Zvislé dopravné značenie v Bratislave je nočnou morou návštevníkov mesta
Hoci Bratislava sa veľkosťou nemôže vyrovnať iným stredoeurópskym metropolám, cudzinci a mimobratislavskí vodiči majú neraz vážne problémy sa v nej zorientovať. Jednou z príčin je aj katastrofálny stav dopravného značenia, a to aj na najdôležitejších cestných komunikáciách, vrátane diaľničného ťahu.
Keďže sme zaznamenali kritiku dopravného značenia na Prístavnom moste, obrátili sme sa na Správu slovenských ciest (SSC), ktorá spravuje diaľničný ťah. „Problémy môžu byť s vodorovným dopravným značením,“ pripustila hovorkyňa SSC Viktória Kmeťová. „Kvôli nedávnej oprave a čiastočnej uzávierke bolo na moste špeciálne oranžové značenie, to sa však v týchto dňoch ruší a maľuje sa nové, biele. Pokiaľ ide o zvislé dopravné značenie, SSC nemá vedomosť o tom, že by s ním boli problémy.“
Napriek tomu, že „SSC o problémoch nemá vedomosť“, sťažnosti sú realitou. Rovnako to platí aj v prípade iných významných dopravných spojníc - ciest I. a II. triedy, ktoré spravuje mesto, teda magistrát (cesty III. a IV. triedy spravujú jednotlivé mestské časti).
„Na území Bratislavy evidujeme 13-tisíc zvislých vodorovných značení, z ktorých predpisom vyhovuje len polovica,“ konštatoval vedúci oddelenia cestnej dopravy bratislavského magistrátu Anton Augustín. „Ešte stále je veľa starých značení, ktoré nemajú reflexnú schopnosť, a teda sú dostatočne viditeľné len za denného svetla. Naše možnosti obnovy sú však limitované finančnými prostriedkami.“
Na zvislé dopravné značenie sa vynakladajú nemalé sumy. V roku 1999 magistrát vyčlenil 3,6 milióna, vlani len 2,6 milióna. „Na tento rok je vyčlenených 5,8 milióna korún,“ uviedol.
Situáciu výrazne zhoršujú početné krádeže dopravných značiek, vrátane veľkoplošných tabúľ, ktoré končia v Zberných surovinách. „Zlodejov priťahuje hliník, ktorý možno dobre speňažiť, preto prechádzame späť na pozinkovaný plech,“ podotkol Augustín. ,,Týka sa to aj stĺpikov, pretože hliníkové nie sú dostatočne pevné a zlodeji ich dokážu odlomiť holými rukami.“
Podľa Augustína škody na dopravnom značení spôsobené zlodejmi pohltia až štvrtinu prostriedkov určených na jeho údržbu a obnovu. ,,Vlani to bolo trištvrte milióna korún,“ uviedol. „Za takýchto okolností nedokážeme udržať zvislé dopravné značenie vo vyhovujúcom stave.“ Polícia podľa neho chytila niekoľko bezdomovcov zaoberajúcich sa kráde-žami týchto zariadení, ide však o ľudí bez príjmu, od ktorých nie je možné vymáhať spôsobenú škodu. Zlepšenie situácie preto - ale nielen preto - v dohľadnej budúcnosti nemožno očakávať...