Z Petržalky do centra sa možno budeme prepravovať električkou po Starom moste
Keďže súčasný stav mestskej hromadnej dopravy je neúnosný, mesto analyzuje možnosti vybudovania jej nového nosného systému. Absolútnou prioritou ostáva prepojenie Petržalky s centrom mesta.
Doterajšie snahy predchádzajúcich vedení mesta začať budovať nosný systém mestskej hromadnej dopravy na báze metra sa podľa súčasného vedenia ukázali z finančného hľadiska nerealizovateľné.
Preto od marca tohto roka mesto zorganizovalo tri odborné diskusie s účasťou odborníkov a zástupcov občianskych združení, mimovládnych organizácií a mestských častí. Na základe ich výsledkov boli oslovené vybrané projektové organizácie s požiadavkou na vypracovanie návrhov na riešenie nosného systému aj s možnosťou dopravnej obsluhy regiónu.
Oslovené organizácie predložili osem návrhov, z ktorých šesť riešilo problém v požadovanom rozsahu. Návrhy v októbri prerokovala skupina expertov a prizvaných zástupcov miestnych samospráv. Predložené varianty sú rôzne, niektoré navrhujú prepojenie s kapacitami železníc a zmenu súčasného rozchodu koľajníc električiek z terajších 1000 milimetrov na 1435 milimetrov, čo by umožňovalo jazdu vozidiel aj po železničných tratiach, predpokladajú nosný systém na báze električkovej rýchlodráhy, prípadne riešenia, ktoré umožnia v budúcnosti prechod na metro.
Expertná skupina vybrané návrhy posudzovala v októbri. Cieľom je založiť koľajový segregovaný systém, ktorý by mal umožniť maximálnu kompatibilitu mestského a regionálneho systému na báze koľajového rozchodu 1435 milimetrov. Segregovanie trás nosného systému v centre mesta by sa malo viesť v podzemnej úrovni, na radiálach s ohľadom na lokálne pomery.
Prioritou na začiatok budovania nosného systému je výstavba radiály z Petržalky do centra mesta. Radiála v Petržalke má byť vedená v rezervovanom koridore v trase s definitívnym smerovým a výškovým vedením. Na urýchlenie prvej fázy prechodu nosného systému cez Dunaj sa ponúka alternatíva prechodu od Šafárikovho námestia Starým mostom cez Dunaj s napojením na jestvujúci koľajový systém s rozchodom 1000 milimetrov na ľavom brehu Dunaja.
Poslanci mestského zastupiteľstva tieto závery odsúhlasili. Mesto má obstarať štúdiu rekonštrukcie Starého mosta pre potreby zavedenia koľajovej dráhy s povrchovým zapojením do Šafárikovho námestia. Ďalej má obstarať dokumentáciu na územné konanie pre stavbu rýchlodrážnej električky v Petržalke v úseku Janíkov dvor - Šafárikovo námestie a začať rokovania o modeli financovania úvodnej etapy výstavby systému mestskej hromadnej dopravy.
(lau)