Doprava linkou číslo 181 bola príliš drahá

13.12.2006
Páčil sa vám článok?

V oblasti prevádzkových financií pre bratislavskú MHD vznikli momentálne závažné „diery“. Obmedzenie výkonov hromadnej dopravy v Bratislave od začiatku septembra 2001 malo byť podľa pôvodných zámerov až o 2,5 milióna kilometrov, lebo na prevádzku MHD nie sú v dostatočnom množstve peniaze. Realizácia uskutočnených zmien dopravy však znamená podstatne miernejšie obmedzenie, je to zníženie výkonov len o 0,5 milióna kilometrov ročných výkonov.

K tzv. expresnému autobusu číslo 181 možno poznamenať, že pri preprave touto linkou nebolo treba používať cestovný lístok s expresným príplatkom. Na „luxus“ rýchlej dopravy takou linkou, akou bola 181, t. j. v smere do mesta málo zastávok a naspäť do Petržalky jazda autobusom naprázdno bez cestujúcich, žiaľ, v dnešnej dobe naozaj nie sú prevádzkové finančné prostriedky. Bola to príliš drahá doprava a cestujúci si za ňu nemuseli ani priplácať. Z ekonomických dôvodov nám teda nezostávalo nič iné, ako sa uberať cestou zefektívňovania dopravy. Táto sa môže prejaviť znížením počtu súbežných autobusových liniek a znížením strát vznikajúcich pri ich vzájomnom prekladaní. Avšak v prijateľnej miere zahusťujeme intervaly na zostávajúcich linkách. Takto to je podstatne hospodárnejšie a celková redukcia dopravy potom „bolí podstatne menej“.

Zrušenie liky číslo 181 je vyvážené zahustením intervalov na linke číslo 81, ale s podstatne hospodárnejším použitím prostriedkov, ako to bolo dosiaľ na linke číslo 181. Oproti pôvodnému 10-minútovému intervalu premávajú teraz autobusy na linke číslo 81 v najkritickejšom čase rannej špičky so 6-minútovým intervalom. Rozdiel v cestovnom čase medzi jazdou autobusov linky 81 cez Rusovskú cestu (naokolo) a linkami premávajúcimi po Panónskej ceste (priamo) je 2 až 3 minúty, čo nie je až také závažné zhoršenie cestovnom čase. Pri ceste smerom na Vazovovu ulicu je možné na zastávke Zochova použiť auobus číslo 94, pričom na tejto linke bol od začiatku septembra 2001 taktiež zahustený interval medzi spojmi aspoň v najkritickejšom čase rannej prepravnej špičky. Smerom na Vazovovu možno, okrem v článku spomínaných liniek číslo 31 a 39, použiť na susednej zastávke Kapucínska aj električky číslo 5 a 9.

Napokon neslobodno zabúdať ani na to, že v Bratislave už druhý rok platí prestupný tarifný systém. Jedným z jeho cieľov je aj hospodárne nakladanie s finančnými prostriedkami, dotáciami poskytovanými štátom i mestom, slúžiacim na vykrývanie strát vznikajúcich pri zabezpečovaní hromadnej dopravy. Aj to je dôvod, prečo už nemožno počítať s linkami MHD, ktoré premávajú „odvšadiaľ-všade“.

Páčil sa vám článok?