V centre možno jazdiť len tridsiatkou, inak hrozia pokuty za rýchlu jazdu
Zavedenie tzv. zóny 30 v centre mesta, kde je od prvého januára povolená najvyššia povolená rýchlosť 30 km/h, je realitou. Na uliciach ohraničujúcich túto zónu sa smie jazdiť len päťde-siatkou.
Cieľom tohto nového projektu je upokojenie dopravy v meste, zvýšenie bezpečnosti premávky a najmä chodcov. Zóna 30 je ohraničená komunikáciami Staromestská, Námestie 1. mája, Kollárovo námestie, Mickiewiczova, Záhradnícka, Karadžičova, Dostojevského rad, Vajanského nábrežie a Rázusovo nábrežie.
Z hraníc vyplýva, že súčasťou zóny sú aj mestské triedy - Námestie SNP, Špitál-ska, Dunajská, Štúrova, Ul. 29. augusta, Mickiewiczova a Cintorínska. Z ucelených parkovacích oblastí sa súčasťou zóny stali okolie Fajnorovho nábrežia, Hviezdoslavovho námestia, Riečna, Medená, Kúpeľná, Tobrucká, Kolárska, Hollého a Heydukova ulica, ako aj všetky parkovacie ulice ohraničené trasami Ul. 29. augusta - Karadžičova - Dostojevského rad - Štúrova - Špitálska.
Zmeny sa dotkli aj výšky pokút, ktoré policajti môžu za prípadné priestupky uložiť. Od nového roku totiž nadobudla účinnosť novela priestupkového zákona, ktorá im umožní vodičov pokutovať prísnejšie ako predtým. Napríklad v prípade prekročenia rýchlosti o menej ako 40 km/h alebo porušenia iného všeobecne záväzného prepisu o bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky môže vodič na mieste dostať pokutu až do výšky 2000 korún (predtým 500). Za prekročenie povolenej rýchlosti o viac ako 40 km/h však môže dostať v správnom konaní pokutu až 7000 korún a navyše musí rátať s tým, že príde o vodičský preukaz až na jeden rok.
Ako sa vznik zóny 30 prejavuje v praxi, na to sme sa opýtali riaditeľa Krajského dopravného inšpektorátu v Bratislave plk. Alexandra Vajdu. „Dodržiavanie rýchlosti kontrolujeme denne,“ ubezpečil nás. „Od prvého do deviateho januára bolo za prekročenie rýchlosti oznámených 34 vodičov. Väčšina týchto prípadov sa vyskytla na Špitálskej ulici, pretože vzhľadom na charakter tejto komunikácie tu vodiči jazdia vyššou rýchlosťou. Nie všetky prípady však riešime pokutami - päť menších priestupkov bolo vyriešených pohovorom.“
Na Špitálskej ulici si preto treba dávať ešte väčší pozor ako inde. Aj keď mnohí vodiči hromžia, na zmenu si jednoducho budú musieť zvyknúť. Tým skôr, že podľa našich informácií existuje zámer, podľa ktorého by sa zóna 30 v ďalších etapách mala rozšíriť na celé územie Mestskej časti Bratislava - Staré Mesto, teda aj na obytné oblasti Palisády, Machnáč, Slavín, Banskobystrická, Karpatská, Patrónka a podobne.
Podľa autorov projektu „v centrách väčších miest, kde sa sústreďujú oprávnené požiadavky na zabezpečenie podmienok dopravnej obsluhy pre všetkých účastníkov dopravného procesu, už nie je možné jednoznačne preferovať len jeden druh dopravného pohybu.“ Či sa nám to páči alebo nie, v plnej miere to platí aj pre Bratislavu.
(ver)