Zmení magistrát Bratislavy názor a vráti 15-minútový lístok na MHD?
Zdroj: BN
Keď sa bratislavský magistrát pred dvoma rokmi rozhodol v rámci úpravy cien MHD zároveň zrušiť najlacnejší 15-minútový lístok, mnohí ľudia boli sklamaní. Za jeho vrátenie sa zasadzujú i dnes, po ďalšej zmene cien cestovného, a to aj formou petície. Majú šancu? Pýtali sme sa tiež, či po výraznom zlacnení ročnej električenky využíva MHD viac ľudí.
Zdôvodnenie v roku 2021, prečo najlacnejší lístok na MHD končí, znelo trochu zvláštne. „Nakoľko 15-minútový lístok ľudia najviac využívali na trasy dlhšie ako 15 minút, vznikala pri tomto type lístka najčastejšie strata. Preto sme pristúpili k jeho zrušeniu s tým, že vychádzame v ústrety cestujúcim a 30-minútový lístok zostáva aj po zmene cenníka v rovnakej sume ako doteraz,“ vysvetlila nám vtedajšia hovorkyňa mesta.
Pritom 15-minútový lístok mnohým ľuďom na cestu do ich cieľa pohodlne stačil – dostali ste sa s ním napríklad električkou od nemocnice v Ružinove až do historického centra na Kapucínsku ulicu, alebo od petržalského centra TPD až na Pioniersku ulicu v Novom Meste, k budove bývalého Výskumného ústavu zváračského, kde dnes sídli ministerstvo spravodlivosti. Pripomeňme tiež slová primátora Matúša Valla, ktorý neskôr priznal - keby som vedel, aký odpor spôsobí zrušenie 15-minútových lístkov, možno by sme rozhodnutie zvážili...
Zdroj:
BN
Viacerým cestujúcim 15-minútový lístok do ich cieľa stačil a ročnú električenku by nevyužili.
Po ďalšom zdražení mestskej dopravy od júla tohto roku sme teda na podnet čitateľa Miloša Beladiča opäť oslovili magistrát, či má návrat 15-minútového lístka šancu. Odpoveď hovorcu Petra Bublu bola jednoznačná – nie, pričom dodal: „Treba pripomenúť, že došlo k zlacneniu celoročného lístka na MHD, čím sme vyšli v ústrety práve tým, ktorí MHD využívajú najčastejšie.“
Petičiari tvrdia, že cenovo najvýhodnejší 15-minútový lístok žiadajú najmä ženy, ktoré nepotrebujú denne cestovať do práce, celoročná električenka by im bola zbytočná. Tento v minulosti najobľúbenejší lístok, ktorý stál 0,70 eura, by využili na cestu v rámci svojho sídliska, napríklad k lekárovi, alebo aj do centra za kultúrou či za nákupmi. Mesto však zatiaľ postoj nemení.
Zaujímalo nás tiež, či po výraznom zlacnení ročnej električenky od júla 2021 (z 264,20 eura na 199 eur, od tohto júla však zvýšenie na 239 eur) presadlo viac ľudí z áut do MHD - takýto výsledok totiž magistrát očakával. „Z dát Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji vyplýva, že za jeden rok od zlacnenia, teda do júna 2022, sa celkovo predalo 53 514 ročných električeniek. V porovnaní s rovnakým obdobím od júna 2020 do júna 2021, keď bola cena električenky vyššia, sa predalo len 19 968 kusov. Nárast záujmu o tento typ cestovného lístka je teda zjavný,“ potvrdil Peter Bubla s tým, že v bežnom období, ktoré ešte nebolo ovplyvnené pandémiou korony, sa ročne predávalo 25-tisíc ročných električeniek. „Celodenné cestovanie s ročným predplatným cestovným lístkom vychádza po prepočte na deň aj v súčasnosti lacnejšie (po úprave cien od 1. 7. 2023 zhruba 0,65 eura) ako bola cena základného 15-minútového lístka,“ uzavrel.
(ac)
MHD: Linka 4 v smere do Dúbravky sa od pondelka vracia na svoju tradičnú trasu
Rekonštrukčné práce trate na Jesenského a Mostovej ulici prichádzajú do svojej záverečnej fázy. Električková linka 4 v smere do Dúbravky sa od pondelka (28. 8.) vracia na svoju tradičnú trasu. Dopravný podnik Bratislava (DPB) o tom informoval na sociálnej sieti.