Lepšie využívanie integrovanej dopravy by značne odbremenilo bratislavské mosty

13.12.2006
Páčil sa vám článok?

Problém Bratislavy, ktorý už dlhé roky pretrváva a stále narastá, to jest preplnenosť dôležitejších bratislavských dopravných komunikácií je dôverne známy. Kapitolou samou o sebe je preťaženosť a často aj nepriechodnosť mostov z Petržalky do ostatných častí Bratislavy.

Zlepšenie takejto dopravnej situácie nemusí byť len otázkou veľkých finančných prostriedkov. Výstavba metra je ďalekou budúcnosťou, avšak niektoré veci je možné riešiť. Preto prichádzam s návrhom rozšírenia, resp. lepšieho využitia Bratislavskej integrovanej dopravy (BID), ktorá zahŕňa okrem MHD a jednej trasy prímestských autobusov aj prepojenie bratislavských železničných staníc osobnými zrýchlenými vlakmi. Cieľom môjho projektu je odľahčenie dopravy hlavne na všetkých bratislavských mostoch cez Dunaj, ktoré sú preťažené a to lepším využitím osobných vlakov v rámci BID z Petržalky, ako aj efektívnejšie využitie železničnej stanice Bratislava-Petržalka. Preto navrhujem, aby východzou, resp. konečnou stanicou každého druhého osobného vlaku smerom na Kúty, Galantu a Leopoldov bola stanica Petržalka. Táto rozšírená BID je určená pre ľudí, ktorí cestujú osobnými vlakmi z Petržalky smerom na Kúty, Galantu a Leopoldov a naopak. Nemusia cestovať na hlavnú či iné bratislavské železničné stanice. Určená bude tiež ľuďom, ktorí pocestujú osobnými vlakmi v rámci Bratislavy využijúc železnicu ako náhradnú dopravu namiesto MHD. Pre zaujímavosť uvediem zopár príkladov, koľko trvá cesta zo žel. stanice Petržalka do niektorých bratislavských železničných staníc (podľa cestovného poriadku ŽSR). Petržalka - Hlavná stanica (23 min), Petržalka - Nové Mesto (14 min), Petržalka - Predmestie (21 min). Na to, aby tento systém efektívne fungoval, je potrebné časové a traťové napojenie autobusovej dopravy na území Petržalky na komunikačný uzol železničnej stanice Petržalka. Možno by stačilo vytvoriť len niekoľko zberných autobusových liniek MHD na spádovom území Petržalky. Okrem uvedeného je potrebná koordinovanosť hlavne medzi magistrátom, miestnym úradom Petržalka a Železnicami SR.

Výhodou tohto návrhu je výrazné odľahčenie všetkých bratislavských mostov od áut a autobusov MHD, zrýchlenie cestovania ľudí v rámci Bratislavy (rýchle prepojenie Petržalky s ostatnými časťami mesta, ale aj do iných miest, dôstojnejšie cestovanie v nie takých preplnených autobusoch MHD a efektívnejšie využitie budovy železničnej stanice Petržalka. V blízkej budúcnosti možno uvažovať aj o zriadení zastávky pri bratislavskom letisku s nadviazanosťou na novovznikajúce veľkokapacitné nákupné centrum.

Páčil sa vám článok?