Diaľnicu premostí päť lávok pre chodcov
V súvislosti s výstavbou diaľničného úseku D1 Viedenská cesta - Prístavný most sa plánuje aj vybudovanie piatich lávok pre chodcov premosťujúcich diaľnicu. Podľa informácií z magistrátu pre štyri z nich je vydané stavebné povolenie.
Lávky majú slúžiť na to, aby Petržalčania po výstavbe diaľnice neboli odrezaní od centra mesta. Prvá z nich bude pri Inchebe a bude súčasťou projektovaného petržalského korza. Majú na nej byť tri pruhy pre chocov a dva protismerné pruhy pre cyklistov.
Prístup na lávku z úrovne terénu majú zabezpečovať nielen schodiská, ale aj výťahy v priehľadných konštrukciách. Druhá lávka bude pri Auparku. Jej šírka má umožniť prechod dvoch protismerných prúdov chodcov (dvakrát dva metre). Aj tu sa popri schodiskách ráta aj s výťahmi, ktoré umožnia bezbariérový prístup. Táto lávka má slúžiť výhradne chodcom.
Tretia lávka pre chodcov i cyklistov pri Sade Janka Kráľa (úsek od Černyševského po čerpaciu stanicu Aral) rieši premostenie diaľnice, miestnych komunikácií a trate Železníc SR. Toto premostenie bude rozdelené budovou Ravaku (písali sme o nej v jednom z predchádzajúcich vydaní našich novín, pozn .red.). Budova Ravaku bude riešená tak, aby umožňovala plynulý prechod medzi jednotlivými časťami lávky.
Štvrtá lávka bude situovaná v blízkosti štadióna Artmedie Petržalka (a Jantárovej). Napojenie lávky na okolitý priestor bude riešené prostredníctvom rámp a schodísk zo železobetónu, ktoré sú riešené ako ramená vsunuté prostredníctvom priečnikov do stĺpov. Prístupová rampa číslo 1 sa bude napájať na jestvujúci chodník na Farského ulici, prístupová rampa číslo 2 sa bude napájať na chodník pri štadióne Artmedie Petržalka. Prístupové rampy sú navrhnuté tak, že by mali vyhovovať aj požiadavkám osôb s obmedzenou pohyblivosťou.
Posledná lávka bude situovaná neďaleko vozovne dopravného podniku a bude určená len pre chodcov. Rieši premostenie diaľnice, miestnych komunikácií i trate ŽSR. Napojenie lávky na okolitý priestor je prostredníctvom rámp a schodiska zo železobetónu.
Presný termín, do ktorého by mali byť lávky vybudované, nám nevedeli povedať ani na Slovenskej správe ciest, ktorá sa stará o všetky naše diaľnice, ani v podniku Doprastav, ktorý diaľničný úsek D1 Viedenská cesta - Prístavný most stavia (samotný diaľničný úsek by mal byť dokončený asi v roku 2005).
Isté je len jedno: kým lávky nebudú, Petržalčania, ktorí sa chcú pešo alebo na bicykli dostať cez Einsteinovu ulicu, to budú mať ťažké. Už teraz je prechádzanie cez mimoriadne rušnú Einsteinovu pre chodcov i cyklistov dosť riskantné. Po vybudovaní diaľničného úseku, ktorý povedie priamo uprostred Einsteinovej ulice , by to už zvládli asi iba prívrženci adrenalínových športov...
(juh)