Cesta autom je lacnejšia ako MHD
Vyriešil som nekonečný problém s bratislavskou MHD - začal som jazdiť osobným automobilom. Že je to drahé? Moment! Počítajte so mnou!
Do zamestnania to mám asi 7 kilometrov. Moje auto (je to 1.1i) spotrebuje asi 7 litrov na 100 kilometrov, tzn. 1 km = 2,10 Sk (pri 1 l za 30 Sk). Do práce idem asi 21-krát mesačne, tam aj späť, t.j. 42 x 7 km x 2,10 Sk = 617,40 korún mesačne. Jedna jednosmerná cesta teda 14,70 Sk!
Každý Bratislavčan vie, koľko stojí 30-minútový lístok na MHD i mesačná električenka a budú drahšie na rozdiel od benzínu. Komfort cestovania sa ani nedá porovnať, čas je v mojom prípade polovičný 10 minút (bus - 20 minút DK Dúbravka- Karpatská). Stále mi teda nejako nesedí hrozná stratovosť Dopravného podniku, veď predsa v autobuse cestuje 10, 50 a niekedy i viac ľudí, ako by malo - všetci to poznáme.
Vysvetlení mi napadá hneď niekoľko: buď tie autobusy „žerú“ 100 l na 100 km, alebo majú šoféri 50-tisícové platy. Pravda však bude asi celkom inde. Viem, že ani autobus nie je zadarmo ani osobné auto, a nezabúdam ani na amortizáciu, olej, servis atď., ale kalkulácia bola vypočítaná na 1 osobu. Keď budeme do práce jazdiť štyria, vyjde ma cesta na 4,- Sk! To si potom amortizáciou lámať hlavu nebudem. O reklamách, ktorými si DPB prilepšuje, ani nehovorím a plynových autobusoch takisto.
Zrejme by DPB potreboval tiež nejakého p. Rybníčka. Na záver ešte celkom iný pohľad. Ak si vedenie DPB myslí, že niekde na svete je mestská doprava nestratová, alebo dokonca zisková, veľmi sa mýli. Buď bude verejnosť jazdiť stratovou MHD a zaplatí si ju na daniach, alebo skončíme v celomestských dopravných zápchach a potom Bratislave nepomôžu ani tri nové mosty a ani šesťprúdové cesty. Cesta zvyšovania cestovného nič nerieši resp. „len“ znižuje stratu DPB a odrádza už i tak dosť nespokojných cestujúcich.
Ondrej Kleibl, Bratislava
LIST ČITATEĽA