Integrovaná doprava namiesto metra?

13.12.2006
Páčil sa vám článok?

Podľa môjho názoru integrovaná doprava v Bratislave (BID) nemôže pri jej súčasnom rozsahu priniesť výrazné zlepšenie celkovej dopravnej situácie. Azda hlavným problémom je tarifa pre vlaky BID: v súčasnosti pre jazdu vlakom v rámci BID treba mať zakúpený lístok na 2. pásmo MHD a cestovný doklad BID za 50 korún. Zároveň je povolená preprava len v osobných a zrýchlených vlakoch. To je značnou nevýhodou najmä v sledovanom smere Rusovce - Petržalka - centrum, niektoré výhodné spojenia vedú rýchlikmi s vylúčením BID. V úsilí zatraktívniť BID navrhujem zapojiť rýchlikové spoje do siete BID na uvedenej trati. Zároveň by bolo treba zmeniť samotnú tarifu BID - na zakúpenie kupónu na BID by mala postačovať držba časového lístka pre 1. pásmo MHD.

Autor v citovanom článku uvažuje o možnosti zavedenia ďalších železničných zastávok. Podľa kusých informácií je v pláne zastávka Petržalka sever - v lokalite nového nákupného centra Aupark - je to však viazané až na výstavbu nadväzujúcej stanice metra, a teda opäť posunuté do nedohľadna...

Z Petržalky smerom na Rusovce by sa veľmi žiadala zastávka Petržalka juh, prípadne i Jarovce a Čunovo. Železničná zastávka letisko už bola spomenutá, pre ŽSR by bolo azda výhodné nadviazanie ani nie tak na mŕtve letisko, ako na nové nákupné centrum Východ - Galvaniho ul. Ako „vidina“ sa môže zdať myšlienka zapojenia ľahkých elektrických súprav ŽSR pre železničnú dopravu v rámci mestských aglomerácií. Takéto ľahké súpravové vozidlá by pokojne zabezpečili predmestské a najmä mestské spojenie napr. Zohor - Devínska Nová Ves - cez Hlavnú stanicu - Vajnory - Senec - Galanta. Áno, ide o niečo ako sú nemecké a viedenské vlaky S-bahn.

Nevýhodou Bratislavskej integrovanej dopravy je to, že využíva iba existujúce vlaky, ktoré prechádzajú cez Bratislavu. De facto sa im len pridala ďalšia funkcia (BID), ktorá je, paradoxne, využívaná len mimobratislavskými cestujúcimi. V podstate bola myšlienka zo západnej Európy dokonale „okresaná“ a aplikovaná len v obmedzenej forme.

Dovoľujem si predpokladať, že v prípade komplexného zavedenia a zefektívnenia BID by mohli odpadnúť nekonečné úvahy o stavbe metra. Čo tak investovať do ľahkých železničných súprav a ich prevádzky na bratislavských úsekoch, prípadne do najbližších miest.

Páčil sa vám článok?