a následne by mala byť vyhlásená nová verejná súťaž na dodávateľov jednotlivých prác na projekte.

V otázke financovania metra sa už objavili úvahy o možnom využití deblokácií ruského dlhu, čo by však znamenalo vybudovanie ťažkého metra podľa ruského vzoru. Uvažuje sa  aj o možnosti stavby bez vládnych garancií, čo by znamenalo, že mesto by si našlo partnera, ktorý by metro postavil a zisk z jeho prevádzkovania by pripadol jemu.

(brn)

Páčil sa vám článok?