Budú po Bratislave premávať vodíkové autobusy? Dopravný podnik má záujem

24.6.2021
0

Zdroj: TASR - Martin Baumann

Páčil sa vám článok?

Dopravný podnik Bratislava by rád nakúpil až 40 vodíkových autobusov. Tie majú oveľa dlhší dojazd ako elektrobusy, no sú aj odstatne drahšie. O snahe podniku o ich nákup informoval predseda predstavenstva DPB Martin Rybanský (na fotografii).

"Pozorne sledujem plány vlády na podporu vodíkovej technológie, preto som rozhodol, že sa bude DPB uchádzať o podporu projektu, za ktorú by sme nakúpili až 40 vodíkových autobusov. Oproti batériovým elektrobusom majú tieto až dvakrát vyšší dojazd (350 km a viac), a tak by sme ich vedeli nasadiť na drvivú väčšinu liniek," informoval Rybanský.

Pokiaľ by bol DPB úspešný, prvých 20 vodíkových elektrobusov by mohlo už cca o dva roky jazdiť na linke 50 z Auparku cez centrum mesta a autobusovú stanicu, do Ružinova a na Kukučínovu. Súčasťou by bolo aj skrátenie intervalu medzi spojmi.

"Keď poviem A, musím povedať aj B. Nevýhodou tohto riešenia je veľmi vysoká obstarávacia cena autobusu aj prevádzkové náklady. Je preto nevyhnutná participácia štátu alebo podpora EÚ, pričom majú spoločný cieľ znížiť emisie a výfukové plyny v ovzduší, čomu im môžeme byť silným partnerom," dodal Rybanský.

DPB by bol prvý s takouto flotilou na Slovensku. A spolu s tým, ako bude rásť počet vodíkových vozidiel, ktoré sa budú postupom času stávať štandardom, je predpoklad, že bude aj výrazne klesať cena vodíku ako pohonnej hmoty.

"Vodíkové autobusy teraz možno znejú ako sci-fi, ale v momente, keď sa človek prestane dívať do budúcna, stagnuje. Nechceme, aby MHD v Bratislave stagnovala, chceme ju rozbehnúť a inšpirovať aj ostatných v Európe!" zakonči šéf DPB.

Autobusy tvoria v súčasnosti 60% všetkých výkonov v bratislavskej MHD, pričom
polovica vozidlového parku je nízkoemisná (elektrobusy, CNG či autobusy spĺňajúce
prísnu normu Euro 6). DPB patrí na Slovensku a v Česku medzi lídrov z hľadiska
počtu kilometrov pri využívaní elektrobusov

(ms)

Páčil sa vám článok?