Neuveriteľné, ale je to tak. Cyklopredajne majú nedostatok bicyklov aj súčiastok. Viete, čo je za tým?
Zdroj: Mashtall
„V živote som nevidel, aby bolov zime toľko ľudí na lúke na Bielom kríži ako teraz. Či je to víkend alebo pracovný deň. Tamojšie bufety nikdy neboli otvorené cez týždeň, teraz sú. Oplatí sa im to dokonca aj v zime,“ hovorí Juraj Janešík, niekdajší dvojnásobný majster Slovenska v dráhovej cyklistike.
Juraj to zdôvodňuje sčasti teplou zimou, najmä nás však ničota v lockdowne donútila hľadať alternatívy trávenia voľného času v zime a nachádzať radosť v pohybe. „Na lúke na Bielom kríži bývali cyklisti v zime len za pekného slnečného počasia. Teraz cez víkend môže byť hocijaké počasie, je tam plno,“ hovorí.
Je tu však ešte jeden faktor. Juraj prevádzkuje predajňu a servis bicyklov Koliesko v Stupave a na vlastnom podnikaní vidí, že pandémia zdvojnásobila dopyt po bicykloch. „Mali sme rekordnú sezónu v predaji bicyklov aj súčiastok. Úplne výnimočný rok,“ priznáva. Netýka sa to však len Slovenska, ale celej Európy. Tento enormný záujem o nákup bicyklov však spôsobil, že nie všetky modely sú na trhu dostupné a meškajú aj dodávky súčiastok pre dlhé čakanie na hraniciach.
„Jednak bol na jar minulého roka výpadok vo výrobe vo fabrikách v Ázii, istý čas nefungovala ani preprava, najmä je však problém, že hoci výrobné kapacity, ktoré existujú, fungujú na sto percent, nedokážu uspokojiť zdvojnásobenie dopytu,“ vysvetľuje. „Čo viem od výrobcov bicyklov, momentálne majú čakacie doby od výrobcov súčiastok až 60 týždňov. Oni si teraz objednajú nejakú súčiastku na výrobu bicyklov a prídu im o rok! Keď si predstavíte, že majú objednané montážne linky na výrobu bicyklov dlhý čas vopred a súčiastky im neprídu v termíne, logicky vypadne výroba niektorých modelov. Ešte pred rokom totiž nikto netušil, ako o pár mesiacov zareaguje trh.“
Juraj Janešík vo svojej prevádzke.
Juraj Janešík tvrdí, že problémy majú najmä výrobcovia súčiastok, ktorí mali monopol. Napríklad Shimano komponenty sa používajú na 60-70 percent vyrobených bicyklov. Pokiaľ ide o dostupnosť ďalších produktov a doplnkov na bicykle, tie, ktoré vyrábajú viacerí výrobcovia, majú menší problém. „Hoci aj pri nich sa aktuálne deje, že ich neviem zohnať v Česku, ani Nemecku, ale po pár týždňoch sa na trhu objavia.“
Ako sa to prejavilo v ich obchode? „My sme si robili objednávku na celý rok 2021 už v júli. Objednávali sme kompletný balík bicyklov. Kedysi to bolo tak, že keď som si ich objednal už v júli, mohol som si rozdeliť dodania počas roka tak, ako som si sám naplánoval. Tento rok mi to však určil výrobca. Niektoré modely 2021 nám začali prichádzať už v septembri, ale u niektorých nám výrobca zrušil kontrakt, pretože bol schopný nám ich dodať najskôr v septembri 2021. Realita je teraz taká, že časť mešká kvôli výpadku niektorých súčiastok a časť bicyklov, ktoré sme objednávali v júli 2020, nám budú chodiť ešte do konca augusta 2021.“
Mali šťastie, že objednávky robili už v júli, takže bez nových bicyklov nezostali. „Avšak keď ich vypredáme, na ďalšie budeme musieť čakať,“ konštatuje Juraj Janešík a chce veriť, že v priebehu pár mesiacov sa situácia dostane do starých koľají, teda bude dostatočný výber bicyklov aj súčiastok, hoci momentálne tomu nič nenasvedčuje.
Bicykle sa totiž dobre predávali aj v zime a servis, ktorý obyčajne zažíva nápor na jar, bol vyťažený aj v zimných mesiacoch. „Ľudia sa až rozčuľovali, keď sme im dali termín opravy o mesiac. Jeden pán sa pýtal ´To teraz všetci vytiahli bicykle?´ a pritom aj on sám priznal, že k nám priniesol bicykel, ktorý šesť rokov nepoužíval.“
(in)