Až 11 ostrovčekov: Videli ste túto križovatku v Lamači? Vychádza z návrhu Cyklokoalície, realizuje ju magistrát
Zdroj: J.G.
V Bratislave, v mestskej časti Lamač sa od prvého mája realizuje nové riešenie križovatky, ktoré vychádza z návrhu Občianskeho združenia Cyklokoalícia. Novú organizáciu dopravy realizuje magistrát. Ide o križovatku v spodnej časti ulice Podháj pri zastávkach Bakošova.
Úprava podľa Cyklokoalície pomocou dopravného značenia a ostrovčekov "výrazne zlepší bezpečnosť a komfort na tejto predimenzovanej komunikácii, a to najmä pre chodcov, ktorí cez ňu prechádzajú."
S chráneným vedením cyklistov vo všetkých vetvách bude križovatka zrejme prvou na Slovensku, ktorá do značnej miery spĺňa parametre tzv. holandskej križovatky.⁹
"Finálne riešenie vychádza z projektu, ktorý sme vďaka vašim dvom percentám z dane dali vypracovať a darovali mestu ešte v roku 2018, keď sa na ulici kompletne menil asfalt, čo bolo príležitosťou pre je úpravu. Hoci sa vtedy z nášho návrhu do reality pretavilo len málo, po takmer šiestich rokov bude ulica konečne bezpečnejšia a vznikne v mnohých ohľadoch vzorové riešenie aj pre ďalšie mestá na Slovensku. Zamrzí len fakt, že projekt sa nateraz nerealizuje v celej dĺžke, kde by došlo k redukcii počtu parkovacích miest - od križovatky smerom nahor si tak na bezpečnejšie riešenie pohybu cyklistov, žiaľ, ešte počkáme," uvádza Cyklokoalícia.
Križovatka Podháj - Studenohorská - Podlesná.
Úpravy na križovatke realizuje magistrát, no bližšie vysvetlenie k úpravám podala aj mestská časť Lamač, ktorá sa s nimi stotožňuje. Starostom v Lamači je Igor Polakovič z Teamu Bratislava Matúša Valla.
Zvýšenie bezpečnosti tejto križovatky bolo podľa miestneho úradu dlhodobou požiadavkou časti obyvateľov Lamača. V roku 2023 bol na mieste vykonaný monitoring pohybu účastníkov cestnej premávky a zároveň anketa medzi chodcami. Z prieskumu vyplynulo, že takmer 13 percent peších túto križovatku považuje za nebezpečnú alebo veľmi nebezpečnú.
"Z prieskumu medzi rodičmi a žiakmi ZŠ, ktorý bol realizovaný v tom istom roku, vyplynulo, že až 29 percent respondentov nepovažuje okolie školy za bezpečné, a to hlavne z dôvodu vysokej rýchlosti jazdy na ulici Podháj, nebezpečného pešieho prechádzania ulice na križovatke Podháj - Studenohorská - Podlesná a z dôvodu zlého prístupu a prechádzania na zastávku Podháj," uvádza mestská časť.
Rada rodičov základnej školy následne zaslala list primátorovi Matúšovi Vallovi so žiadosťou o úpravy v organizácii dopravy, ktoré zvýšia bezpečnosť chodcov.
Križovatka Podháj - Studenohorská - Podlesná, riešenie s jedenástimi ostrovčekmi.
Z prieskumu vyplynulo, že jedným z dôvodov, prečo rodičia neposielajú deti do školy peši alebo MHD, bola obava o ich bezpečnosť. Paradoxne tak nastala situácia, keď rodičia z obavy o bezpečnosť svojich detí tieto vozia do školy autom, čím zároveň prispievajú k nárastu pohybu vozidiel na danej ulici.
Dopravná komisia v Lamači navrhla riešenie s peším ostrovčekom, no toto riešenie, ako aj presun zastávky o niekoľko metrov nižšie, by si vyžiadal stavebné úpravy a peniaze, ktoré aktuálne mesto nemá.
Tak sa ako súčasť riešenia realizuje aj križovatka s jedenástimi ostrovčekmi z lepených obrubníkov, ktoré sú tvorené tak, aby sa dali v budúcnosti relatívne ľahko upravovať. Zúžením priestoru má dochádzať k spomaleniu áut na mieste, kde doteraz takmer 60 percent vodičov prekračovalo povolenú rýchlosť.
VIDEO (Križovatka Podháj - Studenohorská - Podlesná):
Ostrovčeky, do ktorých bude vysadená zeleň, majú zároveň vytvárať ochranu pre chodcov, ktorým musia dať prednosť vodiči áut aj cyklisti.
Úprava premávku na ulici Podháj je rozvrhnutá na tri etapy.
Prvou je spomínaná úprava križovatky Podháj - Studenohorská - Podlesná a taktiež úprava priechodu pre chodcov pri zástavke Podháj.
Druhou etapou bude zosúladenie vodorovného a zvislého dopravného značenia a zmena dodnes tolerovaného parkovania zo šikmého na pozdĺžne.
Treťou bude vyznačenie, nasvietenie a debarierizácia troch priechodov pre chodcov v hornej časti ulice pri zastávkach Studenohorská a Klanec.
V priebehu roka by tak mali vzniknúť na ulici dva až tri oficiálne priechody.
(ms)