Plynofikácia autobusov od budúceho roka

13.12.2006
0
Páčil sa vám článok?

Životné prostredie našej metropoly v čoraz väčšej miere zaťažujú škodlivé emisie obsiahnuté vo výfukových plynoch desaťtisícov motorových vozidiel. Jednou z možností, ktorá by toto zaťaženie znížila, je plynofikácia verejnej autobusovej dopravy. Zaujímalo nás, v akom štádiu je tento projekt v súčasnosti.

Ako uviedol Ján Zachar, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva DPB, a. s., zámer plynofikovať verejnú autobusovú dopravu v Bratislave je známy už vyše roka.

„V súčasnosti prebiehajú intenzívne rokovania so SPP o možnosti výstavby plničky zemného plynu v jednom z areálov DPB, ako aj finančnej spoluúčasti na prestavbách motorov. Spustenie tohto projektu očakávame začiatkom marca 2001. Po úspešnom ukončení rozborov v SPP a podpísaní rámcovej zmluvy o dlhoročnej spolupráci môže poskytnúť DPB približne 10 až 12 „sólo“ vozidiel Karosa na plynofikáciu, ostatné typy autobusov nemajú schválenú homologizáciu na ich prestavbu na pohon stlačeným zemným plynom.“

Podľa vyjadrenia J. Zachara by si intenzívnejšia plynofikácia vyžadovala výrazné vstupné investície - nákup nových vozidiel, ktoré sú však asi o 15 až 20 percent drahšie ako klasické dieselové autobusy. „DPB očakáva, že do projektu plynofikácie verejnej autobusovej dopravy sa intenzívnejšie zapoja aj ministerstvá dopravy, pôšt a telekomunikácií, financií, životného prostredia a medzinárodné finančné inštitúcie,“ konštatoval.

Je všeobecne známe, že zemný plyn je perspektívnym zdrojom pre pohon vozidiel v budúcom tisícročí. J. Zachar sa však domnieva, že plynofikácia verejnej dopravy nemôže byť len na bedrách dopravcov či miestnych samospráv. Vo svete podľa neho takéto koncepcie zastrešuje vláda, napríklad daňovými úľavami, dotáciami a podobne.

(lau)

Páčil sa vám článok?